«جعفر دهقان» از تصویرگری جانبازان در سینما می‌گوید

یک بازیگر سینما و تلویزیون با تأکید بر توجه ویژه به جانبازان شیمیایی در سینما گفت: جدا از ساخت این فیلم‌ها باید اکران جهانی نیز داشته باشد؛ زیرا این دست تولیدات هستند که ارزش‌های انقلاب را تصویر می‌کنند.
کد خبر: ۲۳۷۸۲۶
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰ - 01May 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، «جعفر دهقان»، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگویی با بیان این‌که جانبازان جنگ  تحمیلی چشم و چراغ این ملت هستند اظهار کرد: اگر امروز ایران اسلامی توانسته در جهان و منطقه نقشی تعیین‌کننده ایفا کند به خاطر جان‌فشانی عزیزانی است که ما آنها را به اسم جانباز می‌شناسیم. هرچند جانبازان ایثارشان تنها به زمان جنگ خلاصه نشده، بلکه تا به امروز ادامه دارد، زیرا رنج و سختی که تحمل می‌کنند، تمامی ندارد.


وی افزود: امروز سالروز میلاد حضرت ابوالفضل عباس(ع) است؛ انسانی که بهترین مثال و الگو برای جوانمردی و وفاداری است. این شخصیت برجسته صدر اسلام در میان همه مسلمانان و غیرمسلمانان محبوب و عزیز است، چون جوانمردی که در وجود ایشان بود برای تمامی انسان‌ها عزیز است. برای همین توصیه می‌کنم سینما تا می‌تواند از این الگو برای تولید آثار فاخر استفاده کند.

این بازیگر ادامه داد: وقتی می‌گویم سینما باید تصویرگر زیبایی‌های حضرت ابوالفضل(ع) باشد، منظورم تنها کارهایی نیست که در آنها زندگی ایشان به‌صورت مستقیم مدنظر قرار گرفته باشد، هرچند این دست تولیدات نیز در جای خود ضروری هستند، اما منظور بیشتر آثاری هستند که در آنها صفات حضرت ابوالفضل(ع) مدنظر قرار گرفته باشد؛ برای این  گفته مثالی می‌زنم. در فیلم سینمایی «پرواز در شب» صحنه‌ای وجود دارد که کمیل فرمانده گردان برای نیروهایش آب تهیه می‌کند، در حالی که خود به شهادت می‌رسد. این سکانس برداشتی زیبا و دوست‌داشتنی است که هنوز بعد از سال‌ها می‌توان از آن به نیکی نام برد.

دهقان در پاسخ به این سؤال که آیا تجربه بازی نقش جانباز را در میان کارهایش دارد؟ گفت: فیلم‌هایی بسیاری در حوزه  دفاع مقدس بازی کرده‌ایم که در برخی از آنها هم نقش جانباز را ایفا کرده‌ام، اما زیباترین نقشی که در این حوزه بازی کردم به فیلم «بوی پیراهن یوسف» مربوط می‌شود. در این فیلم نقش جانبازی را بازی می‌کردم که شیمیایی شده بوده و صورتش نیز سوخته بود. بازی در این فیلم، برایم بسیار سخت بود، چون باید شخصیتی را بازی می‌کردم که در حال جنگیدن با خود است که آیا نزد خانواده باز گردد یا خیر. برای همین ضروری بود تا نقش مورد نظر کاملاً طبیعی باشد، البته راهنمایی ابراهیم حاتمی‌کیا برای بهتر ایفا کردن کار به من کمک بسیاری کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: وقتی درباره جانبازان سخن می‌گویم نباید تمرکز خود را تنها معطوف به جانبازان هشت سال جنگ تحمیلی کنیم، بلکه امروز مدافعان حرم نیز چنین وظیفه را ایفا می‌کنند، چون برای دفاع از حرم حضرت زینب جان خود را در طبق اخلاص قرار داده‌اند، پس کسانی که در این ایثارگری جانباز می‌شوند ارج و قربیتوصیف‌نشدنی دارند.

دهقان به توضیح فوق اضافه کرد: در سینمای جهان با ساخت فیلم‌های تخیلی سعی می‌کنند، الگوسازی جذاب از شخصیت مدنظر خود داشته باشند، در حالی که بسیاری از آنها واقعی نیستند، اما ما با وجود داشتن الگوهای تاریخی و معاصر هنوز در این حوزه کم‌کار هستیم؛ برای مثال اگر به تولیدات دو یا سه سال اخیر در سینما نگاهی بیندازید متوجه خواهیم شد که فیلم‌های فاخر با محوریت جانبازان شاید به‌اندازه دو دست نیز نرسد.

بازیگر فیلم «هراس» ادامه داد: توصیه‌ای دارم که امیدوارم به عنوان کسی که 4 دهه در این سینما فعالیت می‌کند،  مقبول واقع شود. آن‌هم این است که جانباز شیمیایی حق بزرگ به گردن تمام ما دارند، برای همین بهتر است به آنهابه‌صورت ویژه‌تری در سینما توجه شود، البته امیدوارم این توجه تنها به بازدیدهای مقطعی خلاصه نشود، بلکهفیلمنامه‌نویسان خبره با الگو قرار دادن زندگی این عزیزان فیلم‌های خوبی در این حوزه بسازند. بهترین مثال در این زمینه فیلم «از کرخه تا راین» است که به نظرم هیچ‌گاه فراموش نخواهد شد. نکته دیگر اینکه، این قبیل فیلم‌ها جدا از  ساخت باید اکران جهانی نیز داشته باشد که اولین قدم حضور در جشنواره‌های خارجی است، زیرا این دست تولیدات هستند که ارزش‌های انقلاب را تصویر می‌کنند، والا فیلم‌های که در آنها ضعف‌های جامعه نشان داده می‌شود، دستاوردی برای ما نخواهد داشت.

دهقان در انتهای گفت: اگر می‌خواهیم فرهنگ حسینی را در جامعه اشاعه دهیم باید با تصویرسازی زیبا از ارزش‌های دینی و انقلابی، جامعه را متوجه داشته‌های خود کنیم. در این شرایط می‌توان انتظار داشت در آینده نزدیک هم مخاطبان سلیقه و گرایشان به سمت موضوعات ارزشی سوق پیدا کند، هم این‌که سینمای عاری از قهرمان ما مجدداً حضور قهرمان را در فیلم‌ها حس کند. این اتفاق اگر رخ دهد تنها دستاوردهای معنوی حاصل نخواهد شد، بلکه اقتصاد سینما هم رشد خواهد کرد، چون به دلیل سینمای ضدقهرمان ما در دو دهه اخیر تماشاگران از سینما روگردان شده‌اند این در حالی است که در همه جای دنیا سینما با وجود قهرمانانش توانسته به گیشه دست پیدا کند.

منبع: ایکنا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار