الوقت بررسی کرد؛

پیامدهای انتصاب «راحیل شریف» در ائتلاف نظامی سعودی

پاکستان با تن دادن به حضور در ائتلاف نظامی اسلامی به رهبری رژیم سعودی که دستور کار آن نیز چندان مشخص نیست، به سوی وضعیتی نامعلوم حرکت کرده است.
کد خبر: ۲۳۸۷۸۸
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹ - 09May 2017
به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، طی دو سال گذشته، ائتلاف نظامی عربی به رهبری عربستان، به رغم بکارگیری پیشرفته‌ترین تسلیحات و جنگنده‌ها نه‌تنها نتوانست به هیچ یک از اهداف از پیش تعیین شده خود در یمن دست یابد، بلکه ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور تحت رهبری انصارالله موفق شده‌اند تا با استفاده از موشک‌های دوربرد خود تعداد زیادی از پایگاه‌های نظامی عربستان در نقاط مرزی دو کشور، ناوهای جنگی و همچنین سایر ادوات جنگی سعودی‌ها را نیز هدف قرار دهند، تا بدین ترتیب سعودی‌ها را نسبت به پیروزی در این جنگ ناامید کنند.

عدم موفقیت ریاض در پیشبرد اهداف نظامی خود در یمن و مقاومت جانانه مردم انقلابی این کشور به تدریج سبب شد تا سعودی‌ها درصدد کشاندن پای سایر قدرت‌های نظامی منطقه‌ای و بین‌المللی به معرکه جنگ یمن برآیند تا تحت حمایت آنها شاید بتوانند خود را از باتلاق بحران این کشور خارج کنند. در این میان، مقامات سعودی علاوه بر تلاش‌های گسترده خود برای جلب نظر آمریکا، برای وارد کردن پاکستان در ائتلاف خود اقدام کرده‌اند، بویژه آنکه دو کشور در طول سالیان گذشته همواره از روابط نظامی و امنیتی خوبی برخوردار بوده‌اند. از منظر سعودی‌ها ورود نظامی پاکستان به جنگ یمن نه‌تنها می‌تواند راهگشای بن‌بست فعلی ائتلاف نظامی در بحران این کشور باشد، بلکه حضور اسلام آباد به عنوان یک عضو غیر عربی در ائتلاف می‌تواند برای اقدامات ریاض در یمن مشروعیت حداقلی ایجاد کند. برهمین اساس نیز مقامات عربستان از مدت‌ها پیش دست به دامان فرماندهان ارتش پاکستان از جمله ژنرال برجسته و البته بازنشسته این کشور راحیل شریف شده‌اند تا شاید آنها بتوانند به خروج عربستان از باتلاق یمن کمک کنند، برای تحقق این هدف نیز ریاض اقدام به ارائه امتیازات مالی و حمایتی گسترده به اسلام آباد کرده است که کمک‌های مالی تا فروش نفت ارزان قیمت به این کشور را شامل می‌شود.  اما دولت پاکستان که از تاثیرات داخلی و خارجی چنین اقدامی بویژه تحت تاثیر قرار گرفتن روابط خود با ایران اطلاع داشت از این موضوع طفره رفت و حتی پارلمان این کشور نیز مخالفت خود را با هرگونه همکاری اسلام آباد با ریاض در جنگ یمن اعلان کرد. ضمن آنکه در این کشور تظاهرات‌های گسترده مردمی نیز در اعلان محکومیت جنگ عربستان علیه یمن و مخالفت با هرگونه همکاری پاکستانی با سعودی‌ها در این جنگ شکل گرفت.

اما در نهایت و به رغم وجود این مخالفت‌ها، مقامات پاکستانی تحت فشار سعودی‌ها و همچنین آمریکا، چهار روز پیش مجوز فرماندهی ژنرال راحیل شریف رئیس سابق ستاد ارتش پاکستان بر ائتلاف سعودی را صادر کرد که البته با واکنش‌های تندی از سوی مخالفان در این کشور همراه شد.

 یکی از نگرانی‌های اصلی مخالفان و منتقدان به حضور شریف در سمت فرماندهی ائتلاف سعودی، فقدان کامل شفافیت در خصوص اختیارات ائتلاف، نقش ژنرال شریف در آن و هزینه و فایده‌های عضویت پاکستان در این ائتلاف است. چرا که از نگاه آن‌ها مشارکت پاکستان در ائتلاف عربستان پیامدهای داخلی و منطقه‌ای زیادی در بر خواهد داشت که می‌تواند نسبت منافع آن ضررهای بیشتری را برای منافع این کشور به همراه داشته باشد، از جمله آنکه می‌تواند سیاست‌های بی‌طرفانه این کشور را در بحران‌های منطقه زیر سوال ‌برد. این موضوع بویژه در سطح منطقه موجب کاهش سطح ارتباط پاکستان با ایران خواهد شد، چنانکه حضور راحیل شریف در کنار سعودی‌ها موجب می‌شود تا نگاه توازن‌بخشی و سیاست بی‌طرفانه پاکستانی‌ها در روابط ایران و عربستان دچار چالش شده و کاهش پیدا ‌کند.

اما در سطح داخلی نیز این اقدام پاکستان ضمن تشدید تنش‌های فرقه‌ای در این کشور به تحریک گروه‌های تندروی داعشی و سلفی علیه گروه‌های شیعه و ... منجر خواهد شد. همچنانکه می‌تواند تلاش‌های ارتش پاکستان برای تامین امنیت در نواحی مختلف این کشور را خنثی کرده و از مشروعیت ارتش پاکستان بکاهد. برهمین اساس نیز رهبران گروه‌ها و احزاب مذهبی و سیاسی در پاکستان با هشدار به راحیل شریف  در مورد پیامدهای پذیرفتن فرماندهی ائتلاف خود ساخته عربستان در جنگ یمن اعلام کرده‌اند که این اقدام بیش از پیش وجهه پاکستان را در منطقه و بخصوص در میان کشورهای اسلامی مخدوش خواهد کرد.

در مجموع می‌توان گفت که پاکستان با تن دادن به حضور در ائتلاف نظامی اسلامی به رهبری سعودی که دستور کار آن نیز چندان مشخص نیست، به سوی وضعیتی نامعلوم حرکت کرده است. به نحوی که اتحاد با عربستان سعودی احتمالا شکاف‌های داخلی کشور، فراتر از شکاف شیعه - سنی را تشدید و روابط دیپلماتیک با همسایگان مهمی همچون ایران را پیچیده می‌کند.
 
انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار