قنادباشی:

همکاری پنهان قاهره و ریاض برای سرکوب مردم یمن/ مردم مصر موافق سرکوب یمن نیستند

کارشناس ارشد مسائل آفریقا با اشاره به اینکه سعودی‌ها علاقه‌مند هستند مصر را به دستیاری برای پیشبرد منافع خود در یمن تبدیل کنند گفت: همکاری‌های میان قاهره و ریاض برای سرکوب مردم یمن صورت گرفته است. مردم مصر موافق سرکوب یمن نیستند؛ لذا افکار عمومی مصر خواستار همکاری و همسویی قاهره با ریاض نیست.
کد خبر: ۲۳۸۳۲۹
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲ - 06May 2017
همکاری پنهان قاهره و ریاض برای سرکوب مردم یمن/ مردم مصر موافق سرکوب یمن نیستندبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، جعفر قنادباشی کارشناس ارشد مسائل آفریقا در خصوص اعلام آمادگی قاهره برای میانجی­گری بین ریاض و انصار الله، با اشاره به اینکه ریاض به دنبال بهره­ برداری از ظرفیت­‌های قاهره در یمن است، بیان داشت: مقامات ریاض به هر صورت ممکن درصدد بوده­‌اند پای مصر را به جنگ یمن باز کنند. ظاهراً همکاری‌های پنهانی در طول این مدت نیز میان قاهره و ریاض برای سرکوب مردم یمن صورت گرفته است.

وی با توجه به احتمال کمک­‌های قاهره به ریاض در جنگ یمن گفت: گفته می‌شود بعضی از خلبان‌های اجاره‌ای عربستان در این جنگ مصری بوده‌اند. این میزان پرواز در طی دو سال ممکن نیست که کار خلبان‌های عربستانی باشد؛ چراکه تنها پرواز نیست، بلکه کارهای فنی هواپیما نیز باید مدنظر باشد. این مسائل نیاز به کارشناسان حرفه‌ای دارد. ریاض درصدد است مصر را در این امر دخیل کند؛ چراکه نیروهای نظامی بسیار و قابلیت‌های فنی بهتری نسبت به عربستان دارد. البته در گذشته نیز همکاری‌هایی به‌ صورت پنهانی انجام گرفته است.

کارشناس ارشد مسائل آفریقا با تأکید بر دلیل پنهانی بودن همکاری­های ریاض و قاهره در جنگ یمن اشاره داشت: مردم مصر موافق سرکوب یمن نیستند؛ لذا افکار عمومی مصر خواستار همکاری و همسویی قاهره با ریاض نیست. عربستان و آمریکا بعد از این نیز علاقه‌مند هستند از ظرفیت‌های نظامی مصری استفاده کنند. قصد ریاض تنها به یمن محدود نمی‌شود. سعودی­ها همچنین به دنبال وادار کردن مصر برای جنگ در مقابل ارتش سوریه به نفع جناح ارتجاع هستند. به نظر می­‌رسد بهانه میانجی‌گری سرپوشی بر همکاری‌های نظامی باشد.

وی با اشاره به هدف همکاری غربی‌ها و متحدان منطقه‌ای آن با قاهره مطرح کرد: آن‌ها به دنبال همکاری‌هایی هستند که مصر مانند ژاندارمی در منطقه به نفع آمریکا و ارتجاع منطقه عمل کند و پاسدار خطوط انتقال انرژی آنها باشد.

قنادباشی با توجه به اینکه یمن موافق میانجی‌گری نیست، افزود: یمنی‌ها در حال حاضر وارد مذاکرات مستقیم شده‌اند و نیازی به میانجیگری نیز ندارند. عربستان برخلاف تعهدات و روند گفت‌وگوها عمل کرده و مذاکرات بی‌نتیجه مانده است. دولت مصر باید به دنبال جذب کمک­‌های انسانی به مردم یمن باشد. یمنی‌ها اکنون بیشترین مشکلات تغذیه‌ای و دارویی را دارند. اگر دولت مصر توانایی چنین کاری را نیز ندارد، باید تمهیداتی را فراهم کند که کشورهای دیگر اسلامی به مردم یمن غذا و دارو برسانند. مجامع بین‌المللی نیز تایید می‌کنند که مشکل یمن بسیار حاد است.

وی با تأکید بر اینکه میانجیگری اکنون محلی از اعراب ندارد، گفت: ائتلاف عربستان، امارات و کویت در جنگ علیه یمن به نتیجه نرسیده است. مصری‌ها که طی دو سال گذشته در قضیه یمن سکوت کرده­‌اند و نسبت به آن بی‌تفاوت بودند، حال عربستان بعد از سفر السیسی به ریاض و آمریکا پیشنهاد میانجی­گری به مصر داده است. این موضوع نشان می‌دهد سعودی‌ها علاقه‌مند هستند مصر را به دستیاری برای پیشبرد منافع خود در یمن تبدیل کنند. مصری‌ها هیچ‌گاه از جنگ یمن ابزار نگرانی نکرده‌اند. با این‌ حال از همین‌ الان می‌توان پیش‌بینی کرد که خیال‌پردازی ریاض برای بهره‌برداری از فرصت‌های مصر شکست‌ خورده است.
 
منبع: تسنیم
نظر شما
پربیننده ها