نمایشگاه کتاب -66/ در نشست هفدهمین دوره انتخاب کتاب سال دفاع مقدس عنوان شد؛

حسام: کتاب سال دفاع مقدس ترازنامه ادبی کشور است/ سردار اثباتی: چارچوبه تمدن سازی با فرهنگ ایثار و دفاع مقدس شکل می‌گیرد

نشست تشریح اهداف و برنامه‌های هفدهمین دوره انتخاب کتاب سال دفاع مقدس عصر امروز در سرای اهل قلم، شهر آفتاب برگزار شد.
کد خبر: ۲۳۸۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۳ - 06May 2017
حسام:  کتاب سال دفاع مقدس ترازنامه ادبی کشور است/ سردار اثباتی: چارچوبه تمدن سازی با فرهنگ ایثار و دفاع مقدس شکل می‌گیردبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست تشریح اهداف و برنامه‌های هفدهمین دوره انتخاب کتاب سال دفاع مقدس عصر امروز (شنبه 16 اردیبهشت)، در سرای اهل قلم با حضور «امیر حمیدرضا گرامی»، رییس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، «سردار بهروز اثباتی»، فرمانده قرارگاه فضای مجازی ستادکل نیروهای مسلح، «حمید حسام»، نویسنده ادبیات دفاع مقدس، «محسن شاه رضایی»، سخنگوی جایزه کتاب سال دفاع مقدس و «سید عباس صالحی»، معاون فرهنگی وزیر ارشاد برگزار شد.

 کتاب سال دفاع مقدس ترازنامه ادبی نظام جمهوری اسلامی ایران است

این نویسنده ادبیات دفاع مقدس بیان کرد: ما در جایزه کتاب سال دفاع مقدس هر قدر جلو آمدیم با مستندها و ژانرهای جدیدی روبرو شدیم که همین دسته بندی باعث شد تا کتاب سال دفاع مقدس ترازنامه ادبی نظام جمهوری اسلامی ایران شود و وضعیت سنجی کند و به ما بگوید امروز در کجا ایستاده ایم.

توجه به بخش بین‌الملل در دستور کار جایزه کتاب سال دفاع مقدس

شاه رضایی سخنگوی جایزه سال کتاب دفاع مقدس در ادامه این نشست با بیان اینکه کار ما در این جشنواره بیشتر از آنکه جنبه جشنواره‌ای داشته باشد یک کار جمع‌بندی و رصد کتاب‌های دفاع مقدس است، اظهار داشت: این دوره از جایزه کتاب سال در نیمه دوم سال جاری با شعار «پاسداشت ثروت ملی ارزش و آرمان‌های دفاع مقدس» برگزار خواهد شد.

وی با طرح این سوال که منظور از ثروت ملی چیست، بیان کرد: رهبر انقلاب از دفاع مقدس به عنوان گنج نام بردند. گنج ثروتی است که کشف نشده باشد. تعبیر من از بیانات ایشان این است که ایشان یک رضایتمندی نسبی از ادبیات دفاع مقدس دارند چون اخیرا در سخنرانی‌هایشات از تعبیر ثروت استفاده کرده‌اند.

سخنگوی جایزه سال کتاب دفاع مقدس عنوان کرد: توجه به موضوعات مربوط به انقلاب اسلامی، گروهک‌ها، نگاه ویژه به مدافعان حرم، بیداری اسلامی، جهادهای خارج از مرزهای کشورمان در حیطه بین‌الملل به هر زبانی از دستورکارهای این دوره از جایزه است.

شاه رضایی گفت: نظر خواهی از نخبگان، تحقق دبیرخانه دائمی، برگزاری 12 نشست نقد و بررسی از جمله اتفاقات تازه امسال خواهد بود که پیش بینی می‌شود 2هزار تا 2هزار و 500 اثر به دبیرخانه ارسال شود.
 
چارچوبه تمدن سازی با فرهنگ ایثار و دفاع مقدس شکل می‌گیرد

«سردار بهروز اثباتی» فرمانده قرارگاه فضای مجازی ستادکل نیروهای مسلح در ادامه این نشست با بیان اینکه حرف زدن از آینده هر موضوعی باید بر اساس علم شناسی باشد، اظهار داشت: پیش بینی روند آینده مستلزم روش شناسی و تحلیل روندهای گذشته است که باید بر اساس یک کار کارشناسی انجام شود. آینده ادبیات دفاع مقدس نیز بحثی است که نیاز به کار پژوهش دارد.

وی افزود: بحث ادبیات دفاع مقدس می‌تواند جبنه تهید و یا فرصت داشته باشد. اگر کتاب سال دفاع مقدس می‌خواهد در آینده حیات داشته باشد باید به نظام متغیر فناوری نشر توجه داشته باشد چون مفهوم نشر در نظام آینده تغییر کرده است و برنامه ریزان نشر دفاع مقدس نیز باید تکلیف خودشان را با این مقوله روشن کنند.

فرمانده قرارگاه فضای مجازی ستادکل نیروهای مسلح بیان کرد: امروز همه آن چیزهایی که روزی ما در جایگاه مدیر فرهنگی برای تولید محتوای چند رسانه ای به آن رزوی ما بود در یک گوشی موبایل خلاصه شده است پس ما ابتدا باید ببینیم مدیران نشر دفاع مقدس چقدر آمادگی همگانی با فناوری نوین را دارند تا بتوانیم از آینده نشر دفاع مقدس حرف بزنیم.

سردار اثباتی گفت: امروز نسل بچه رزمنده‌هایی که نویسنده بودند تمام شده است و نسل تازه‌ای از نویسندگان به وجود آمده‌اند. نویسندگانی که دفاع مقدس را ندیده‌اند و خوانندگانی که حتماً دفاع مقدس را ندیده‌انونی که حتماً دفاع مقدس را ندیده‌اند. نویسندگان امروز از مفاهیمی حرف می‌زنند که برای آنن‌ها عینت ندارد و شکل  و قالب نشر به شدت تغییر کردع است و نمی‌دانیم آیا فرزندان ما حوصله خواندن رومان را خواهند داشت یا خیر.

وی بیان کرد: اتفاقات اخیری که در انتخابات آمریکا رخ داد یک قیام علیه رسانه‌های حاکم بر آمریکا بود. اکثر شخصیت‌ها امروز به سمت تویت حمله می‌برند و علت آن نیز این است که مخاطب و فرم پیام سازی عوض شده است و انسان‌ها از یک تویت تاثیر می‌پذیرند و تاثیر می‌گذارند.

فرمانده قرارگاه فضای مجازی ستادکل نیروهای مسلح گفت: چارچوبه تمدن سازی با فرهنگ ایثار و دفاع مقدس شکل می‌گیرد و ما ناچاریم این کار را انجام دهیم که اگر توسط ما صورت نگیرد و ما آینده را نسازیم حتما کسانی آینده را نسازیم حتما کسانی آینده را برای ما  خواهند ساخت.

امیر حمیدرضا گرامی در پایان اظهار داشت: تاثیرات فرهنگ برای حماسه های ماندگار می‌تواند عینی باشد و نسل آینده که به این حوزه احتیاج دارد را تامین کند. مفهوم امنیت، حفاظت، حراست چیزهایی است که همه با آن آشنا هستند و در ادبیات دفاع مقدس به اهمیت آن پی می‌بریم.

انتهای پیام/121
 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار