یادداشت؛

مدیریت بحران؛ زنجیره مغفول مانده در حوادث

حوادثی در ابعاد ریزش معدن در گلستان، نشان می‌دهد در مدیریت صحنه امدادرسانی با ضعف شدید روبه‌رو هستیم.
کد خبر: ۲۳۸۳۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱ - 06May 2017
مدیریت بحران؛ زنجیره مغفول مانده در حوادثگروه اجتماعی دفاع پرس- رحیم محمدی؛ این روزها شاهدیم که در استان گلستان کارگران معدن زغال سنگ به علت وقوع حادثه‌ای در داخل تونل محبوس شده‌اند و حدود 30 نفر از این قشر زحمت‌کش جامعه جان باخته‌اند، که صرف نظر از علت وقوع آن موضوعی که در این قبیل حوادث حایز اهمیت است، مدیریت بحران است.

در تعریف مدیرت بحران آمده است:‌ «فرآیند پیش‌بینی و پیشگیری از وقوع بحران، برخورد و مداخله در بحران و سالم‌سازی بعد از وقوع بحران را مدیریت بحران گویند»؛ لذا با توجه به این تعریف باید گفت زمانی که حادثه‌ای در این مقیاس به وجود می‌آید. هر یک از دستگاه‌های امدادی و انتظامی مسئولیت‌هایی را دارند، که در صورت عمل به آن فرآیند امدادرسانی با سرعت بهتری صورت می‌گیرد.

اما متاسفانه در تصاویری که از محل حادثه مورد اشاره از شبکه‌های سیما پخش شد، نشان از بی نظمی در محل امداد رسانی است؛ در تصاویر پخش شده، نیروهای انتظامی که مسئولیت برقراری و حفظ امنیت و جلوگیری از ازدحام در محل نزدیک به حادثه را بر عهده دارند، در این صحنه در محل ورود و خروج امدادگران به داخل تونل ایستاده و نظاره‌گر امدادگران بودند.

زمانی که چنین حوادثی روی می‌دهد محل حادثه چنان از سوی نیروهای امدادی و انتظامی شلوغ می‌شود که عملا  حضور نیروهای امدادرسان را با مشکل مواجه می‌سازد؛ به عبارت دیگر وقتی حادثه‌ای در ابعاد ریزش معدن در گلستان یا فروریختن ساختمان پلاسکو در تهران روی می‌دهد هر دستگاهی بنا به ضرورت احساسی که برای خود تصور می‌کند، نیروهایی را به محل اعزام می‌کند که این خود نوعی بی نظمی را موجب می‌شود.

در صورتی که وقتی حادثه مشابهی روی می‌دهد باید ابتدا دستگاه‌هایی که مسئولیت مستقیم در اداره صحنه حادثه و امدادرسانی دارند در محل حضور یابند و نیروهای دیگر دستگاه‌ها بنا به ضرورت آن هم به تعداد اندک نیروهایی را با هماهنگی به محل وقوع حادثه اعزام کنند.

پس وقتی یک نوع ناهماهنگی در اعزام نیرو به محل حادثه را شاهد باشیم، نشان می‌دهد صحنه وقوع حادثه به درستی مدیریت نمی‌شود چرا که تجمع افراد غیر ضروری در محل حادثه و اطراف آن موجب ایجاد مزاحمت ناشی از کمبود فضای تحرک برای امدادگران می‌شود که این در نهایت باعث می‌شود تا امدادرسانی به مصدومان با کندی صورت گیرد.

علاوه بر این وقتی چنین حوادثی بوجود می‌آید مردم نیز برای مشاهده صحنه وقوع حادثه تجمع می‌کنند و با تلفن‌های همراه خود مشغول عکس گرفتن و فیلمبرداری می‌شوند که این نیز عاملی می‌شود تا راه‌های ورودی و خروجی به محل وقوع حادثه با ترافیک ناشی از ازدحام بی مورد مردم روبرو شود که این عامل هم در کندی امداد رسانی بی تاثیر نخواهد بود.

مشابه تجمع بی مورد مردم را در حادثه آتش سوزی ساختمان تجاری پلاسکو شاهد بودیم که بواسطه ازدحام بی مورد جمعیت در محل حادثه، وسایل نقلیه امدادی به کندی می‌توانستند راه عبور خود را از میان جمعیت باز کنند لذا این عاملی شد تا به ناچار پلیس مجبور به اعمال محدودیت‌های تردد در اطراف محل حادثه شود.

بنابراین ضروری است تا با تمرین مدیریت بحران، این زنجیره مغفول مانده در حوادث را به خوبی اتصال دهیم تا در زمان وقوع حادثه، ازدحام بی مورد ایجاد نشود و نیروهای امدادی بتوانند بدون ایجاد مزاحمتی، به امدادگری مشغول شوند.

انتهای پیام/231

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
0
0
20
نظر شما
پربیننده ها