اردوغان:

ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه، 50 درصد بحران را حل می‌کند

رئیس‌جمهور ترکیه تصریح کرد که ایجاد مناطق کاهش تنش در «ادلب» و پنج منطقه دیگر در سوریه، 50 درصد از درگیری‌های سوریه را حل می‌کند.
کد خبر: ۲۳۸۲۰۱
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۰ - 04May 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه روز پنجشنبه (امروز) اعلام کرد که ایجاد مناطق کاهش تنش در «ادلب» و پنج منطقه دیگر در سوریه، 50 درصد درگیری منطقه‌ای را حل می‌کند.

بنا به گزارش روزنامه «الحریت»، اردوغان در حین بازگشت از روسیه در هواپیما به خبرنگاران گفت: «پیشنهاد ایجاد مناطق کاهش تنش در «ادلب» و پنج منطقه دیگر سوریه مطرح شد. اگر چنین چیزی محقق شود، 50 درصد مسئله سوریه حل می‌شود».

رئیس‌جمهور ترکیه مذاکراتی را روز چهارشنبه (دیروز) در سوچی با «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه برگزار کرد و دو طرف در خصوص روابط دوجانبه و موضوعات مهم بین‌المللی به ویژه مسئله سوریه گفت وگو کردند.

روز (دوشنبه) هفته جاری، «فاتح حسوم» نماینده‌ای از معارضان مسلح سوریه به اسپوتنیک اعلام کرد که روسیه پیشنهاداتی را با هدف ایجاد مناطق کاهش تنش (در سوریه) مطرح کرده است.

طبق اسنادی که در اختیار اسپوتنیک قرار گرفته است، روسیه، پیشنهاد ایجاد مناطق امنیتی در استان «ادلب»، شمال شهر «حمص»، شرق «غوطه» و جنوب سوریه مطرح کرده است.

اوایل همان روز، یک منبع از هیأت مذاکرات سوریه در آستانه به اسپوتنیک اعلام کرد که سندی درباره ایجاد مناطق کاهش تنش‌ها تقریباً در بین کشورهای ضامن یعنی روسیه، ایران و ترکیه نهایی شده است و بحث در خصوص یکی از مفاد در جریان است.

دور جدید مذاکرات آستانه که طرف‌های درگیر در سوریه از جمله دولت و معارضان مسلح سوریه و همچنین ایران، روسیه و ترکیه را گردهم آورده است، روز (چهارشنبه) هفته جاری آغاز شد و این در‌حالی است که نشست در سطح کارشناسان روز (سه‌شنبه) برگزار شد.

اولین سه دور مذاکرات درباره سوریه به میانجیگری روسیه، ترکیه و ایران در 23 و 24 ژانویه، 15 و 16 فوریه و 14 و 15 مارس در آستانه برگزار شد و در حین این مذاکرات، شرکت‌کنندگان توافق کردند که یک گروه نظارت بر آتش‌بس به وجود‌ آورند.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار