لاریجانی:

تعلقات عقلانی و علمی در حوزه اسلامی ریشه‌دار است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تعلقات عقلانی و علمی در حوزه اسلامی ریشه‌دار است، زمانی که تفکر غرب در دوران سیاهی قرار داشت، حرکت‌های عمیق در حوزه تقکر اسلامی را شاهد بودیم.
کد خبر: ۲۳۷۹۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰ - 02May 2017
تعلقات عقلانی و علمی در حوزه اسلامی ریشه دار است

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب، اظهار داشت: در همه وضعیت‌ها در کشور ما نمایشگاه کتاب برگزار می‌شود و نشان‌دهنده‌ی تعلق خاطر ایرانیان به فکر و اندیشیدن است.

وی ادامه داد: از نماینده ایتالیا تشکر می‌کنم، ایران و ایتالیا 2 کشور با عظمت تاریخی هستند. امپراتوری ایران و رم خصوصیات مشترکی را بین ایران و رم رقم زد، انتخاب خوبی را وزارت فرهنگ داشت که این کشور را به خصوص دعوت کرد.

لاریجانی گفت: این رویداد فرهنگی نشان دهنده‌ی تعلق ایرانیان به علم و دانش است در تفکر اسلامی توجه به علم وعقلانیت بسیار زیاد است کتاب اهل حدیث را هم که بررسی می‌کنید عقل و علم جزو مقامات اولی هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مقوله فکر کتاب و زبان را سه مقوله مهم هستند، تصریح کرد: حوزه تفکر بدون زبان امکان‌پذیر نیست کسانی که از قدمت زبان برخوردارند از قدمت تفکر برخوردارند بعد از ورود اسلام به ایران حوزه تعاملات عقلانی وسیع شد.

وی اظهار داشت: از چند صده قبل این گرایش بوجود آمد که حوزه ایمان جدای حوزه تعقل است تلقی آنان این است که در حوزه ایمان عقلانیت وجود ندارد.

لاریجانی ادامه داد: یک مسلمان باید با تفکر در حوزه عقلانی ایمان را بیابد شیعیان به این نظر نزدیک هستند که حوزه ایمان جدای از استدلال عقلانی نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نهضت ترجمه تلاش می‌کرد آثار عقلی غرب را ترجمه کند، لذا کتب زیادی از آن زمان در کشورهای اسلامی وجود داشت که ترجمه شده بود.

لاریجانی اظهار داشت: تعلقات عقلانی و علمی در حوزه اسلامی ریشه‌دار است و در ذات تفکر اسلامی است؛ تا حدی که زمانی تفکر در غرب در دوران سیاهی قرار داشت حرکت‌های عمیق در حوزه تقکر اسلامی را شاهد هستیم و کتاب‌های ابن‌سینا در غرب ترجمه شد.

وی گفت: زمانی که ایران تفکرات علمی را دنبال می‌کرد سایر کشورها چنین جهد و تلاشی را نداشتند که ناشی از خصوصیات ایرانیان است.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: کشورهایی که تاریخ و تمدن خود رابهتر بشناسند جست‌های علمی آن‌ها بهتر است.

لاریجانی افزود: بعد از پیروزی جمهوری اسلامی تلاش‌های مسئولان در راستای جهش علم دانش بود و در حوزه‌های متنوعی پیشرفت داشتند.

وی اظهار داشت: ریشه این امر به آزادی فکر و اندیشه متفکران شیعه است در حوزه تدریس امام صادق (ع) در مسجد همه ادیان برای بحث در انکار خدا می‌آمدند و در بین متفکران ایرانی این تفکر وجود داشت که آزادی فحر باعث رشد و تعالی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شهید مطهری یکی از توفیقات انقلاب را اصرار رهبران انقلاب برای آزادی می‌دانند ایشان معتقد به آزادی فکر بودند و تاکید داشتند آینده انقلاب اسلامی در استقلال خواهی و آزادی خواهی است.

وی گفت: از آزادی فکر و اندیشه ضرر نکردیم آنجایی که جلوی آزادی را گرفتیم بالندگی ضرر می‌کند.

لاریجانی ادامه داد: ذهنیت تاریخی در ایران تفاوت فرهنگی را ارج می نهند بر خلاف حرف‌های سیاست‌مداران وامانده منطقه سطح جمهوری اسلامی بالاتر از این است که به دنبال هلال شیعی باشد چرا ایران باید خود را در یک هلال محدود کند ما همه مسلمانان را ارج می‌نهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: چرا ایران باید خود را در یک هلال محدود کند ما همه مسلمانان را ارج می‌نهیم. تاسف می‌خورم که یکی از شاهان منطقه مکرر این حرف را مطرح می‌کند، ما با تروریست‌ها و افراطی‌ها مخالفیم، با آن‌ها در ستیز هستیم اما ستیز فکری ما از دیر باز وجود داشته است. امروز هم تروریست‌ها چون دست به سلاح بردند، این مساله بعد تبلیغاتی پیدا کرده است.

انتهای پیام/ 151
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار