کتابی که کار رهبر انقلاب را آسان کرد/ فروش 50 هزار نسخه در کمتر از یک سال

رمان «تن‌تن و سندباد» اثر محمدمیرکیانی که نشر قدیانی آن را منتشر کرده، پس از انتشار تقریظ رهبر انقلاب بر آن، نزدیک به 50 هزار نسخه از آن به فروش رسیده است.
کد خبر: ۲۳۸۶۱۲
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۱ - 08May 2017
کتابی که کار رهبر انقلاب را آسان کرد/ فروش 50 هزار نسخه در کمتر از یک سالبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، همواره توجه رهبر معظم انقلاب به موضوعات گوناگون سبب ایجاد حرکت و رشد بوده و هر بار که ایشان به مسئله‌ای توجه نشان داده‌اند آن مسئله در کانون توجه اقشار مختلف جامعه قرار گرفته است.

کتاب و کتابخوانی یکی از مسائلی است که رهبر معظم انقلاب بارها و بارها به آن ابراز علاقه شخصی کرده‌اند و فراتر از این از جایگاه رهبری جامعه اسلامی به اهمیت ترویج کتاب در میان اقشار مختلف تاکید کرده‌اند.

ایشان بارها از طریق سخنرانی و یا انتشار تقریظ بر کتاب‌ها سعی در ترویج و معرفی کتاب‌ها داشته‌اند. هر کتابی که مورد توجه ایشان قرار گرفته به سرعت در سطح جامعه نفوذ کرده و مخاطبان بسیاری را به سمت خود جذب کرده است. یکی از کتاب‌هایی که در سال گذشته از تقریظ رهبر انقلاب بر آن رونمایی شد رمان نوجوان «تن‌تن و سندباد» اثر محمد میرکیانی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در یادداشتی که در آبان ماه 1373 به نگارش درآمده درباره این کتاب مرقوم داشته‌اند:

«بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم

من هم همین قصّه را همیشه تعریف می‌کردم! حیف که خیلی‌ها آن را باور نداشتند. حالا خوب شد، شاهد از غیب رسید! راوی این حکایت که خود همه چیز را به چشم خود دیده، حکایت تن تن و سندباد را چاپ کرده است. حالا دیگر کار من آسان شد! همین بس است که نسخه‌ی این کتاب را به همه‌ی بچه‌ها بدهم.»

با وجود اینکه تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال 73 برای این کتاب نوشته شده بود اما انتشار پس از 22 سال هرچند با تاخیر بود اما باز هم توانست شور خواندن و مطالعه را در جامعه ایجاد کند و توجه‌ها را به سوی این کتاب جلب کند.

این کتاب از ابتدای انتشار تا پیش از تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی قریب به 15 نوبت چاپ شده بود که در فاصله کمتر از یکسال 12 مرتبه تجدید چاپ شده است. این در حالی است که در طول همین کمتر از یکسال قریب به 50 هزار نسخه از این کتاب به فروش رسیده است. در سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران چاپ بیست و هفتم رمان «تن‌تن و سندباد» به مخاطبان عرضه می‌شود.

این رمان در حالی به این میزان از فروش دست یافته که یکی از مسئولان غرفه نشر قدیانی در نمایشگاه کتاب سی‌اُم از توجه مخاطبان به این کتاب خبر داد و گفت: «بسیاری فقط برای این کتاب به غرفه ما مراجعه می‌کنند.»

رمان «تن‌تن و سندباد» به قلم محمدمیرکیانی خواننده را وارد یک دنیای فانتزی می‌کند و او را وارد سرزمین شخصیت‌های قصه‌ها می‌کند. شخصیت‌هایی که محال است کسی با آنها خاطره نداشته باشد. جذابیت این رمان آنجا است که نویسنده، شخصیت‌های غربی و شرقی را با هم رو در رو کرده است. شخصیت‌هایی که تا پیش از این هرکدام دارای یک شخصیت مستقل بودند حالا در این رمان کنار هم قرار گرفتند و توانایی‌های خود را به رخ خواننده کشیده‌اند.

نویسنده در این کتاب فضایی هیجان‌انگیز را رقم زده و خواننده را ترغیب می‌کند تا سر از کار شخصیت‌ها و اتفاقاتی که در انتظارشان است در بیاورد. کشتی «تن‌تن» و یارانش در یکی از سرزمین‌های مشرق زمین پهلو می‌گیرد تا به سرزمین قصه‌های آنها پا بگذارند که با کشتی «سندباد» روبرو می‌شوند و این رویارویی زمینه ساز اتفاقات بعدی داستان می‌شود. روبرو شدن قهرمان‌های قصه‌ها که هرکدام برآمده از یک فرهنگ هستند جذابیت‌های بصری و متنی بسیاری را خلق کرده که نه تنها خواننده نوجوان بلکه مخاطب بزرگسال را نیز به دنبال خود می‌کشد.

متنی روان و صمیمی مهم‌ترین ویژگی این کتاب است که موجب می‌شود هر نوع خواننده‌ای با متن ارتباط برقرار کند. متنی بی تکلف که میرکیانی آن را حدود 25 سال پیش نوشته و 3 سال بعد نیز از سوی انتشارات قدیانی منتشر شد. که خب دیده شدن این کتاب پس از این سال‌ها مدیون و مرهون یادداشتی است که رهبر انقلاب بر این کتاب نوشتند و طی روزهای گذشته به صورت عمومی منتشر شد.

رهبر انقلاب در این یادداشت با اشاره به اینکه ایشان هم این قصه را تعریف می‌کردند، نوشته‌اند: «من هم همین قصّه را همیشه تعریف می‌کردم! حیف که خیلی‌ها آن را باور نداشتند. حالا خوب شد، شاهد از غیب رسید! راوی این حکایت که خود همه چیز را به چشم خود دیده، حکایت «تن تن و سندباد» را چاپ کرده است. حالا دیگر کار من آسان شد! همین بس است که نسخه‌ی این کتاب را به همه‌ی بچه‌ها بدهم.»

این رمان در لایه‌های زیرینش به مسئله تهاجم فرهنگی نیم‌نگاهی می‌اندازد که خواننده با کمی دقت آنها را دریافت خواهد کرد؛ هرچند لازم نیست روی آن دقیق شد و همین که از خواندن و مطالعه یک کتاب خوب لذت ببریم، کافی است تا پیام‌های پنهان آن نیز در ذهن جا بگیرد و به مرور زمان خود را نشان دهد.

نکته دیگری که در مورد این رمان می‌توان عنوان کرد قابلیت بازسازی تصویری آن به صورت انیمیشن است که بی شک یم تواند مخاطبان زیادی را به خود جلب کند.

رمان «تن تن و سندباد» را برای نوجوانان خود تهیه کنید و تردید نداشته باشید پیش از آنکه آنها، کتاب را بخوانند خودتان آن را خوانده‌اید و به روزگار نوجوانی سفر کرده‌اید.
 
منبع: فارس
نظر شما
پربیننده ها