ترامپ درصدد فروش سامانه موشکی «تاد» به آل سعود است

رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد در سفر آینده خود به عربستان، توافق‌نامه‌های تسلیحاتی چند میلیارد دلاری با آل سعود امضا کند،‌ که احتمالا این توافق‌نامه‌ها سامانه موشکی تاد را نیز در بر خواهد داشت.
کد خبر: ۲۳۸۳۱۰
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹ - 06May 2017
به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد در سفر آینده خود به عربستان، توافق‌نامه‌های تسلیحاتی چند میلیارد دلاری با آل سعود امضا کند. گفته می‌شود این توافق‌نامه‌های تسلیحاتی، فروش احتمالی سامانه موشکی تاد را نیز در بر خواهد داشت.

رئیس‌جمهور جدید جمهوری‌خواه آمریکا قصد دارد روابط با این متحد کلیدیِ منطقه‌ایِ واشنگتن را تقویت کند. عربستان بعد از تلاش باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در پیشبرد توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 ، از واشنگتن فاصله گرفت.

خبرگزاری رویترز روز جمعه به نقل از منابع دولتی که نامشان ذکر نشده است، گزارش داد: ترامپ همچنین درصدد است با پیشنهاد طیفی وسیع از توافق‌های تسلیحاتی با رژیم ریاض، به وعده‌های خود مبنی بر اشتغال‌زایی در آمریکا جامه عمل بپوشاند.

بر اساس این گزارش، رئیس‌جمهور آمریکا در پیشنهاد‌ها خود به رژیم آل سعود توافقی 11.5 میلیارد دلاری را نیز در ارتباط با فروش کشتی‌های جنگی چندمنظوره و پشتیبانی فنی مطرح خواهد کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا در سال 2015 میلادی این توافق را تصویب کرد، هرچند این روند به خاطر اختلافات میان دو طرف به نتیجه نرسید.

 این اولین بار در دهه‌های اخیرا است که واشنگتن به یک کشور خارجی این‌گونه کشتی‌های جنگی را به فروش می‌رساند. این توافق در دوره ریاست جمهوری اوباما به خاطر بیم و نگرانی درباره نقض احتمالی حقوق بشر به تعویق افتاد.

فروش دست‌کم یک میلیارد دلاریِ بمب‌های هدایت-لیزری «پِیووِی» Paveway و کلاهک‌های نفوذکننده زرهی، ساخت شرکت ریتون،  از دیگر طرح‌هایی است که ترامپ در ارتباط با رژیم عربستان سعودی مد نظر دارد.

این در حالی است که بر اساس گزارش‌های منتشر شده عربستان سعودی از مارس 2015، در تجاوزات خود علیه یمن از این بمب‌ها استفاده کرده و از پشتیبانی لجستیکی و اطلاعاتی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برخوردار بوده است.

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، در جریان سفر اخیر خود به عربستان سعودی اعلام کرد دولت جدید آمریکا برای «دیدن یک عربستان سعودی قوی» تلاش خواهد کرد.

ترامپ اواخر آوریل 2017 از ریاض انتقاد کرد و گفت عربستان سعودی با آمریکا «منصفانه» رفتار نکرده و ایالات متحده «پول زیادی» برای دفاع از متحد قدیمی خود «هدر می‌دهد.»
 
انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار