آغاز عملیات ساختمانی مرکز پیشرفته ایمنی هسته‌ای در کشور در آینده نزدیک

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه با همکاری ایران و اتحادیه اروپا مرکز پیشرفته ایمنی هسته‌ای در کشور ایجاد می‌شود گفت: عملیات ساختمانی این مرکز در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.
کد خبر: ۲۳۷۴۸۱
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۱ - 29April 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، «علی اکبر صالحی»، رئیس سازمان انرژی اتمی امروز (شنبه) در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «گابریل آریاس کانیته»، کمیسیونر انرژی و تغییرات آب و هوایی اتحادیه اروپا افزود: دیدار امروز سومین دیدار با رئیس کمیسیون انرژی و تغییرات آب و هوایی اتحادیه اروپا بود. نخستین دیدار ما در بهمن ماه 94 بود که در آن دیدار یادداشت تفاهمی امضا کردیم و نقشه راهی تدارک دیدیم که چه اقداماتی انجام دهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: به فاصله یک سال و چند ماه از این دیدار دستاوردهای بسیار خوبی حاصل شده و بخش عمده توافقات عملیاتی شده است.
صالحی خاطرنشان کرد: علاوه بر این سمینار مشترکی با حضور مسئولین عالی‌رتبه ایران و اتحادیه اروپا در اسفندماه گذشته برگزار شد و قرار است سمینار دیگری در اصفهان برگزار شود.

صالحی با بیان اینکه هر چقدر تعاملات بیشتر شود تفاهمات سریع‌تر عملیاتی می‌شود، به پروژه‌های مشترک ایران و اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت: اتحادیه اروپا پنج میلیون یورو برای ارتقای ایمنی به مرکز نظام ایمنی کشور و ارزیابی کامل ایمنی نیروگاه بوشهر تحت عنوان استرس تست اختصاص داد که قراردادهای آن منعقد شده و شرکت‌ها هم مشخص شده‌اند.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: همچنین قرار شده است مرکز پیشرفته ایمنی را در کشور ایجاد کنیم که به منطقه هم خدمات ارائه کند و این موضوع هم در‌دست پیگیری است و در آینده نزدیک شاهد شروع عملیات ساختمانی آن خواهیم بود.

صالحی یادآور شد: قرار است نقشه راهی برای همکاری ایران و اتحادیه اروپا از تغییر یورواتم تنظیم کنیم که بر اساس توافقنامه و نقشه راه، ایران از امکانات یورو اتم در بخش تحقیق و توسعه استفاده می‌کند و در دیدار امروز جزئیات آن را مرور کردیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: همچنین قرار است برنامه‌ای پنج‌ساله برای همکاری دو طرف تدوین کنیم که این برنامه نیازمند 20 میلیون یورو اعتبار مالی است که به احتمال قوی اتحادیه اروپا آن را تامین خواهد کرد.

صالحی با اشاره در دیدارهای خود با «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «کانیته»، کمیسیونر انرژی و تغییرات آب و هوایی این اتحادیه در یک سال و نیم اخیر اشاره کرد و گفت: علاوه بر این در این مدت سفرهایی به کشورهای فرانسه، چک، لهستان، مجارستان و اسلواک داشتیم و با این کشورها یادداشت تفاهم‌هایی امضا کرده‌ایم و پروژه‌هایی را آغاز کرده‌ایم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه شاهد گسترش همکاری‌های هسته‌ای ایران و اتحادیه اروپا باشیم اظهار داشت: با دو تفاهم نامه‌ای که قرار است دو طرف امضا کنند، شاهد گسترش بیش از‌پیش همکاری‌های هسته‌ای دو کشور خواهیم بود.

صالحی در پاسخ به سوالی درخصوص اظهارات اخیر «ترامپ» درباره توافق هسته‌ای گفت: راجع به صحبت‌هایی که می‌شود مایل نیستیم اظهار‌نظر کنیم. تا حالا خیلی صحبت شده است؛ ما بیشتر به عمل نگاه می‌کنیم تا صحبت‌ها، چرا که ممکن است برای مسایل داخلی خود آنها باشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: تصور ما این است که اگر بر اساس عقلانیت عمل شود «برجام» باید پابرجا بماند چرا که نفع آن، هم برای ایران، هم جامعه بین‌المللی و هم معاهده «ان پی تی» است.

معاون رئیس جمهوری افزود: اگر خدشه‌ای به «برجام» وارد شود همه متضرر می‌شوند؛ ضمن اینکه «برجام» چند طرف دارد و فقط بین ایران و امریکا نیست که موضوع دوجانبه باشد.

صالحی خاطر نشان کرد: بنا براین خیلی روی صحبت‌ها نظری نداریم. صبر می‌کنیم که چه عمل می‌کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: هیات نظارت بر اجرای «برجام» بر اساس اقدامات عملی تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کند.

صالحی درخصوص کارشکنی انگلیسی‌ها در موضوع واردات 950 تن اورانیوم از قزاقستان هم یادآور شد: وزارت امور خارجه این موضوع را پیگیری می‌کند و در کمیسیون مشترک هم پیگیری شده است.

منبع: ایرنا

نظر شما
پربیننده ها