شجاعی طباطبایی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

حضور 62 کشور دنیا در مسابقه کاریکاتور «ترامپیسم»/ ایران اعتماد هنرمندان بین‌المللی را جلب کرده است

دبیر نخستین مسابقه کارتون و کاریکاتور «ترامپیسم» با اشاره به استقبال هنرمندان مطرح سراسر دنیا از مسابقاتی که در ایران برگزار می‌شود، گفت: ایران توانسته اعتماد هنرمندان دنیا را به خود جلب کند.
کد خبر: ۲۳۷۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹ - 01May 2017
«سید مسعود شجاعی‌طباطبایی» دبیر نخستین مسابقه کارتون و کاریکاتور ترامپیسم و چهره‌سال هنرانقلاب در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به علت و چگونگی برگزاری مسابقه کارتون و کاریکاتور «ترامپیسم»، اظهار داشت: اسفند ماه سال گذشته یک نمایشگاه کارتون و کاریکاتور با مشارکت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس برگزار کردیم، که بازخوردهای خوبی را به دنبال داشت.

وی افزود: پس از برگزاری این نمایشگاه که اساتید هنرهای تجسمی نگاهشان نسبت به ترامپ را در قالب کارتون و کاریکاتور نشان دادند، به این فکر کردیم در عرصه بین‎‌المللی نیز همین رویکرد را دنبال کنیم. خوشبختانه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس پشتیبانی این حرکت فرهنگی و هنری را پذیرفت و همچنین کارهای اجرایی آن را انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس برعهده گرفت.

دبیر نخستین جشنواره کارتون و کاریکاتور «ترامپیسم»، خاطر نشان کرد: چند روز باقی‌مانده به سال جدید، اطلاع‌رسانی فراخوان این جشنواره اعلام شد. خوشبختانه تا به امروز از 62 کشور دنیا کارتون و کاریکاتور به دبیرخانه جشنواره رسیده است. توجه هنرمندان به این مقوله نشان می‌دهد که اولاً ما با برگزاری مسابقات زیادی که در حوزه مفاهیم ارزشی برگزار کرده‌ایم اعتماد هنرمندان بین‌الملل را به خودمان جلب کرده‌ایم که این نکته بسیار مهمی است.
 
حضور 42 کشور دنیا در مسابقه «ترامپیسم»/ ایران اعتماد هنرمندان بین‌المللی را جلب کرده است
 
چهره سال هنر انقلاب ادامه داد: خوشبختانه تا به امروز مسابقاتی به صورت بین‌المللی برگزار کرده‌ایم که حتی جایزه‌ای ارائه نشده اما هنرمندان مطرح دنیا به واسطه یک حرکت بشر دوستانه در این اتفاق حضور داشته‌اند. نمونه آن «مسابقه کارتون و تصویرسازی آیلان» است که درباره یک کودک سوری بود. هنرمندان برتر دنیا درباره این تراژدی کارهای خوبی را ارائه کردند که هیچ جایزه‌ای نداشت. ما فقط سه تندیس به برترین‌ها اهدا کردیم اما تعداد زیادی از هنرمندان دنیا آثارشان را برای ما ارسال کردند.

شجاعی‌طباطبایی پذیرفته شدن منطق جمهوری اسلامی ایران توسط هنرمندان را دلیل استقبال و حضور کاریکاتوریست‌های مطرح دنیا در مسابقات ایران دانست و گفت: منطق ما در اتفاقات و موضوعات مهم و ارزشی همانند بحث یمن، غزه، مبارزه با داعش، هولوکاست و هر مسابقه بین‌المللی که برگزار کرده‌ایم، برای هنرمندان جهان قابل قبول بوده که مورد استقبال و مشارکت قرار گرفته است.

وی افزود: بسیاری از هنرمندان حاضر در این مسابقات از چهره‌های مطرح و سرشناس کاریکاتور و کارتون جهان بوده‌اند. ما تمام تلاشمان را برای اطلاع‌رسانی صحیح و دقیق به کار بسته‌ایم چون می‎‌خواستیم فراخوان مسابقه ارسال شود و تا 15 اردیبهشت آثار به جمع‌بندی برسد که این اتفاق رخ داد. اطلاع‌رسانی‌ها از ژاپن و چین تا برزیل صورت گرفت و کشورهای اروپایی، آذربایجان، سوریه، ترکیه و خیلی دیگر از کشورها خبر  این اتفاق را منعکس کردند.

دبیر نخستین مسابقه کارتون و کاریکاتور ترامپیسم عنوان کرد: استقبال از مسابقه تا به امروز خیلی خوب بوده است. دبیرخانه پس از دریافت آثار، کارها را برای داوری ارجاع می‌دهد. کارهای رسیده بسیار از درجه بالایی برخوردار هستند و آثار فاخری به شمار می‎‌‌آیند.
 
حضور 42 کشور دنیا در مسابقه «ترامپیسم»/ ایران اعتماد هنرمندان بین‌المللی را جلب کرده است 

شجاعی‌طباطبایی درباره عنوان این مسابقه، توضیح داد: ما عنوان این مسابقه را «ترامپیسم» گذاشتیم. ترامپیسم چیزی شبیه به نازیسم است که از نحله فکری و نشات گرفته از افکار ترامپ است. البته ترامپ برای ما فقط یک سنبُل و نماد از یک آمریکایی تمام‌عیار است که می‌توان گفت تمام نشانه‌های یک رژیم سرمایه‌داری و امپریالیسم را دارد.

چهره سال هنر انقلاب ادامه داد: نوع رفتار و حرکات ترامپ و تعاریفی که آمریکایی‌ها نسبت به او ارائه داده‌اند، مفاهیمی است که به شدت نژادپرستی را القا می‌کند و بسیار نزدیک به فاشیسم و نازیسم است. ما صحبت‌های ترامپ را با صحبت‌های هیتلر مقایسه کردیم، بسیاری از این حرف‌ها شبیه به هم بود. هر 2 نفر آن‌ها گفته بودند ما قدرت برتر دنیا هستیم و حرف آخر را می‌زنیم و همه این‌ها زمینه این حرکت را فراهم کرد تا این افکار را در قالب کارتون و کاریکاتور به کمک هنرمندان ارائه کنیم.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب، گفت: حضرت آقا در بیاناتی فرمودند «ما بخاطر نشان دادن چهره واقعی آمریکا از ترامپ تشکر می‌کنیم»؛ لذا نیاز بود ما این اتفاقات را با زبان گویای کاریکاتور بیان کنیم اگر چه برخی از همین رفتارها نیاز به کاریکاتور ندارد چون نشانه‌های آن کاریکاتوری است اما ما این اتفاقات را در قالب کاریکاتور به شکل بین‌المللی نشان خواهیم داد.

دبیر نخستین جایزه کارتون و کاریکاتور ترامپیسم، اظهار داشت: فکر می‌کنم امسال سال خیلی خوبی را در حوزه کاریکاتور با شخصیتی که خیلی از چهره‌های آمریکایی نیز نسبت به آن نقد دارند، تجربه می‌کنیم. دنیا دریافته که ترامپ انسانی برآمده از نظام سرمایه‌داری است و نشانه‌هایی که ارائه می‌کند در قالب کاریکاتور خیلی خوب قابل ارائه است که امیدواریم یک نمایشگاه خوب را برگزار خواهیم کرد.
 
حضور 42 کشور دنیا در مسابقه «ترامپیسم»/ ایران اعتماد هنرمندان بین‌المللی را جلب کرده است

شجاعی‌طباطبایی اعلام کرد: داوران این جایزه از چهره‌های مطرح تجسمی کشورهای آمریکای لاتین، اروپا و چهره‌های داخلی هستند. 2 تن از هنرمندان برزیلی و بلژیکی و سه نفر از هنرمندان برجسته داخلی از جمله حبیب‌الله صادقی، محمدرضا دوست‌محمدی و محمود آزاد‌نیا در ترکیب داوری هستند.

چهره سال هنر انقلاب عنوان کرد: پس از اتمام مهلت ارسال آثار، کار قضاوت آغار می‌شود. پیش بینی می‌شود مجموعه زیادی از کارهای فاخر به این جایزه ارسال شود. تمام تلاشمان را می‌کنیم تا بتوانیم این آثار را در فضاهای مختلف از جمله در رسانه‌های مجازی نشر دهیم.
 
وی درباره مراسم اختتامیه این مسابقه نیز گفت: مراسم اختتامیه این جایزه قبل از ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد و در آن مراسم نفرات برتر را معرفی خواهیم کرد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار