دفاع پرس از آخرین تحولات سیاسی سوریه گزارش می‌دهد؛

مذاکره تلفنی پوتین و ترامپ/ گفت‌وگوهای صلح سوریه در «آستانه»

همزمان با تحولات میدانی در سوریه، طرف‌های بین‌المللی نیز به دنبال دستیابی به راهکاری جهت حل پرونده سوریه از طریق راهکار سیاسی هستند.
کد خبر: ۲۳۸۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶ - 03May 2017
مذاکره تلفنی پوتین و ترامپ/ گفت‌وگوهای صلح سوریه در آستانهبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، درحالی‌که پیش‌روی ارتش سوریه در استان حماه و نیروهای کُرد در استان رقه ادامه دارد، آمریکا، روسیه و سازمان ملل در تکاپو برای دست‌یافتن به راه حلی سیاسی جهت پایان دادن به بحران 6 ساله در سوریه هستند.

همزمان با این تلاش‌ها، گروه‌های معارض مسلح نیز با طرح روسیه مبنی بر ایجاد چهار منطقه کاهش تنش در خاک سوریه، اعلام موافقت کرده‌اند. دولت سوریه نیز موافقت خود را با این طرح، مشروط بر اینکه مقامات مسکو شخصا مسئولیت این طرح را عهده‌‌دار باشند، موافقت کرده است.

نماینده مخالفان مسلح در دور جدید مذاکرات در آستانه پایتخت قزاقستان، با تأکید بر موافقت گروه‌های مخالف دولت با این موضوع، از روسیه خواست که نقش پررنگ‌تری در کاهش بحران سوریه از طریق سیاسی، ایفا کند.

همزمان سجی تعام نماینده کمیسیون امور بین‌الملل در پارلمان سوریه در مورد نقش روسیه در سوریه افزود: زمانی که مسکو پیشنهادی را در مورد روند اوضاع در جبهه نبرد مطرح می‌کند، این مسئله غالبا از قبل با دولت سوریه هماهنگ شده است. در رابطه با منطقه کاهش وخامت اوضاع نیز این پیشنهاد با هدف تقویت طرح آتش‌بس صورت گرفته است.

در حال حاضر اوضاع به گونه‌ای است که زمانی که نیروهای دولتی دست از اقدامات نظامی برمی دارند، گروه‌های مخالف بلافاصله شروع به حمله به مواضع ارتش سوریه می‌کنند. به همین خاطر، پیشنهاد روسیه این امکان را فراهم می‌سازد تا چنین تحریکاتی پایان پیدا کند. البته کنترل مناطق کاهش تنش باید بر عهده نیروهایی باشد که حضورشان در خاک سوریه از سوی مقامات دمشق مورد تایید قرار دارد و نیروهای نظامی روسی مناسب‌ترین گزینه برای این منظور هستند ضمن اینکه بعید است دولت سوریه با حضور نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در این مناطق موافقت کند.

در همین حین، عادل الجبیر وزیر خارجه رژیم سعودی به آمریکا سفر کرد تا با مقامات این کشور پیرامون اوضاع موجود در منطقه گفت‌وگو کند. اظهارات وی در دیدار با رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا، مبنی بر اینکه آمریکا و عربستان پیرامون تمام آنچه «بحران‌های موجود در منطقه» نامید، اتفاق نظر دارند، نشان از این دارد که آمریکا و عربستان قطعا پیرامون اقدام روسیه از موضع سکوت برخورد نخواهند کرد.

این اظهارات همزمان با اظهارات جدید «محمد بن سلمان» جانشین ولی‌عهد رژیم سعودی مبنی بر تلاش ایران برای سیطره بر منطقه و فراهم‌کردن ظهور حضرت مهدی(عج) بیان شد. چنین سخنانی در حالی مطرح می‌شود که کاخ سفید، گفت‌وگو میان رئیس‌ دولت آمریکا و رئیس‌جمهور روسیه پیرامون تلاش برای مبارزه با تروریسم و کاهش درگیری‌ها در سوریه را بسیار خوب توصیف کرده‌اند.

با وجود چنین اظهاراتی، مقامات نظام، دولت و وزارت خارجه جمهوری اسلامی همواره از راهکار سیاسی به عنوان تنها راهکار عملی جهت رسیدن به آتش‌بس و سپس صلح پایدار در سوریه تأکید کرده‌اند.  

انتهای پیام/ 421
نظر شما
پربیننده ها