نشر نیستان منتشر کرد؛

روایتی دیگر از واقعه کربلا این بار در «فردا مسافرم»

روایتی دیگر از واقعه کربلا در کتاب «فردا مسافرم» توسط انتشارات نیستان منتشر شد.
کد خبر: ۲۳۷۵۳۸
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴ - 30April 2017
روایتی دیگر از واقعه کربلا این بار در «فردا مسافرم»به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، تازه‌ترین اثر مریم راهی با عنوان «فردا مسافرم» از سوی کتاب نیستان منتشر شد.

بر اساس این گزارش، تا کنون نویسندگان بسیاری روایتگر واقعۀ عاشورا بوده‌اند که هر یک بیشتر و بهتر از دیگری عشق به مولای‌شان را به تصویر کشیده‌اند. مریم راهی نیز این بار با «فردا مسافرم» همین عشق را روایت می‌کند اما اندکی متفاوت.

سطر به سطر «فردا مسافرم» تنها یک کلمه است و آن هم عشق؛ عشق بانوانی شریف که تا به امروز کمتر از زندگی‌شان شنیده‌ایم و بیشتر عطش دانستن داریم. ام‌البنین، لیلی، شهربانو، رباب و سکینه شخصیت‌هایی هستند که فردا مسافرم برای روایت محبت و مودت آن‌ها نسبت به امام‌شان خلق شده است، محبتی که از آغاز تا به انجامش یکرنگ است و شفاف.

اگر چه این رمان بر اساس مستندات تاریخی پیش می‌رود اما نویسنده وقایع آن را به گونه‌ای روایت می‌کند که خواننده با قرار گرفتن در یک فضای احساسی و عاشقانه، هم از سیر تاریخ مطلع گردد و هم داستانی دلچسب مطالعه کند از عشقی شیرین. در کنار اشک و آهی که واقعۀ عاشورا به همراه دارد، آنچه خواننده را تا آخرین صفحه دلخوش می‌کند داستان دلدادگی دختر و پسری جوان است که به اجبار از یکدیگر فاصله گرفته‌اند و حال در انتظار دیدار به سر می‌برند.      

از سویی دیگر، فضاسازی بدیع این رمان و توصیف‌های آن از کوفه و شام آن روزگار به اندازه‌ای پرکشش است که حس رضایت را به خواننده می‌چشاند و همین فضاسازی را می‌توان از نکات مثبت فردا مسافرم دانست. در همین راستا، راهی سعی کرده فضای متشنج کاروان اسارت را آنگونه توصیف کند که در خدمت عشق اسرا باشد. و او که این عشق را منتشر و هدایت می‌کند رباب، همسر امام حسین و مادر علی اصغر علیهم السلام است. رباب تا پایان رمان، خواننده را قدم به قدم به این حس روحانی نزدیک می‌کند که ای کاش من هم در روز عاشورا همراه‌تان بودم.

فرمی که نویسنده برای روایت فردا مسافرم انتخاب کرده فرمی قابل توجه است؛ او به شکلی جذاب، ورود کاروان اسرای بنی‌هاشم را به کوفه، آغاز رمان خود قرار داده و در عین اینکه رمان در زمان حال و از زبان دختری عاشق‌پیشه روایت می‌شود، خواننده متناسب با شرایط و موقعیت، فلاش‌بک‌هایی را مطالعه می‌کند که هر کدام سیری است از وقایع عاشورا و یا زندگی آن پنج بانوی شریف. نویسنده علاوه بر روایت زمان حال و گذشته، از وقایع مدینه نیز در همان برهۀ زمانی غافل نشده و به خوبی توانسته تمامی حوادث را موازی با یکدیگر به پیش برد.

زبانی که راهی برای بیان داستانش در نظر گرفته زبانی است فاخر و متناسب با حال و هوای دوره‌ای که داستان در آن اتفاق افتاده، زبانی که روان بودنش خواننده را مشتاق بیشتر خواندن می‌کند و اصالتش برای او حس غرور می‌آفریند. «فردا مسافرم» را می‌توان تجربه‌ای شیرین دانست از روایت عشق‌هایی که هر کدام در گوشه‌ای از خاک این دنیا و در دل بانویی عزیز شکل گرفته و تمام این عشق‌ها در نهایت رو سوی یک منشاء دارند.

کتاب نیستان «فردا مسافرم» را در 252 صفحه و با قیمت 16000 تومان منتشر کرده است.
 
منبع:فارس
نظر شما
پربیننده ها