سعداله زارعی:

سند سیاسی جدید حماس در بلند مدت اصلاح می‌شود/ آمریکایی‌ها می‌خواهند پرونده فلسطین را خاتمه دهند

کارشناس ارشد مسائل منطقه معتقد است سند سیاسی جدید حماس در کوتاه مدت به ضرر مسئله فلسطین خواهد بود اما در بلند مدت اصلاح خواهد شد.
کد خبر: ۲۳۸۲۳۴
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰ - 05May 2017
به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس،‌ سعد اله زارعی کارشناس و تحلیلگر ارشد مسائل غرب آسیا در صد و سی و هفتمین هم اندیشی مؤسسه پژوهش‌های سیاسی علمی ندا در خصوص سند جدید سیاسی جنبش حماس گفت: آنچه که روز دوشنبه [تحت عنوان سند سیاسی جدید جنبش حماس] مشاهده کردیم سندی بسیار طولانی و مفصل بود. دلیل این تفصیل آن بود که می خواست نقطه اصلی موجود در این سند را بپوشاند. اگر نه همه بندهای موجود در این سند می‌خواستند یک چیز را بگویند و آن اینکه قبلا گفته بودند ما سرزمین‌های موجود در مرزهای 1967 را در اختیار می‌گیریم و در عین حال سیطره رژیم صهیونیستی بر مرزهای 1948 را قبول نداریم، این موضوع را از داخل این سند برداشته‌اند. نقطه اصلی همین بود.

این کارشناس نام آشنای مسائل غرب آسیا در خصوص دلیل اینکه چرا این بخش مهم از سند سیاسی جدید حذف شده است به نقش‌آفرینی برخی بازیگران منطقه اشاره کرد و گفت: این کار را ترکیه و قطر انجام دادند. قبلا در میثاق‌نامه حماس آمده بود که در هر نقطه‌ای بتوانیم دولت تشکیل دهیم این کار را خواهیم کرد، ولی مبارزه را برای آزادی کل سرزمین را  دنبال خواهیم کرد. این سخن قبلی حماس بود. اما هم اکنون حماس می‌گوید ما مرزهای 1967 را به عنوان فلسطین قبول داریم و این فلسطین باید در همین جا تشکیل شود. بخش بعدی که بر ادامه مبارزه تأکید داشت برداشته‌اند. این اصل قضیه است که به نظر ما ترکیه و قطر در آن نقش داشتند و فشار اقتصادی را به آن اضافه کردند و فکر می‌کنم پشت پرده همه این مسائل آمریکایی‌ها هستند. آمریکایی‌ها می‌خواهند پرونده فلسطین را خاتمه دهند لذا از این مسیر ورود کرده‌اند.

وی در ادامه به سخنان مقام معظم رهبری در ششمین کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین که 3 و 4 اسفند ماه 1395 در تهران برگزار شد اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری چند ماه قبل از اینکه این اتفاق بیفتد در اجلاس فلسطین اشاره شان را به سمت گردان‌های عملیاتی بردند. اسم بردند از گردان‌هایی که مربوط به فتح، حماس، جهاد اسلامی، فرماندهی کل بودند و از آنها تشکر کردند. ایشان اسمی از سازمان‌های سیاسی نبردند و فرمودند ما با سازمان‌ها تا زمانی همراه هستیم که به اصل آرمان فلسطین وفادارند. مقام معظم رهبری تشخیص داده بودند که اتفاقاتی در حال وقوع است.
 
زارعی در خصوص اثرات این تغییر در سند سیاسی جدید حماس گفت: فکر می‌کنم این مسئله در کوتاه مدت به ضرر مسئله فلسطین خواهد بود اما در بلند مدت اصلاح خواهد شد. نه اینکه حماس تغییر موضوع بدهد. حماس همانند فتح به حاشیه می‌رود. گروه های جدید و نو ظهوری به عرصه می‌آیند و این پرونده به شرایط قبلی خود باز می‌گردد. همانگونه که در ماجرای صلح فهد و صلحی که پادشاه مراکش در گذشته دنبال می‌کردند شاهد بودیم و جمهوری اسلامی با آنها مخالفت کرد. در آن موقع که فشار خیلی بیشتر از حالا بود آن روند به نتیجه نرسید قطعا حالا هم این روند به نتیجه نخواهد رسید.

انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار