سردار میر احمدی عنوان کرد؛

آمادگی ایران برای انتقال تجربیات مین زدایی به دیگر کشورها

رئیس مرکز مین زدایی کشور اعلام کرد که ایران آمادگی دارد تا تجربیات خود در خصوص مین زدایی را در اختیار دیگر کشورها قرار دهد.
کد خبر: ۲۳۷۸۹۸
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴ - 02May 2017
آمادگی ایران برای انتقال تجربیات مین زدایی به دیگر کشورهابه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار «محمدحسین میر احمدی» رئیس مرکز مین زدایی کشور در مراسم روز جهانی «آگاهی از خطر مین»، گفت: جمهوری اسلامی ایران رفع کامل تهدید مین و مهمات به جا مانده از هشت سال دفاع مقدس را چشم‌انداز خود قرار داده و برای دستیابی به کشوری عاری از تهدید مین و مهماتِ عمل نکرده تمام تلاش خود را معطوف کرده است، تا از این رهگذر شرایط زندگی ایمن و توسعه اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی را در این مناطق آلوده فراهم کند.
 
وی ادامه داد: بدینوسیله آمادگی خود را جهت کمک به دیگر کشورهای درگیر با این معضل اعلام می‌کنیم، تا از طریق انتقال تجربیات گامی مهم و بشر دوستانه در یاری به کشورهای دوست برداشته باشیم.

سردار میر احمدی بیان داشت: پنج رکن مین زدایی در جمهوری اسلامی ایران شامل پاکسازی مناطق آلوده به مین و مهمات عمل نکرده، آموزش خطر مین به اهالی، ساکنین و افراد و اجتماعات در معرض خطر، حمایت از قربانیان مین و مواد منفجره به جا مانده از جنگ، انهدام مکشوفات و برقراری روابط بین الملل است. در هر یک از ارکان ذکر شده توانسته‌ایم با ایجاد ساز و کارهایی گام‌های مهمی برداریم.

رئیس مرکز مین زدایی کشور گفت: در سال 82 با اعطای اختیارات ویژه توسط رئیس‌ جمهور به وزیر دفاع موجبات تسریع در مین زدایی فراهم و در پی آن با تشکیل شورای عالی پاکسازی به ریاست ایشان، زمینه مشارکت و همکاری دیگر سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی مهیا شد. در نهایت با تشکیل مرکز مین زدایی در سال 85 و ایجاد ساختار اجرایی لازم، تمهیدات مورد نیاز نظیر تخصیص اعتبارات صورت پذیرفت.
 
وی بیان داشت: شورای عالی پاکسازی شامل نهادهای همکار آموزشی، بهره بردار، حمایتی، ارتباطی و سیاستگذار بوده و هریک از این نهادها شامل یک یا چند دستگاه اجرایی می‌شود. تاکنون پنج جلسه در سطح وزرا، معاونان و روسای برخی دستگاه‌ها تشکیل شده و مصوبات اجرایی آن در حل تنگناها و کاستی‌ها مثمر ثمر بوده است. از جمله این نهادها می‌توان به سازمان بهزیستی کشور و سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اشاره کرد که بیشترین تعامل را در حوزه آگاه سازی و آموزش خطر مین عهده دار بوده‌اند.
 
سردار میر احمدی گفت: مرکز مین زدایی جمهوری اسلامی ایران علاوه بر ایجاد ساختار تشکیلاتی مرکزی چابک از پنج مدیریت پاکسازی، در هر یک از استان‌های آلوده غرب و جنوب غرب برخوردار بوده و این مدیریت‌ها از اختیار اجرایی تام برخوردار هستند تا بدینوسیله در برقراری تعاملات با دیگر نهادهای محلی و اخذ تصمیمات مقتضی تسریع شود.
 
وی با بیان اینکه با توجه به میزان بالای آلودگی اولیه و عمق آن، اهداف پاکسازی در دو سطح تعریف شد، خاطرنشان ساخت: هدف کوتاه مدت این نهاد ملی دغدغه زدایی از اهالی و ساکنین مناطق مرزی غرب و جنوب غرب تعریف و مقرر شد جهت فرآهم آوری امکان تردد و کاهش در تلفات انسانی ناشی از این آلودگی‌ها، تمامی مناطق به صورت سطحی مورد پاکسازی عمومی قرار گیرد؛ پاکسازی صورت گرفته مطابق این گام شامل میادین مین تا عمق 30 سانتیمتر است. در گام بعد و با هدف فراهم آوری امکان بهره برداری‌های اقتصادی و کشاورزی و صنعتی، پاکسازی نیمه عمیق و عمیق مناطق در دستور کار قرار گرفت. این گام شامل پاکسازی از عمق بیش از 30 سانتیمتر و تا عمق 6 متر را در بر می‌گیرد.
 
رئیس مرکز مین زدایی کشور گفت: ایران پس از پایان 8 سال دفاع مقدس در برابر رژیم متجاوز بعثی با 42 هزار کیلومتر مربع آلودگی مواجه شده که این آلودگی‌ها 5 استان هم مرز با کشور عراق را شامل می‌شود و بنا به گفته‌های مقامات ارشد نظامی وقت رژیم بعث عراق حدود 20 میلیون انواع مین در خاک ایران کاشته است. تنوع اقلیم در این 5 استان، محدودیت‌های فصل کاری در برخی استان‌ها نظیر آذربایجان غربی و کردستان، عدم وجود یا تحویل نقشه‌های میادین مین کاشته شده و همچنین گذر زمان و تغییرات اقلیمی و به تبع آن پوسیدگی این مین‌ها و مواد منفجره از مهمترین عوامل سختی کار پاکسازی به شمار می‌روند.
 
وی ادامه داد: پس از پایان جنگ بلافاصله پاکسازی در دستور کار قرار گرفت، و در ابتدا یگان‌های نظامی مسئولیت پاکسازی اراضی را عهده دار شدند. در سال 77 این مسئولیت به وزارت کشور محول و مجددا بوسیله یگان‌های مذکور تداوم یافت و در سال 82 مسئولیت به وزارت دفاع سپرده شد. در سال 85 و با تاسیس مرکز مین زدایی عملا فاز جدیدی از اقدام علیه مین رقم خورد. این مرکز توانسته است تاکنون بیش از دو میلیون انواع مین و نیم میلیون انواع گلوله‌های عمل نکرده را کشف و منهدم نماید.
 
سردار میراحمدی تصریح کرد: مرکز مین زدایی کشور در نظر دارد علاوه بر اتمام پاکسازی عمومی مناطق آلوده باقیمانده و بازنگری برخی مناطق پاکسازی شده سنوات قبل، نسبت به پاکسازی نیمه عمیق و عمیق بنا به درخواست بهره برداران و ذینفعان اقدام نماید. سال‌ها مجاهدت و تجربه متخصصین و کارشناسان عرصه پاکسازی منجر به بروز نوآوری در تجهیزات و روش‌های پاکسازی شده است. نمونه‌هایی که در نمایشگاه جانبی این همایش برپا شده است، برخی از این تجهیزات را نشان می‌دهد که هر یک در جنس خاک متفاوت و آلودگی مدفون در آن قابل کاربری هستند.
 
وی بیان کرد: علاوه بر تجهیزات مکانیکی و کشف، جمهوری اسلامی ایران توانسته است نیاز خود در حوزه تجهیزات حفاظت فردی را از طریق صنایع داخلی تامین نماید و آمادگی دارد آن را به دیگران نیز عرضه کند. این تجهیزات شامل انواع لباس‌های ضد مین، کفش‌های ضد مین و انواع محافظ صورت است.
 
رئیس مرکز مین زدایی کشور گفت: رفع تهدید علاوه بر پاکسازی از طریق آگاه سازی و آموزش خطر مین به اهالی و ساکنین مناطق آلوده صورت می‌گیرد. این امر با مساعدت شبکه همکاران آموزش خطر مین انجام می‌شود که شامل سازمان بهزیستی کل کشور، سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، ستاد راهیان نور، وزارت کشور و دیگر سازمان‌های مرتبط است. این مرکز در سال‌های اخیر برگزاری دوره تربیت مربیان خطر مین برای سازمان‌های مورد اشاره را در دستور کار قرار داده و بدینوسیله توانسته است، دامنه آموزش گیرندگان خطر مین را وسعت بخشد. 
 
وی بیان داشت: در زمینه آگاه سازی خطر مین، مرکز مین زدایی کشور با همکاری سازمان‌های داخلی و بین المللی اقدام به تهیه انیمیشن، کتاب، پوستر و دیگر موارد آموزشی نیز نموده است. این آموزش‌ها بنا بر نوع مخاطبین و گروه‌های هدف متنوع بوده و مجموعه وسیعی از افراد و اجتماعات را در بر می‌گیرد.
 
 سردار میراحمدی تصریح کرد: تاکنون توانسته ایم بالغ بر 80 هزار نفر ساعت آموزش تخصصی و 100 هزار نفر ساعت بازآموزی را برای کارکنان برگزار نماییم. تداوم آموزشها منجر به افزایش مهارت کارکنان و کاهش صدمات و آسیب شده است. برخی عناوین آموزشی دوره ها عبارتند از: دوره مین برداری، آشنایی با مهمات، تجهیزات کشف سطحی و عمیق، دوره خود امدادی و دگر امدادی و غیره...
 
وی در پایان افزود: جمهوری اسلامی ایران در حوزه حمایت از قربانیان شامل سازمان ها و نهادهای مختلفی است که هر یک در حوزه مرتبط خود اقدامات موثری را انجام داده اند. از جمله این اقدامات می توان به مصوبات مجلس در حمایت از قربانیان مین در سال 72 و نیز مصوبه حمایت از شهدا و جانبازان در سال 89 اشاره کرد.
 
انتهای پیام/ 221
 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار