دفاع پرس بررسی می‌کند؛

از گاتلینگ ایرانی تا کوچکترین گاتلینگ جهان

مسلسل گاتلینگ نام عمومی رده‌ای از مسلسل و توپ‌های اتوماتیک است که بجای داشتن یک لوله دارای چند لوله است که هنگام شلیک حول محور مرکزی می‌گردند.
کد خبر: ۲۳۸۱۱۲
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸ - 04May 2017
گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس ـ رحیم محمدی؛ مسلسل‌های گاتلینگ نواخت تیر بسیار بیشتری از مسلسل‌های دیگر دارند. برای مثال نواخت تیر تئوریک ام۶۱-ولکان با ۶ لوله، که مسلسل اغلب هواپیماهای جنگی آمریکاست، در هر دقیقه ۶۰۰۰ تیر است.

اولین مسلسل این‌گونه را مخترع آمریکایی ریچارد گاتلینگ اختراع کرد. گردش لوله‌ها در «توپ گاتلینگ» با دست و به‌کمک یک دسته گرداننده انجام می‌شد به همین دلیل یک سلاح اتوماتیک محسوب نمی‌شد و اولین سلاح اتوماتیک مسلسل ماکسیم است که در سال ۱۸۸۴ اختراع شد و پس از هر شلیک با فشار گاز باروت گلوله مسلح می‌شد. گاتلینگ‌های امروزی با موتور برقی می‌گردند.

اختراع گاتلینگ در واقع پیش از اختراع مسلسل‌های تک لول انجام شد و می‌توان آن را اولین نوع مسلسل دانست. ریچارد گاتلینگ این اختراع خود را در سال ۱۸۶۲ ثبت کرد و چندی بعد توسط ایالت‌های شمالی در جنگ داخلی آمریکا استفاده شد.

محرم

سلاح ایرانی «محرم» که در سال 93 توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تولید شده با قابلیت نواخت تیر 2500 گلوله در دقیقه، از 6 لوله بهره می‌گیرد که به نوعی می‌توان آن را تنها مسلسل گاتلینگ 12.7 میلی‌متری عملیاتی با 6 لوله در جهان دانست.

گاتلینگ ایرانی «محرم» هرچند 2500 گلوله در دقیقه شلیک می‌کند اما وقتی بحث کالیبر پیش می‌آید، گاتلینگ ایرانی با 12.7 میلی متر در مقابل کالیبر 7.62 میلی متری «مینی گان» آمریکایی حرف اول را می‌زند چون این سلاح آمریکایی از کالیبر 7.62 میلی متر استفاده می کند و برد این سلاح در نهایت 1000 است؛ در صورتی که برد موثر تیربار ایرانی در حدود 2500 متر بوده و علاوه بر این برد نهایی سلاح ایرانی «محرم» تا نزدیک به 5 کیلومتر نیز عنوان می‌شود.

از گاتلینگ ایرانی تا کوچکترین گاتلینگ جهان 

حال برای این که تصویری بهتر از این قدرت تخریب برای شما فرض شود می‌توان به سال‌های جنگ تحمیلی مراجعه کرد. سلاح روسی «دوشکا» که به شکل وسیع توسط نیروهای ایرانی و عراقی استفاده می‌شد از جمله نیرومندترین تیربارها در کالیبر 12.7 است که با وجود طراحی قدیمی به دلیل کیفیت بالا همچنان در بسیاری از کشورهای جهان مورد استفاده است.

مسلما بسیاری از رزمندگان آن دوران به خوبی از قدرت تخریب آن سلاح اطلاع دارند. حال تصور کنید که چیزی شبیه به دوشکا که به جای 600 گلوله در دقیقه 2500 گلوله در دقیقه شلیک می‌کند. یعنی چیزی شبیه به شلیک همزمان چهار دوشکا در یک لحظه.

به هر صورت طراحی و ساخت این سلاح ایرانی موجب شد تا نیروی زمینی سپاه برای مقابله با پژاک در شمال غرب از این سلاح بهره بگیرد.

مشخصات:

وزن: 45 کیلو گرم

طول: 80 سانتیمتر

خدمه: دو نفر

کالیبر: 12.7 میلیمتر

برد موثر: 2500 متر

حداکثر برد: 7000 متر

سیستم تغذیه: فشنگ استاندارد تیربار 12.7میلیمتری

سرعت خروج گلوله از اسلحه: 1050 متر بر ثانیه

موتور: دینام چرخان تک فاز دو خازنه

توپ «گل کیپر» هلندی (GOALKEEPER)

این سامانه هلندی که معنای نام آن «دروازه بان» است در حقیقت یکی از بهترین سامانه‌های دفاع نزدیک در جهان به شمار می‌آید؛ سامانه «گل کیپر» از یک توپ گاتلینگ 7 لول با نرخ آتش 4200 گلوله در دقیقه استفاده می‌کند.

این سامانه هلندی که می‌تواند انواع گلوله‌های شدید الانفجار و ضد زره را استفاده کند، از یک مجموعه راداری دو کاری در باندهای K و I بهره می‌برد؛ یک بخش از این رادار وظیفه شناسایی هدف و بخش دیگر وظیفه تعقیب و درگیری با آن را بر عهده دارد.

 از گاتلینگ ایرانی تا کوچکترین گاتلینگ جهان

استفاده از دو باند رادارای گوناگون باعث شده که حجم بالایی از اطلاعات متفاوت به این سیستم منتقل شده و آن را قادر سازد تا به سرعت نسبت به شناسایی دوست از دشمن و همچنین نوع واکنش به دشمن اقدام کند. همچنین مقاوت این سامانه به دلیل استفاده از دو باند راداری متفاوت در برابر جنگ‌های الکترونیک هم بالا است.

این توپ می‌تواند با اهدافی تا فاصله دو کیلومتری با توجه به نوع مهمات به کار رفته در آن درگیر شود. زمان واکنش این سامانه به اهدافی مثل موشک کروز ضد کشتی مافوق صوت با سرعتی در حدود دو ماخ چیزی در حدود 5.5 ثانیه است. سامانه «گل کیپر» از جمله سیستم‌های موفق در بازار صادارات به شمار می‌آید و به کشورهای انگلستان، بلژیک، قطر، کره جنوبی، پرتغال و شیلی صادر شده است.

مشخصات:

وزن: 6372 کیلوگرم (14048 پوند) با 1190 RDS مهمات (بالای عرشه)

خدمه: خودکار، با نظارت انسانی

کالیبر: 30 میلی متر

نرخ آتش: 4200 دور/دقیقه

سرعت دهانه: 1109 متر/ثانیه

محدوده شلیک موثر: 1500 تا 2000 متر

کوچکترین گاتلینگ جهان

تیربار گاتلینگ XM556 ساخت آمریکا را می‌توان کوچک ترین و سبک ترین گاتلینگ جهان دانست و به نوعی می‌توان آن را چشمگیرترین تفنگ خودکار کامل معرفی کرد.

XM556 Microgun از گلوله‌های م.م5.56 و ناتو استفاده می‌کند؛ این سلاح دفاعی به طور قابل توجهی کوچکتر و سبکتر از برادر بزرگ خود یعنی M 134 است. در واقع این سلاح از یک سیستم پلت فرم جدید برخوردار است.

از گاتلینگ ایرانی تا کوچکترین گاتلینگ جهان 

سبک کاملا تمام جدیدی در این سلاح طراحی شده تا مشکلات فعلی کار با M134 را نداشته باشد لذا این امر موجب شده تا از پیشرفت‌های خوبی برخوردار شود با این حال برخی لوازم جانبی طراحی شده برای M134 با XM556 Microgun مطابقت دارد و می‌توان استفاده کرد.

مشخصات:

نرخ آتش: 2000-4000 دور در دقیقه

کالیبر: 5.56mm

طول لوله: "10 یا "16

وزن: 16 پوند

نرخ آتش: 2000 تا 6000 گلوله در دقیقه

طول اسلحه: "22

مجموع عرض: "9

توان مورد نیاز: 24 ولت

وضعیت: نمونه اولیه/هنوز در حال توسعه

گاتلینگ 23M

برخلاف تصور عمومی که توپ‌های گاتلینگ را سلاح مختص آمریکایی‌ها و تنها با برچسب Made in USA می‌شناسند، یکی از مرگبارترین و مخوفترین توپ‌های گاتلینگ جهان نه در آمریکا و نه در اروپای غربی، بلکه در اتحاد جماهیر شوروی سابق ساخته شد.

این توپ گاتلینگ که توسط کارخانه معروف Izmash ساخته شده، به Gryazev-ShipunovGryazev-Shipunov GSh-6-23M معروف است و در ارتش روسیه با کد 9-A-768 شناخته می‌شود که یکی از سریعترین و مرگبارترین توپ‌هاست که در بسیاری از فاکتورها رقبای غربی خود را پشت سر گذاشته است.

از گاتلینگ ایرانی تا کوچکترین گاتلینگ جهان 

تفاوت اصلی GSh-6-23 با رقبای غربی‌اش، بخصوص توپ M61 Vulcan آمریکایی، در نحوه عملکرد آنها است. توپ GSh-6-23 از سیستم فشار گاز برای شلیک گلوله و Reloading استفاده می‌کند، در حالی که M61 از سیستم‌های وابسته به منابع خارجی (هیدرولیک، نئوماتیک و...) استفاده می‌کند.

در واقع سیستم گازی نقطه قوت اصلی GSh-6-23 است؛ توپ گاتلینگ GSh-6-23 با استفاده از سیستم فشار گاز قادر به شلیک گلوله با نرخ آتش باورنکردنی 10000 گلوله در دقیقه است که در نوع خود بی نظیر است به نحوی که در مقایسه با نزدیکترین رقیب خود یعنی توپ M61، نرخ آتش آن حدود یک سوم بیشتر است اما این در حالی است که وزن توپ GSh-6-23 نصف توپ M61 است. (76 کیلوگرم)

علاوه بر این سیستم فشار گاز در مقابل مکانیزم های دیگر مزایای دیگری نیز به توپ GSh-6-23 اضافه کرده که از آن جمله می توان به کاهش بار اضافی روی شبکه الکتریکی و قدرت هواپیما، شتاب بالاتر در رسیدن به حداکثر نرخ آتش، زمان Spin Up کمتر (Spin up به دور گرفتن لوله های توپ گاتلینگ جهت رسیدن به دور مناسب برای گلوله گذاری و شلیک گفته می‌شود) لوله‌های توپ که نتیجه آن منجر به کاهش زمان واکنش (Reaction time) توپ می‌شود، اشاره کرد.

توپ GSh-6-23 از گلوله‌های 23 میلیمتری AM-23 استفاده می‌کند که 3 میلیمتر بزرگتر از گلوله‌های M61 هستند و از سرجنگی انفجاری شدید، نفوذ کننده در زره یا اشتعال زا استفاده می‌کنند اما سرعت گلوله‌ها نسبت به مدل آمریکایی کمتر است، سیستم کنترل آتش از نوع الکتریکی بوده و از ولتاژ 27 ولت جریان مستقیم (DC) استفاده می کند. بسته به مدل توپ، نحوه تغذیه (Feeding) توپ از نوع زنجیرهای گلوله یا بدون اتصال است.

مشخصات:

وزن: 73-76 کیلوگرم (161-167 پوند)

طول: 1.4 متر

ارتفاع: 18 سانتی متر

کالیبر: 23 × 115mm AM-23

نرخ آتش: 10,000 RPM

انتهای پیام/231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار