معرفی کتاب؛

«شرح آسمان» روایتی است از زندگی و خاطرات خلبان شهید ابراهیم فخرایی‌

«شرح آسمان» کتابی‌ است که زندگی و خاطرات خلبان شهید ابراهیم فخرایی‌ را در بر می‌گیرد و به قلم محمد خسروی‌رادنوشته شده است.
کد خبر: ۲۳۸۰۷۷
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۰ - 12May 2017

به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، «شرح آسمان» کتابی‌ است که زندگی و خاطرات خلبان شهید «ابراهیم فخرایی‌» را در بر می‌گیرد و به قلم محمد خسروی‌راد نوشته شده است. کتاب در پنج فصل نگارش شده است. ابراهیم (حجت) فخرایی که در زمان رژیم پهلوی در هوانیروز ارتش دانشجو بوده است، به دلیل توهین یکی از استادخلبان‌های آمریکایی به یکی از دوستانش، سیلی محکمی به گوش آن استاد می‌نوازد و به گفته نویسنده «همین یک حرکتش در دوران آموزش خلبانی، می‌تواند برای یک نویسنده آن‌قدر جذابیت و کشش داشته باشد که وادار شود به هزارتوی ابعاد مختلف و ویژگی‌های شخصیتی او قدم بگذارد تا هم او را بهتر بشناسد و هم تلاش کند تا دیگران با چنین شخصیتی آشنا و به او نزدیک شوند و...».

بخشی از کتاب

...این که می‌گوییم جنگنده را شکار کنیم شوخی نیست چرا که خلبان‌های ما توانش را داشتند و انجامش داده بودند. خلبان‌هایی مثل اسماعیل صحتی و ابراهیم فخرایی با سرنگونی یک میگ دشمن، دارای شهرت جهانی شده بودند. چنین مهارت‌هایی بود که شرکت بل آمریکا را وا می‌داشت در اوج جنگ به‌طور مخفیانه برای خلبان‌های ایرانی دعوتنامه بفرستد که آن‌ها را از آتش و ویرانی جنگ به خنکای زندگی مرفه در آمریکا ببرد.

...آمریکایی‌ها چیزی را نمی‌دانستند که شاید امروز خیلی از آدم‌ها ندانند! و آن چیز این بود که آدم‌هایی وجود دارند که زندگی‌شان را بر اساس «دو ضرب در دو می‌شود؛ چهار» تنظیم نکرده‌اند! این افراد که تعدادشان روی کره خاکی معدود است و به‌طور حتم ابراهیم هم یکی از آن‌ها بود، از فرصت کوتاه زندگی در زمین چیزهای دیگری می‌خواهند و انتظارات دیگری دارند. انتظاراتی که برای خیلی از افراد دیگر چندان ملموس و قابل‌درک نیست.

ابراهیم اما این‌گونه بود؛ به آِینده فکر نمی‌کرد که باید خانه‌ای داشته باشد و امکاناتی. رفتنش با خودش بود و برگشتنش با خدا. از این گذشته، قرار بود نه شرقی و نه غربی باشیم و روی پای خودمان بایستیم.

کتاب 432 صفحه‌ای شرح آسمان، در شمارگان 3000 نسخه (در قطع رقعی) توسط انتشارات بوی شهر بهشت، چاپ شده است.

شهیدی که با سیلی جواب توهین استاد خلبان آمریکایی را داد 
 
انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها