دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

نقش آفرینی نیروی انتظامی در امنیت انتخابات

نقش نیروی انتظامی در امنیت کشور غیر قابل انکار است، نیروی انتظامی با حضور در جای جای کشور از مرزهای غرب کشور تا شرق، جنوب تا شمال با حضور مثال زدنی خود امنیت را برای کشور رقم زده است.
کد خبر: ۲۳۸۱۳۵
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۲ - 12May 2017
نقش آفرینی نیروی انتظامی در امنیت انتخابات

به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، نقش نیروی انتظامی در امنیت کشور غیر قابل انکار است، نیروی انتظامی با حضور در جای جای کشور از مرزهای غرب کشور تا شرق، جنوب تا شمال با حضور مثال زدنی خود امنیتی را برای کشور رقم زده است.

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در پلیس‌های تخصصی شامل پلیس پیشگیری، پلیس مبارزه با مواد مخدر، فرماندهی مرزبانی، پلیس راهور، پلیس فتا، پلیس اینترپل، پلیس امنیت، پلیس نظام وظیفه و پلیس آگاهی با توجه به شرایط و حوادثی که در کشور پیش می آید در صحنه حضور پیدا می کنند و امنیت را برای مردم به ارمغان می آورند، مردم هم برای قدردانی از تلاش نیروی انتظامی در کشور طی نظر سنجی که در بین 23 یگان انجام شده رتبه 4 را به آنها اختصاص دادند.

نیروی انتظامی با تقدیم 14 هزار شهید، بیش از 20 هزار جانباز و 2 هزار آزاده امنیتی را برای کشور ارمغان آورند که مردم به راحتی می توانند در پهنای این کشور در طول شبانه روز تردد کنند.

نیروی انتظامی در طول سال ماموریت های ویژه‌ای دارند و در کنار سپاه، بسیج و ارتش امنیت را برای حضور مردم در راهیپمایی عظیم اربعین، راهیپمایی روز قدس و انتخابات برقرار می کنند.

انتخابات یکی از عرصه هایی است که دشمن به دنبال آن است که این فرصت را به تهدید تبدیل کنند و کشورهای عربی بخاطر اینکه سیستم انتخاباتی ندارند و پادشاهی هستند انتخابات را برای خود یک تهدید تلقی می کنند و به دنبال ناامن کردن انتخابات در کشور ما هستند.

نیروی انتظامی در حدود قانون موظف به ایجاد نظم و جلوگیری از هرگونه بی نظمی در جریان انتخابات و حفاظت صندوق ها هستند و نیروهای نظامی و انتظامی حق دخالت در امور اجرایی و نظارت در انتخابات را ندارند؛ طبق قانون، مسئولیت امنیت انتخابات بر عهده نیروی انتظامی است لذا تأمین امنیت انتخابات و نیز پاسخگویی به استعلامات از وظایف مهم ناجا به شمار می‌آید.

سردار اشتری در جمع فرماندهان نیروی انتظامی که چندی قبل برگزار شد گفت: بانک اطلاعاتی خوبی در نیروی انتظامی در خصوص سوابق افراد در زمینه سوء پیشینه، موادمخدر و ... وجود دارد همچنین از بانک‌های اطلاعاتی دیگر برای کمک به پاسخ استعلامات کاندیداها بهره می‌گیریم.

فرمانده ناجا افزود: نیروی انتظامی بالاترین رده‌ای است که توانسته پاسخگو باشد به همین منظور بانک اطلاعاتی مرتباً به روز شده تا با دقت و سرعت بیشتر بتوانیم در این حوزه پاسخگو باشیم.

اشتری با اعلام اینکه مسئولیت تأمین امنیت انتخابات، صندوق‌ها و محل أخذ رای به عهده نیروی انتظامی است، بیان کرد: در هر دوره‌ای این وظیفه برعهده ناجا بوده است، برای بحث امنیت و آرامش انتخابات وظایف خود را به خوبی انجام می‌دهیم.

این مقام عالی انتظامی ادامه داد: در این رابطه، کمبود نیرو را با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح از سایر ارگان‌ها تأمین می‌کنیم البته در استان‌ها این امر بر عهده استاندار، شورای تأمین و فرماندار استان است، در صورتی که لازم باشد از نیروهای کمکی و سایر ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم.

سردار اشتری با بیان اینکه وظایف نیروی انتظامی برای تأمین امنیت انتخابات را به قبل، حین و بعد از انتخابات تقسیم کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: هر اقدامی که برای تأمین نظم و آرامش قبل از انتخابات لازم باشد را انجام می‌دهیم حتی به شوراهای تأمین هم اعلام کرده‌ایم اگر ممکن است اجرای یک حکم قضایی و قانونی در مقطع انتخابات اجرا نشود. یک جاهای باید برخی از مسائل را مدیریت کرد ولی یک جاهایی نه سیاست‌هایی است که باید با آرامش انجام شود. در حین انتخابات توزیع هدفمند نیروها را می‌خواهیم، قرارگاه‌ها در مرکز تشکیل خواهد شد و اقداماتی را انجام می‌دهند که خواسته شورا تامین است. تامین امنیت صندوق‌های سیار را پیش‌بینی کردیم، پیشنهاد ما این است که یک امکانات بگذاریم مثل جی پی اس و مواردی از این قبیل ، زیرا در گذشته تجربه این را داشته‌ایم که دزدی شده است.

اشتری تاکید کرد: بعد از انتخابات هم تا موقعی که فرمانداران و بخش‌داران شمارش آرا داشته باشند نیروی انتظامی در خدمت شماست تا آخرین لحظه‌ای که فرماندهان و مسئولان بخواهند حضور داریم که امیدواریم مشکلی پیش نیاید. یکی از موضوعات دیگر استفاده از تجربیات قبل است، مثلا در حال حاضر می‌دانیم در چند حوزه انتخاباتی مشکل داریم که منجر به درگیری می‌شد.

فرمانده ناجا گفت: 8 هزار 755 کیلومتر مرز ایران با کشورهای همسایه است اما امروز در حوزه امنیتی در مرزها، وضعیت ما بسیار مطلوب است، ممکن است در ایام انتخابات در مرزها تحرکاتی انجام شود که باید قدرت پیشگیری و مقابله خود را افزایش داده و هوشیار باشیم.

در کنار نقش محوری نیروی انتظامی در تامین امنیت انتخابات نباید نقش دیگر یگان های ازجمله سپاه، ارتش و بسیج را فراموش کرد.

 
انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها