نمایشگاه -29/ با عنوان «قرار ساعت 22»؛

مجموعه داستان «ادب‌جویان» دوره آل‌جلال در نمایشگاه کتاب رونمایی می‌شود

نخستین جلد از داستان‌های کوتاه ادب‌جویان، دوره آل‌جلال که نویسندگی را زیر نظر داوود غفارزادگان آموخته‌اند، جمعه این هفته با عنوان «قرار ساعت 22» در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی می‌شود.
کد خبر: ۲۳۸۰۸۶
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۸ - 03May 2017
مجموعه داستان «ادب‌جویان» دوره آل‌جلال در نمایشگاه کتاب رونمایی می‌شود
به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، مجموعه‌ای از 32 داستان کوتاه ادب‌جویان کارگاه داوود غفارزادگان که از سال گذشته تاکنون به صورت حضوری و در گروه‌های مجازی زیر نظر این نویسنده فعالیت کرده و داستان‌نویسی آموخته‌اند، به عنوان جلد نخست «قرار ساعت 22» از سوی انتشارات «عصر داستان» وابسته به بنیاد شعر و ادبیات داستانی رونمایی خواهد شد.

«مهدی قزلی» مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی، دلایل برگزاری دوره‌های داستان‌نویسی آل‌جلال را که منتهی به انتشار این کتاب شده است، در مقدمه اثر آورده است. وی می‌نویسد: «دور نیست روزی که بعد از مشورت‌­های بسیار با اهل ادب و مدیریت فرهنگی به این نتیجه رسیدیم که یکی از کارهای اصلی در بنیاد شعر و ادبیات داستانی باید کشف و آماده‌­سازی زمینه برای رشد استعدادهای ادبی باشد.

بعد از این مشورت‌­ها و مطالعات، تصمیم گرفتیم دوره‌­هایی برگزار کنیم تا آن­هایی که حس می‌کنند استعدادی در زمینه داستان‌­نویسی دارند، دور هم جمع شوند و یک زمانی را (هرچند کوتاه) در کنار هم زندگی کنند، با محوریت داستان. این دوره­‌های سه روزه برگزار شد و فرصتی به دست آمد تا نویسندگان و اساتید برجسته با ادب‌جوهای جوان هم­نشین و هم­کلام شوند؛ مجید قیصری، رضا امیرخانی، مصطفی مستور، احمد دهقان، ابراهیم زاهدی‌مطلق، جواد جزینی، سیامک گلشیری، قاسمعلی فراست، محمدرضا بایرامی، خسرو باباخانی، احمد شاکری، حمیدرضا شاه­‌آبادی، حسین فتاحی، مهدی یزدانی‌خرم، ابوالفضل حری، فیروز زنوزی‌جلالی، کوروش علیانی، مهدی حجوانی، شهریار عباسی، راضیه تجار، گلعلی بابایی، محمدرضا جوادی‌یگانه، حبیب یوسف‌­زاده،علی‌­اصغر سیدآبادی و چند نویسنده و منتقد دیگر تجربیاتشان را با جوان‌­ترها به اشتراک گذاشتند؛ در هشت دوره­‌ای که برگزار شد. از بین شرکت­‌کنندگان این هشت دوره هم با ابراز علاقه ادب‌جویان و بر اساس آثاری که ارائه دادند، دوره پیشرفته‌­تری برگزار شد که استاد آن دوره پیشرفته جناب آقای داوود غفارزادگان بود. در این دو دوره پیشرفته که تلفیقی از جلسات مجازی و حقیقی بود، حدود 50 نفر به مدت سه ماه متوالی هر شب در یک گروه مجازی گرد هم می‌­آمدند و به نوعی سر جلسه حاضر می‌شدند.

قرار ساعت 22، قرار دلدادگی جوانانی است که ادبیات داستانی را در بالاترین سطح می‌جستند و در کنار جناب غفارزادگان که الحق معلمی تمام‌عیار هستند آن را یافته بودند. این جلسات و این قرار شبانه چنان شوقی در ادب‌جویان برانگیخت که کم­‌کم به قراری دوستانه بدل شد و جمع رنگ و بوی اخوت گرفت. پیشرفت شرکت­‌کنندگان چنان محسوس بود که شوق استاد هم برانگیخته شد و ما را نیز در بنیاد خرسند کرد از این­که تصمیم و روشمان درست بوده.

طراحی مدرن این فرآیند، هماهنگ با ظرفیت‌­های به‌­روز و براساس محدودیت­‌هایی مثل پراکندگی فوق­‌العاده جغرافیایی ادب‌جویان و صرفه‌­جویی در هزینه‌­ها قابل الگوبرداری برای مجموعه‌­هایی است که فعالیت‌­های آموزشی در تربیت استعداد را در برنامه دارند.

با اینکه دوره ما پایان یافته، ولی هنوز گاهی، هم ما و هم استاد و هم بچه­‌های این دو دوره پیشرفته سر ساعت 22 شب ناخودآگاه سراغ فضای مجازی می­‌رویم و به یاد شیرینی آن قرار می‌­افتیم؛ قراری پر از یادگیری، پر از داستان و پر از دوستی.

بنیاد شعر و ادبیات داستانی که در طراحی این دوره با نظر به عدالت توزیعی و تمرکززدایی افتخار دارد با حذف مانع دوری از مرکز، بهترین شرایط رشد را برای نویسندگان سراسر کشور ایجاد کرده است، برای جناب غفارزادگان به عنوان معلم و نویسندگان این مجموعه به عنوان ادب‌جویان آرزوی توفیق روزافزون دارد.
ادبیات داستانی نام این نویسندگان را در آینده بیشتر خواهد شنید.»


انتهای پیام/۱۲۱
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار