نمایشگاه کتاب-48/ با حضور سردار شادمانی؛

مراسم رونمایی از کتاب «بچه‌های مَمّد گره» برگزار شد

مراسم رونمایی از کتاب «بچه‌های مَمّد گره» با حضور سردار علی شادمانی از فرماندهان دوران دفاع مقدس و حمید حسام ظهر امروز در انتشارات فاتحان واقع در سالن ناشران عمومی شهر آفتاب برگزار شد.
کد خبر: ۲۳۸۲۵۷
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۴ - 05May 2017
مراسم رونمایی از کتاب «بچه‌های مَمّد گره» برگزار شد

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، حمید حسام در این مراسم با بیان اینکه نگارش این کتاب تنظیم و تدوین خاصی لازم داشت، اظهار داشت: برای نگارش کتاب «بچه‌های مَمّد گره» دو سال با قدیمی‌ترین رزمندگان همدانی مصاحبه انجام دادم. روایت‌های این کتاب با مصاحبه‌ای از سردار شهید همدانی شروع می‌شود که به موضوع هدایت آتش می‌پردازد.

وی افزود: در روند خوانش کتاب یک نوع تکمیل فنی در کنار اخلاص بچه‌ها دیده می‌شود. خاطره اول، روایتی است که بیان می‌دارد بچه‌ها چگونه «جنگ را در جنگ» در می‌یابند.

نگارنده کتاب «بچه‌های مَمّد گره» تصریح کرد: دومین خاطره در این کتاب مربوط به شهید منوچهری معروف به مَمّد گره است که ایشان شخصیتی به تمام معنا بود. ویژگی‌های معنوی و عرفانی که متاثر از فرهنگ ناب عاشورا بوده و این فرهنگ نیز در تربیت شاگردانش نیز موثر بوده است.

وی درباره نوع نگارش این کتاب بیان کرد: تقریبا همزمان با تحقیق، نگارش این کتاب نیز شروع شد و دو سال به طول انجامید. یادوآره‌های گردان‌های دیده‌بانی و آتش، خلا خوراک معنوی داشتند که بنظرم کتاب «بچه‌های مَمّد گره» این خلا را برطرف می‌کند.

سردار علی شادمانی در ادامه این مراسم بیان کرد: سردار حسام در تدوین نثر دفاع مقدس وقت گذاشته است. در مسیر تاریخی کشورها گاه اتفاقات و حوادثی رخ می‌دهد که به دلیل برجستگی به نقطه عطف تبدیل می‌شوند. نهضت عزیز عاشورا اثری برجای گذاشته است که به عنوان نقطه عطف تاریخ اسلام معرفی شده است در همین راستا در ایران نیز انقلاب و دفاع مقدس، نقطه عطف محسوب می‌شوند.

وی درباره ویژگی‌های کتاب «بچه‌های مَمّد گره» تصریح کرد: اولین ویژگی این کتاب اختصاصی بودن آن نسبت به دیده‌بان‌ها است. در یک لشکر رسته‌های متعددی وجود دارد و مجموعه این رسته‌ها فعالیت‌هایی انجام می‌دهد تا یک عملیات طراحی و اجرا شود، پس دیگر ویژگی این کتاب اینست که با تمام دیده بان‌ها مصاحبه انجام داده است.

سردار شادمانی افزود: پرداختن به تمام عملیات‌هایی که لشکر انصار الحسین در آن حضور داشته است ویژگی دیگر این کتاب است. توجه به نخبه‌گرایی و استعداد دیده بان‌ها که می‌بایست برای هدایت درست آتش به ریاضیات تسلط کافی داشته باشند نیز از دیگر ویژگی‌های این کتاب است. همچنین وجود پیام ‌های ویژه و حساس در بخش خاطرات از دیگر نکات برجسته این کتاب است.

سردار شادمانی گفت: ما در جنگ دغدغه داشتیم که فرهنگ دفاع مقدس آیا در جبهه دفن می‌شود یا به عنوان فرهنگی تاثیرگذار در زندگی و رفتار مدیران و سیاستمداران تاثیرگذار خواهد بود یا به فراموشی سپرده می‌شود.

وی افزود: جنگ دو بعد مادی و فیزیکی دارد هر کشوری دوست دارد از هر دو طریق قدرت به دست آورد. قرآن به ما گفته است به دنبال بهترین تجهیزات دفاعی بروید و انسان‌های ایثارگر و فداکار را تعلیم دهید تا قوای نظامی ایجاد کنند.

سردار شادمانی خاطرنشان کرد: بعضی از مسئولان در تکیه به این دو بعد به نیروی انسانی توجه دارند. ما در دوران دفاع مقدس چون به تجهیزات مدرن دسترسی نداشتیم به تربیت نیروی انسانی پرداختیم و انچه که ما را در جنگ پیروز کرد، تکیه بر نیروی انسانی بود.

وی در پایان افزود: کسانی برای مقابله با دشمن سینه سپر کردند تا از ناموس، تمامیت ارضی و بقای کشور دفاع کنند و این عمل آنها را باید عمل صالح دانست. پیام این کتاب بعد معنوی، ایمان، عرق به مردم، عرق به نظام اسلامی، اخلاق، احسان، دانش و بینش انقلابی بود.

انتهای پیام/ 121
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار