بیانیه اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس قم؛

پاسدار، جانباز و معلم، واژگان نام‌آشنای قاموس ایثار هستند

اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم، با صدور بیانیه‌ای پاسدار، جانباز و معلم را سه واژه نام‌آشنای قاموس ایثار و فداکاری برشمرد.
کد خبر: ۲۳۷۸۳۵
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۴ - 02May 2017
پاسدار، جانباز و معلم، واژگان نام آشنای قاموس ایثار هستند

به گزارش خبرنگار دفاع پرس از قم، به مناسبت فرارسیدن گرامی‌داشت روز «پاسدار»، روز «جانباز» و هفته «معلم» اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان قم، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد:

روز پاسدار، روز جانباز، هفته معلم و هفته عقیدتی سیاسی در سپاه واژگان نام آشنای قاموس ایثار و فداکاری و شهادت هستند که در فرهنگ پرافتخار و حماسی ملت بزرگ ایران تلألؤ و درخشندگی ویژه ای دارند؛ پاسداشت این ایام نه بدان جهت است که موسمی از گاه‌شمار محسوب می شود، بلکه از این رو است که هر یک با رشته ای از انس و مودت، به قرآن و اهل بیت (ع) و آموزه های فرهنگ ایثار و شهادت متصل اند.

روز پاسدار یادآور حضور جوانان انقلابی سپاه پاسداران در کنار سایر قوای مسلح به منظور پاسداری از حریم امنیت کشور و بخصوص حراست از دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی است که این ماموریت بر اساس قانون اساسی، در هر جا که ضرورت ایجاب کند، تعریف می شود.

نامگذاری فرخنده روز میلاد باسعادت بزرگ پاسدار مکتب اسلام، سیدالشهدا حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به نام روز پاسدار، موهبت و افتخاری عظیم برای پاسداران جان بر کف انقلاب است که تمام وجود خویش را وقف اسلام و انقلاب نموده و اطاعت از مقام عظمای ولایت و فرماندهی معظم کل قوا را بر خود فرض می دانند و حراست از آرمان ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی را در طول چهار دهه از پیروزی انقلاب در سنگرهای نظامی، خودکفایی، سازندگی، علمی، خدمت رسانی، فعالیت انقلابی و جهادی و ... با خون مطهر و تلاش خستگی ناپذیر خود به منصه ظهور رسانیده اند و از این رو است که روز پاسدار را باید روز «میلاد شهادت» نیز نامید.

و اما روز جانباز، بزرگداشت روزی است که به نام حضرت ابوالفضل العباس (ع) مزین شده، علمدار قهرمانی که در صحنه عاشورا و دفاع از امام خویش، نهایت ادب، تواضع، شجاعت، وفاداری و ایثار را در تاریخ ثبت نمود ه است؛ امروز جانبازان میهن اسلامی که مدت‌های مدید رنج و جراحت جانبازی را از سال های گذشته و یا حماسه دفاع از حرم های اهل بیت (ع) در سال های اخیر با خود به یادگار دارند و با مصائبی همچون عوارض شیمیایی، ترکش های آمیخته با گوشت و خون و نقص عضو و ... ذره ذره شهید می شوند، الحق که باید صبر و استقامت و بردباری را از نگاه های پرمهر و امید و معنویت و حماسه آنان آموخت که چگونه جان و جسم خویش را فدای دین و استقرار نظام اسلامی می دانند.

از این شهدای زنده و ستارگان صبر و استقامت باید آموخت که چگونه در سخت ترین شرایط زندگی، عرصه های انقلاب و دفاع از آرمان ها و ارزش های نظام اسلامی و رهنمودهای ولایت را خالی نمی گذارند و با تأسی به بزرگ جانباز انقلاب، حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) با حضور خود در صحنه، پاسخ شکننده ای به یاوه گویان و مستکبران و اذناب تکفیری و خودفروخته آنان می دهند.

از سوی دیگر هفته معلم و هفته عقیدتی سیاسی در سپاه نیز فرصت مغتنم ارج نهادن به تلاش های مربیان و معلمان دلسوزی است که الفبای عشق به آموزه های قرآن و مکتب اهل بیت (ع) را آموزش می دهند و همچون شمعی می سوزند تا غبار غفلت و فراموشی را از آینه زلال فطرت آدمی بزدایند؛ وجود خیل عظیم فرهنگیان و مربیان آزاده، شهید و جانباز، گواه ارزشمندی بر صدق گفتار و عمل آنان است که هر آنچه را که آموخته اند، در طبق اخلاص نهاده و با عمل خویش به اثبات رسانیده اند.

بیانیه اداره کل حفظ آثار قم با اشاره به سالروز شهادت استاد مطهری یادآور شده است:

12 اردیبهشت‌ماه سالروز شهادت متفکر و دانشمند شهیر و شهید انقلاب است که سطرسطر کتاب ها و ثانیه ثانیه سخنانش چراغی فراروی جوانان و آحاد دل های مشتاق و جستجوگر است؛ حاصل عمر امام امت که همچون دیگر شهدای روحانی، با شهادت خویش افق فقاهت را گلگون ساخت و نغمه ملکوتی شهادت را به زیباترین سرود و گفت: « َمثل شهید، مَثل شمع است كه خدمتش از نوع سوخته‌شدن و فانی شدن و پرتوافكندن است تا دیگران در این پرتو كه به بهای نیستی او تمام شده بنشینند و آسایش بیابند؛ شهدا شمع محفل بشریت‌اند و اگر این محفل تاریك می‌ماند هیچ دستگاهی نمی‌توانست كار خود را آغازكند یا ادامه دهد. هیچ وقت خون شهید هدر نمی‌رود و تبدیل به صدها قطره و هزارها قطره، بلكه به دریایی از خون می‌گردد و در پیكر اجتماع وارد می‌شود، شهادت تزریق خون است به پیكر اجتماع و این شهدا هستند كه به پیكر اجتماع و در رگهای اجتماع خون جدید وارد می‌كنند».

فراز پایانی بیانیه تاکید کرده است:

این چنین است که خون مطهر این عالم شهید و هزاران شهید دیگر دوران انقلاب اسلامی، شهدای ترور، شهدای دفاع مقدس و شهدای دفاع از مرزهای امنیت و دفاع از حرم های اهل بیت (ع)، به پیکره جهان اسلام در عصر حاضر تزریق شد و در افق های دوردست همچنان جوشید و با روایت «داستان راستان» و راست قامتان همیشه تاریخ، درس آزادمردی و آزادی‌خواهی داد؛ این جوشش، برگرفته از حرارت خون مطهر سیدالشهدا (ع) است که تا ابد هرگز سرد نخواهد شد و تبلور آن نیز تا رسیدن به صبح ظهور، در حماسه مقاومت ملت های مسلمان و آزادی‌خواه در سرتاسر جهان تجلی خواهد یافت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها