الجبوری:

آزادسازی «موصل» بیش از یک‌ ماه و نیم دیگر طول نخواهد کشید

رئیس مجلس عراق در سخنانی اعلام کرد که عملیات آزادسازی «موصل» ممکن است بیش از یکماه یا یکماه و نیم طول نکشد و البته هر‌چه به پایان عملیات آزادسازی نزدیک می‌شویم، هر روز پیچیدگی‌ها بیشتر می‌شود.
کد خبر: ۲۳۸۵۹۱
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۵ - 07May 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، «سلیم الجبوری»، رئیس مجلس عراق پیش‌بینی کرد عملیات آزادسازی شهر «موصل» از دست گروه  داعش، تا حدود یک ماه آینده پایان یابد.

«سلیم الجبوری» درباره احتمال تعویق انتخابات پارلمانی در عراق گفت: امکان تعویق برگزاری انتخابات پارلمانی به هیچ‌وجه وجود ندارد، زیرا قانون اساسی تاکید می‌کند دوره پارلمان در مدت چهار سال پایان می‌یابد که اشاره‌ای به این مسئله است که تمدید دوره مجلس به هیچ‌وجه امکان‌پذیر نیست. بنابراین عمر این دوره پارلمان عراق در سی ام ماه ششم سال 2018 پایان خواهد یافت. اگر چهل و پنج روز پیش از آن، انتخابات برگزار نشود در شرایط خلاء قانونی قرار خواهیم گرفت و یکی از نهادهای مهم و اساسی حکومت، تشکیل نخواهد شد. بنابراین باید به زمان‌های ضروری تعیین شده در قانون اساسی پایبند بود.

الجبوری در پاسخ به این سوال که آیا نگرانی درباره پایبند نبودن به متن قانون اساسی وجود دارد؟ افزود: از نظر سیاسی امکان‌پذیر است. یکی از تفسیرها آن است که اگر انتخابات پارلمانی برگزار نشود، شرایطی ایجاد می‌شود که ممکن است به نفع عده‌ای باشد. اگر دوره مجلس پایان یابد، دولت به کار خود ادامه خواهد داد. در این صورت بازگشت به شرایط طبیعی در عراق دشوار خواهد بود. به ویژه که ما امروز درباره تغییر ستاد انتخابات به یکی از شیوه‌های مطرح، سخن می‌گوییم.
 
وی در ادامه افزود: این مسئله نگران‌کننده است و امیدواری به آخرین لحظات برای حل شدن آن، ما را با احتمالاتی روبرو می‌کند که یکی از آنها نگران کننده است. به ویژه که امروز عراق با چالش تروریسم روبروست و استان‌های متعددی در شرایط دشواری قرار دارند و ممکن است برگزاری انتخابات در آنها به علت حضور آوارگان و نیز به علت عملیات نظامی امکان‌پذیر نباشد. به همین علت پایبندی به جدول‌های زمانی و حفظ نهادهای حکومتی ضروری است.

وی درباره برگزاری انتخابات محلی در استان‌های عراق و اهمیت این انتخابات برای تعیین آینده این استان‌ها خاطر نشان کرد: این مسئله متفاوت است، زیرا مجوز قانونی درباره آن وجود دارد و مجلس نمایندگان می‌تواند دوره فعالیت شوراهای محلی استانها را با رای اکثریت نمایندگان خود تمدید کند. دوره فعالیت ستاد انتخابات هم قابل تمدید است. قوانین عراق با لبنان متفاوت است. در لبنان تمدید دوره فعالیت پارلمان این کشور، قانونی است، اما در عراق این مسئله به هیچ‌وجه امکان پذیر نیست. مجلس نمایندگان عراق ممکن است دوره شوراهای استانها را تمدید کند. احتمالا انتخابات آینده شوراهای استان‌های عراق همزمان با انتخابات مجلس برگزار خواهد شد.

رئیس مجلس عراق درباره طرح‌های آشتی در این کشور گفت: پیگیری آشتی در عراق ادامه دارد و من دیداری با «سید عمار الحکیم»، رئیس اتحاد ملی در این باره داشتم. در هفته آینده ممکن است گام‌هایی در این زمینه برداریم. عملی شدن آشتی در عراق با طرح های ابتکاری امکان‌پذیر است که نتیجه آن اطمینان‌بخشی بین طیف‌های عراقی باشد. بخواهیم یا نخواهیم، فضای انتخاباتی در محافل سیاسی عراق ایجاد شده است.

سلیم الجبوری افزود: در دیدار با هیئتی از تلعفر درباره آینده این شهر و تحقق آشتی در آن گفتگو خواهیم کرد. مسئله مهم برگزاری یک کنفرانس فراگیر ملی برای تقویت اصل همزیستی در عراق و آشتی بین همه مناطقی است که شاهد مناقشه‌هایی هستند. در «صلاح‌الدین، دیاله و نینوا» مشکلاتی وجود دارد که به راه‌حل‌های عملی و آشکار نیاز دارد.

الجبوری در پاسخ به این سوال که آیا نبرد موصل پیش از ماه رمضان پایان خواهد یافت؟ خاطر نشان کرد: نشانه‌های اولیه نظامی حاکی از آن است که نیروهای عراقی به پیشروی در موصل ادامه می دهند، اما این پیشروی کند است. زیرا در این مناطق، غیرنظامیان زندگی می‌کنند و عملیات آزادسازی در این مناطق دشوار است. تروریست‌های داعش در این مناطق سرسختانه دفاع می‌کنند. عملیات آزادسازی ممکن است بیش از یکماه یا یکماه و نیم طول نکشد. البته هر چه به پایان عملیات آزادسازی نزدیک می‌شویم، هر روز پیچیدگی‌ها بیشتر می‌شود.

وی گفت: بسیاری از قوانین را به مرحله قانونگذاری رسانده‌ایم و این مسئله ما را به تلاش بیشتر تشویق می‌کند. اما توجه نمایندگان به حوزه‌های انتخاباتی شان، می‌تواند مسایل را دشوار کند. زمانی که به قوانین حساس برسیم، اختلاف نظرها بین طرف‌های سیاسی آشکارتر خواهد شد. ما به این نتیجه رسیدیم که نمی‌توان ایدئولوژی دینی را در صحنه سیاسی مطرح کرد. فعالیت‌های سیاسی باید مبتنی بر خدمت کردن به شهروندان و رویکردهای سیاسی غیردینی باشد. ما احساس می‌کنیم عملکرد ما بهترین پیامی است که می‌توان با آن شهروندان را قانع کرد.

وی در ادامه عنوان کرد: ما برای متحد کردن همه طرف‌های سیاسی به ویژه در استان‌هایی که شاهد حضور تروریست‌ها بودیم، تلاش می‌کنیم. بعضی از فراکسیون‌های سیاسی توافق و تشکیل ائتلاف با یکدیگر را آغاز کرده‌اند. ما با حدود ده تشکل سیاسی به توافق رسیده‌ایم و گفتگوها با دیگر طرف‌ها هم پیش از اعلام نهایی این توافقها ادامه دارد. پس از آن ائتلاف‌های تشکیل شده به مردم اعلام خواهد شد. تشکیل فراکسیون‌هایی فراتر از تقسیم‌بندی‌های طایفه‌ای، در‌حال بررسی است و البته هنوز تصمیمی در این باره اتخاذ نشده است. باید به فکر مرحله جدیدی باشیم. عراق آینده باید با عراق دیروز که زمینه‌ساز این مشکلات، تروریسم و طایفه‌گرایی شد، متفاوت باشد.

منبع: تسنیم


نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار