بازپخش«بازمانده» ادای دین سینمای ایران به مردم فلسطین

«سینما خاطره» فرصتی برای نمایش مظلومیت فلسطین

«بازمانده» اثری ماندگار از زنده یاد «سیف الله داد» است که این روزها همه به خوبی از آن یاد می‌کنند و به نظر می‌رسد «سینما خاطره» فرصتی برای نمایش مظلومیت مردم فلسطین است.
کد خبر: ۲۳۷۷۳
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۰ - 22July 2014

«سینما خاطره» فرصتی برای نمایش مظلومیت فلسطین

به گزارش دفاع پرس، مهمترین دغدغههای مدیران سینمایی کشور در ماه رمضان رونق بخشیدن به سالنهای نمایشی است که هر ساله با ورود به ماه رمضان رونق نه چندان خوب خود را از دست میدهند.

طرح بلیت شناور یکی از راهکارهایی بود که مقرر شد در برخی سینماها به عنوان یک طرح تابستانه از ابتدای تیرماه اجرا شود و در صورت موفقیت در باقی فصول سال نیز ادامه پیدا کند.

طبق محاسبات مسئولین این طرح در حدود ۳۰۰ سینمای کشور سیستم کارتخوان خود را برای اجرای بلیت شناور فعال میکنند و پس از مدت زمان مشخصی عموم مردم از این طرح استفاده خواهند کرد و این کارتها همانند دیگر کارتهای هوشمند از جمله مترو در مکانهای مشخصی صادر خواهند شد.

بنیاد سینمایی فارابی نیز در اقدامی برای رونق بخشیدن به سالنهای نمایش اکران فیلمهای کودکانه را در برخی از سالنها در دستور کار خود قرار داده است که طبق آخرین اخبار دریافتی این مجموعه اقدامات تاثیرات مثبتی را در استقبال مردم داشته است که امیداوریم همچنان ادامه پیدا کند.

نکته قابل تقدیر این اقدامات توجه مسئولین فرهنگی و سینما برای رونق بخشیدن به سالنهای سینمای کشور در همه ایام سال است که اگر این اتفاق ادامه پیدا کند صنعت سینمای ایران میتواند شاهد پیشرفتهای خوبی در عرصه تولید و نمایش باشد.

اما در ورای این اقدامات که ما نیز از انجام آنها خوشحالیم امروز که مردم مسلمان و روزه دار ایران اسلامی در سایه امنیت و آرامش مشغول عبادت ماه رمضان هستند آیا جا ندارد سینما آثاری از مظلومیت فلسطین در قالب طرح "سینما خاطره" اکران کند؟

اگر هنرمندان، مسئولین و همه دست اندرکان سینمایی کشور در ادامه و تکامل بخشیدن به اعتراضاتشان در قبال فلسطین و همدردی با مردم مظلوم غزه و شاید برای قدردانی از نعمت امنیت در سایه جمهوری اسلامی ایران آثاری از جنایات رژیم صهیونیستی در سینماهای کشور بازپخش کنند قطعا اقدامی در خور تحسین خواهد بود.

مردم ایران اسلامی در طول تاریخ نشان دادهاند که همیشه پشتیبان مظلوم هستند و ظالم هرچقدر هم قدرتمند باشد باید مورد توبیخ قرار بگیرد بدون شک یکی از دغدغههای امروز مردم ایران زنان و کودکان فلسطینی هستند که هرروز مورد تهاجم ناجوانمردانه قرار میگیرند.

"بازمانده" اثری ماندگار از زنده یاد سیف الله داد که این روزها همه سینماگران مطرح ایران به خوبی از آن یاد میکنند و به اتفاق به آن احترام میگذارند بدون شک فیلم مناسبی برای جا دادن در طرح موفق سینما خاطره است.

شاید بازپخش این فیلم در این روزها که جنایات رژیم صهیونیستی گوش جهانایان را پر کرده است و هیچ آزادهای نمیتواند تاب این همه ظلم را برآورد به دور از انتظار نباشد تا مردم ایران نشان دهند فلسطین همچنان پاره تن اسلام است و بر آن دسته از کسانی که مردم ایران را حامی مظلومیت فلسطین نمیدانند ثابت شود فلسطین بخشی از هویت دینی ماست.

داستان فیلم درباره اشغال شهر حیفا در سال ۱۹۴۸ در فلسطین اشغالی است. پزشکی به نام سعید همراه با همسرش لطیفه و نوزادشان فرهان قصد سفر دارند. سعید، تروریست اسراییلی به نام شمعون را که دوست و همبازی دوره کودکیاش بوده و یک بار نیز او را از خطر مرگ نجات داده در ایستگاه راه آهن با چمدانی حاوی بمب میبیند.

 شمعون قبل از انفجار میگریزد و سعید موضوع را به پلیس اطلاع میدهد. شمعون و افرادش اتومبیل او را به آتش میکشند و از دکتر میخواهند که قبل از قتل عام مردم شهر همراه خانوادهاش شهر حیفا را ترک کند.

از طرف دیگر صفیه مادر سعید به حیفا میآید تا فرزندش را به بهانه بیماری پدرش رشید به ترک حیفا ترغیب کند.

روزی که آنها تصمیم به سفر گرفتهاند صهیونیستها به حیفا هجوم میآورند و سعید و همسرش در قتل عام اهالی شهر کشته میشوند. صفیه از هوش میرود و سرپرستی فرهان که در خانه تنها مانده و همچنین خانه سعید از سوی سازمان یهود به زن و شوهری یهودی واگذار میشود. صفیه برای حفظ فرهان به عنوان دایه وارد زندگی زن و شوهر یهودی میشود تا این که...

یکی از افتخارات این فیلم، کسب جایزه ویژه هیات داوران چهاردهمین جشنواره فیلم فجر است. «بازمانده» در همین جشنواره، کاندیدای بهترین فیلمنامه و بازیگر نقش اول زن هم شد. کسب بهترین فیلمنامه از جشنواره فیلم کشورهای غیرمتعهد پیونگ یانگ هم از دیگر افتخارات «بازمانده» است.

نمایش بازمانده در چهاردهمین جشنواره فیلم فجر، اسقبال زیادی را هم برای این اثر سینمایی به همراه آورد. لوح تقدیر به مناسبت بازیگری سلما مصری هم جزو افتخارات این فیلم حساب میآید. علاوه بر اینها، بازمانده در جشنواره بین المللی فیلم مظلومیت ملت فلسطین (ایتالیا) و جشنواره بین المللی فیلم فلسطین (فلسطین اشغالی) هم نمایش داده شدهاست.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار