الوقت گزارش داد؛

امکان‌سنجی مداخله نظامی آمریکا در یمن/ ترامپ وارد جنگ با یمن می‌شود؟

آمریکا چه از طریق بهانه قرار دادن فعالیت رو به افزایش القاعده در یمن و چه به بهانه مقابله با اقدامات شیمیایی در این کشور تلاش خواهد کرد تا با حمایت نظامی از عربستان مانع از تجهیز بیش از پیش انصارالله به موشک‌های بالستیک دوربرد و گسترش حوزه نفوذ آن در مرزهای پیرامونی عربستان و دریای سرخ شود.
کد خبر: ۲۳۷۷۴۰
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶ - 01May 2017
به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، پایگاه خبری-تحلیلی الوقت نوشت: حمله نظامی به یمن در حالی وارد سومین سال خود شده است، که به دنبال تغییر سیاست‌های آمریکا پیش‌بینی می‌شود به جنگی دامنه‌دار در منطقه تبدیل شود.
 
تا پیش از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید، از آنجایی که ایالات متحده برنامه‌ای برای حضور مستقیم و گسترده در یمن نداشت، از این رو تنها با اغماض در برابر کشتارهای گسترده جنگنده‌های عربستانی و تداوم فروش تجهیزات نظامی به ریاض در این منازعه نقش‌آفرینی می‌کرد؛ اما با انتخاب ترامپ به عنوان سکاندار سیاست آمریکا به نظر می‌رسد واشنگتن به دنبال افزایش کنشگری خود در این منطقه است؛ به‌ویژه آنکه اهمیت جزایر راهبردی یمن و تنگه باب‌المندب که مشرف به دریای سرخ  هستند و همچنین برخوداری یمن از منابع نفت و گاز در شمال و جنوب و نقشی که می‌تواند در انتقال لوله‌های نفتی عربستان برای ورود به دریای مدیترانه ایفا کند، باعث شده است تا این کشور در نگاه رئیس جمهور تاجرمآب و منفعت طلب آمریکا از اهمیت خاصی برخوردار شود.

از این رو دستگاه سیاست خارجی آمریکا درصدد توسعه مانور در یمن است. در این راستا افزایش ناامنی در یمن و گسترش فعالیت القاعده می‌تواند زمینه‌ساز مشارکت مستقیم واشنگتن در حمایت از حملات نظامی عربستان شود. لذا اخبار چند ماه اخیر نشان می‌دهد فعالیت شبه نظامیان القاعده در استان‌های جنوبی حضرموت، ابین و شبوه بیشتر شده است، موضوعی که می‌تواند نشان از اقدامات پشت صحنه با هدف برجسته کردن شعار تبلیغاتی ترامپ در مبارزه با تروریسم باشد.

در این شرایط دور از انتظار نخواهد بود که آمریکا با به کارگیری جنگنده‌های خود در منطقه علیه القاعده یمن عملا وارد این نبرد شود. ضمن آنکه مشارکت هوایی ایالات متحده در جنگ یمن با توجیه گسترش حوزه فعالیت ائتلاف بین‌المللی ضد تروریسم متحمل است به مشارکت دیگر متحدانش نیز منتج شود.

از سوی دیگر اخیرا نگرانی‌هایی در خصوص تکرار حمله شیمیایی خان شیخون در مناطقی از یمن، برای ایجاد بهانه مداخله آمریکا مطرح است. بر اساس اطلاعات به دست آمده، نیروهای «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور فراری یمن و نیروهای داعش در تعز، چند روز پیش به یک مرکز واکسیناسیون حمله کردند و با شکستن مخزن‌های میکروبی، مواد خطرناکی را که به راحتی از طریق تنفس وارد بدن انسان می‌شوند، آزاد کرده‌اند که می‌تواند یک سلاح میکروبی برای کشتار شهروندان یمنی باشد. در صورتی که این سناریو اجرایی شود، باید انتظار حمله مستقیم آمریکا به یمن را داشت که البته با توجه به وضعیت سیاسی این کشور و عدم وجود یک دولت مرکزی در صنعا، گمان نمی رود مداخله ایالات متحده در حد یک عملیات خلاصه شود. زیرا هدف کاخ سفید از ورود به این درگیری از بین بردن توان تهاجمی ارتش، کمیته‌های مردمی و انصارالله است. چرا که در یک سال گذشته نیروهای مردمی به رهبری انصارالله توانسته‌اند ضمن حفظ مناطق تحت نفوذ خود به خاک عربستان و چند پایگاه مرزی این کشور حمله موشکی کنند. حملاتی که در طی ماه‌های اخیر به موضوع اصلی رایزنی‌های مقامات آمریکایی و سعودی برای کشاندن پای کاخ سفید به بحران یمن تبدیل شده است. چرا که از نگاه مقامات سعودی تعلل بیش از این از سوی سیاستمداران واشنگتن برای ورود به جنگ یمن، به معنای زمان دادن به نیروهای مقاومت برای گسترش توانمندی نظامی و سیاسی است.

مسئله مهم برای مقامات آمریکایی این است که تقویت توان انصارالله در سه سال گذشته تحت حمایت‌های مردمی تهدیدی اساسی برای رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود. در صورتی‌که این گروه مقاومت، روند کنونی خود را ادامه دهد در آینده نزدیک می‌تواند امنیت فعالیت‌های دریایی اسرائیل در دریای سرخ را تحت الشعاع قرار دهد. این مسئله با در نظر گرفتن احتمال همکاری‌های آتی انصارالله با نیروهای مقاومت دیگر منطقه و همچنین جمهوری اسلامی برای غرب نگران کننده است. بنابراین آمریکا چه از طریق بهانه قرار دادن فعالیت رو به افزایش القاعده در یمن و چه به بهانه مقابله با اقدامات شیمیایی در این کشور تلاش خواهد کرد تا با حمایت نظامی از عربستان مانع از تجهیز بیش از پیش انصارالله به موشک‌های بالستیک دوربرد و گسترش حوزه نفوذ آن در مرزهای پیرامونی عربستان و دریای سرخ شود.
 
انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار