ولید جنبلاط در گفت‌وگو با «الاخبار»:

حق با «نصرالله» است؛ حمله به لبنان برای کاهش نفوذ ایران «دیوانگی» است

رئیس حزب «سوسیال ترقی‌خواه» اعلام کرد که انجام آزمایش هدف قرار دادن لبنان برای کاستن از نفوذ ایران، جنون است.
کد خبر: ۲۳۸۸۰۴
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۳ - 09May 2017

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، «ولید جنبلاط» رئیس حزب «سوسیال ترقی‌خواه» لبنان گفت‌وگویی با «الاخبار» انجام داده و درباره آخرین تحولات لبنان و سوریه صحبت کرده است.

جنبلاط در پاسخ به این موضوع که آیا احتمال دیدار با «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان که درباره وضعیت موجود هشدار داده، امکان دارد یا خیر؟ گفت: اگر شرایط دیدار فراهم شود، مانعی وجود ندارد. سید نصرالله ابعاد وضعیت موجود را درک می‌کند.

وی گفت که وزیر دفاع آمریکا به منطقه سفر کرده و عنوان سفر وی «کنترل کردن» نفوذ ایران است؛ این عنوانی بزرگ است، این موضوع چگونه ممکن است؟ با تجربه‌های سابق، چه بسا بار دیگر ما را با تنش با اسرائیل آزمایش کنند؟ تصور می‌کنند که با هدف قرار دادن لبنان می‌توانند جلوی افزایش نفوذ ایران را بگیرند اما این موضوع، جنون و بی‌مبالاتی است.

این سیاستمدار نزدیک به غرب در لبنان، در حالی می‌گوید حمله به لبنان برای مقابله با نفوذ ایران دیوانگی است که عربستان در 6 فروردین 1394 با همین بهانه به یمن حمله کرده و تاکنون بیش از 10 هزار یمنی را کشته است.

جنبلاط در پاسخ به این سوال «به نظر می‌رسد که تلاش‌های جدی از جانب اسرائیل وجود دارد تا به سید حسن نصرالله هشدار دهد؟» گفت: حق با سید حسن نصرالله است حتی اگر برخی از ما با او در موضوع سوریه اختلاف داریم؛ باید مسأله سوریه را کنار بگذاریم زیرا این قضیه بزرگتر از [اندازه] هر بازیگر [سیاسی] لبنانی است. نمی‌توانیم هیچ کاری در سوریه انجام دهیم؛ باید به خود، اقتصاد و وحدت ملی بپردازیم.

جنبلاط در پاسخ به سوال دیگر الاخبار درباره سوریه با این عنوان که «توافقی برای ایجاد مناطق امن در سوریه پیرامون چهار شهر حاصل شده، نظر شما چیست؟»، گفت: آنچه در سوریه اتفاق افتاده و می‌افتد همه تحت شعار مبارزه با تروریسم است.

وی افزود: تحت این شعار تمامی شهرها ویران و جابجایی ساکنان آن از یک منطقه به منطقه دیگر انجام شد. درباره «راه‌حل سیاسی» بحث نشده. تا این لحظه افقی برای حل مسأله سوریه دیده نمی‌شود، چیزی از مناطق امن در در ادلب و حلب دیده نمی‌شود و در حمص «ترانسفر» (جابجایی) جمعیتی انجام شده و نظام سوریه خودش را برای مبارزه با تروریسم آزاد می‌بیند. اما در جنوب سوریه، موضوع را کامل دنبال نکرده‌ام اما منشور استقلال «حوران» که گویا طرح خودگردان است، حاصل شده و اگر این اطلاعات درست باشد چه بسا ما را  به تقسیم سوریه بکشاند.

انتهای پیام/ 421


نظر شما
پربیننده ها