یادداشت/ سیروس فتح‌اله‌

«ایران‌هراسی» شاهزاده سعودی بی‌تجربه

محمد بن ‌سلمان شاهزاده جوان و بی‌تجربه سعودی با بیان اظهاراتی سخیف علیه ایران اسلامی تلاش می‌کند تا بر پروژه ایران‌هراسی موج‌سواری کند.
کد خبر: ۲۳۸۶۴۷
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۰ - 09May 2017
«ایران هراسی» شاهزاده سعودی بی‌تجربه
گروه بین‌الملل دفاع پرس- سیروس فتح‌اله‌؛ «محمد بن ‌سلمان» جانشین ولی‌عهد عربستان اخیرا در اظهاراتی سخفیف مدعی شده بود که ایران خواستار تسلط بر تمامی «جهان اسلام» است. وی همچنین ادعا کرده بود که هدف اصلی ایران سیطره بر قبله مسلمانان است؛ ولی ما سعودی‌ها منتظر نمی‌مانیم تا عربستان به میدان جنگ تبدیل شود؛ بلکه جنگ را به خاک ایران خواهیم کشاند. با اندکی تأمل در این یاوه‌گویی‌های شاهزاده جوان و بی‌تجربه سعودی می‌توان رد پای پروژه بی‌اساس «ایران‌هراسی» عربستان و متحدان منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای آنها را به عینه مشاهده و آن را در همین راستا ارزیابی کرد.

سردار «سید مسعود جزایری» سخنگوی ارشد نیروهای مسلح نیز در واکنش به اظهارات اخیر این شاهزاده سعودی به اصطلاح وزیر دفاع عربستان است و الفبای نظامی را هم نمی‌داند، اظهار داشت: اکاذیب برخی مقامات عربستان سعودی که علیه ایران و کشورهای مستقل منطقه عنوان می‌شود، مسئله جدیدی نیست. متاسفانه رژیم سعودی به نیابت از آمریکا و صهیونیست‌ها اقدامات خصمانه‌ای را علیه بعضی کشورهای اسلامی در منطقه انجام می‌دهد. تلاش‌های ویرانگر عربستان سعودی در کشور یمن و به خاک و خون کشیدن مردم این کشور و فشارهایی که از طریق این کشور در حال حاضر بر مردم بحرین وارد می‌شود و اقدامات تروریستی گسترده در عراق، سوریه و افغانستان همه گویای این است که صهیونیست‌ها مایل هستند که هر چه بیشتر و عمیق‌تر مناقشات در این منطقه تداوم داشته باشد و در عین حال جمهوری اسلامی ایران مراقبت‌های لازم در برابر اینگونه اقدامات ایذایی و هرگونه اقدام تروریستی رژیم سعودی و سیاست‌گذاری‌های آمریکا و صهیونیست‌ها را در دستور کار قرار داده است.

در همین راستا سردار دهقان وزیر دفاع کشورمان نیز در پاسخ به سوال خبرنگار «المنار» مبنی بر اینکه آیا عربستان قادر به انتقال نبرد به ایران و حمله به ایران است گفته که من نمی‌دانم آنها (سعودی‌ها) چگونه می‌خواهند این کار را انجام دهند، من به آنها نسبت به عدم ارتکاب حماقت نصیحت می‌کنم اما اگر دست به این کار بزنند بعید می‌دانم که از عربستان جایی جز مکه و مدینه سالم بماند.

همه ما شاهدیم که این روزها برخی از کشورهای منطقه از جمله «سوریه»، «عراق»، «یمن»، بحرین و ... به دلیل وجود بحران‌هایی که گروه‌های تکفیری- تروریستی مورد حمایت سعودی‌ها و متحدان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آنها به وجود آورده‌اند، با نا امنی دست و پنجه نرم می‌کنند، اما در مقابل کشورمان در میان این همه تلاطمات و طوفان‌های مکرر در امنیت و ثبات کامل قرار دارد که دلیل اصلی آن هم مدیریت بی‌نظیر ولی‌فقیه و پای‌بندی ملت فهیم کشورمان به آموزه‌های اسلام ناب محمدی بوده ‌است.

بنابر این مقامات سعودی و حتی متحدانش چشم دیدن امنیت بی‌نظیر کشورمان و کمک به مستضعفان جهان که از آرمان‌های مهم انقلاب اسلامی است را ندارند، و در صددند به هر طریقی که امکان دارد، این امنیت را خدشه‌دار و وجهه ایران را در جامعه جهانی تخریب کنند؛ پس یکی از اقداماتی که دشمنان ایران به صورت یکپارچه و منسجم در پی انجام آن هستند، گسترش ایران هراسی و کاهش نقش تاثیرگذار کشورمان در مبارزه با تروریسم و برقراری نظم و امنیت در منطقه و حتی جهان هست.

اینگونه اظهارنظرها علیه ایران که صادقانه در مبارزه با پدیده تکفیری گام برداشته است و تلاش می‌کند تنش‌های موجود در کشورهای منطقه را کاهش دهد، محدود به یاوگویی‌های محمد بن‌سلمان نیست، بلکه مشاور وی نیز مدعی شده است که نقش ایران در بی‌ثباتی و ناامنی یمن کاملا واضح است! چندی پیش رئیس پارلمان عربی نیز صراحتا اعلام کرده بود که موضع عربستان در قبال رفتار خصمانه ایران در جهان عرب، موضعی عربی است که می‌بایست علیه سیاست و عملکرد ایران در منطقه اتخاذ می‌شد، چرا که ایران یک تهدید حقیقی برای امنیت ملی عربی است. از سوی دیگر، سخنگوی دولت اردن نیز در اظهار نظری ایران را به دخیل بودن در مشکلات راهبردی منطقه متهم کرده بود.

به نظر می‌رسد همه این اظهارات هماهنگ علیه ایران در واقع ناشی از همان راهبردی است که مقامات سعودی در یکسال اخیر و به خصوص پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در حال پیاده کردن آن هستند؛ زیرا واضح است که مواضع تند ترامپ علیه ایران سعودی‌ها را برای پیشبرد راهبرد خود بیش از گذشته تحریک کرده است.

بنابر این مقامات سعودی در حال دامن زدن به اظهارات ضد ایرانی خود برای جلب توجه آمریکا در سوریه و بویژه یمن هستند، چرا که یمن به مراتب بیشتر از سوریه برای نقش عربستان در سطح شبه جزیره عربی و همچنین خاورمیانه حائز اهمیت راهبردی است.
 
با وجود همه این اظهارنظرها، افکار عمومی به این یقین رسیده که ایران نخستین کشوری است که به خطر تروریست‌های صادر شده به سوریه، عراق و ...  ـ که عمدتاً سوری نبودند و از فضای اعتراضات این کشور به عنوان بستری برای ایجاد جنگ داخلی استفاده کردند ـ پی برد و با کمک‌های مستشاری خود در مقام در دفاع از ملت‌های مظلوم این کشورها بلند شد و چون محور مقاومت در این کشورها در مبارزه با تروریست‌هایی که از سوی برخی مقامات خود فروخته عرب منطقه پشتیبانی می‌شوند، دست برتر را دارد، لذا مقامات سعودی را بر آن داشته که با متهم کردن کشورمان که خالصانه به مبارزه با تروریست‌هایی که ملل مظلوم منطقه را در معرض ظلم و تجاوز خود قرار داده‌اند قدم برداشته‌ است، تخریب و متهم به ایجاد تنش در منطقه ‌کنند. آنچه مشخص است، این است که مقامات رژیم وهابی سعودی با این اتهامات بی‌پایه و اساس به دنبال تداوم سیاست ایران هراسی خود هستند.
 
انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار