نمایشگاه کتاب -86/ مدیر اداره تالیف و نشر «انتشارت شاهد» در گفت‌وگو با دفاع پرس:

انتشار 35 جلد «فرهنگ أعلام شهدا» / «ققنوس فاتح» و «ترکش‌های ولگرد» در صدر آثار نشر شاهد هستند

«زهرا شیرکور» با اشاره به اولویت‌های انتشار کتاب در نشر شاهد گفت: وصیت‌نامه و فرهنگ اَعلام شهدا از کارهای مهم نشر شاهد است که تاکنون 35 جلد از مجموعه «فرهنگ اَعلام شهدا» منتشر شده است.
کد خبر: ۲۳۸۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۴ - 09May 2017
انتشار 35 جلد «فرهنگ اعلام شهدا» / «ققنوس فاتح» و «ترکش‌های ولگرد» در صدر آثار نشر شاهدبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، «زهرا شیرکور» مدیر اداره تالیف و نشر «انتشارت شاهد» درباره فعالیت‌های این انتشاراتی اظهار داشت: این انتشارات از سال 68 کار تالیف کتاب را آغاز کرده است که در سال‌های ابتدایی بیشتر در مباحث مستندنگاری، خاطرات و داستان فعال بوده که در سال‌های اخیر بحث انتشار آثار و اسناد شهدا را با نگاهی تخصصی در دستورکار قرار داده و در حال حاضر جزو اولویت‌های ما در مجموعه نشر شاهد است.
 
شیرکور ادامه داد: بنیاد مرکزی را با نام «مرکز اسناد ایثارگران» دایر کرده ایم که این مرکز به عنوان متولی امر، آثار و اسناد عزیزان ایثارگر را جمع آوری می‌کند که «وصیت‌نامه» و «فرهنگ اعلام شهدا» از نمونه آثار «مرکز اسناد ایثارگران» است.

وی در پاسخ به این سوال که در حوزه مستندنگاری چه کارهای شاخصی انجام شده است گفت: از 1539 اثری که نشر شاهد چاپ و تجدید چاپ کرده است، ازجمله آثاری که باید نام برد، «فرهنگ اَعلام شهدا» است که به تفکیک استان‌های کشور کار شده است. تاکنون 35 جلد مربوط به 29 استان تدوین و به دست چاپ سپرده شده است. تا پنج ماه آینده فرهنگ اَعلام شهدای سه استان دیگر نیز آماده و منتشر خواهد شد.

شیرکور با اشاره به تازه‌های نشر انتشارات شاهد توضیح داد: کتاب «سردار وحدت» درباره زندگی شهید «نورعلی شوشتری»، «من خواب دیده بودم» خاطرات بانو نعیمی همسر شهید حقانی از شهدای هفتم تیر، «از آن زنان اساطیری» مجموعه شعری از شعرای جوان کشور، «قلم‌های بهشتی» گزیده وصیت‌نامه شهدا در دو جلد که توسط «فاطمه جهان‌گشتی» و «باقانی و شعبانیان» گردآوری شده، «فغان نیزارها» نوشته مجید کریمیان، از آثاری هستند که در سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران رونمایی و عرضه شده است.

مدیر اداره تالیف و نشر «انتشارت شاهد» در توضیح نحوه انتخاب موضوعات کتاب‌ها تصریح کرد: مهمترین سیاست کاری نشر شاهد، تدوین وصیت‌نامه و فرهنگ اَعلام است که نامه‌ها و دست‌نوشته‌ها در ادامه آن کار خواهند شد. در بعضی مواقع خود نویسندگان به ما مراجعه کرده و آثارشان را برای انتشار ارائه می‌کنند؛ اما سیاست‌های کلی فرهنگی در سال هم برای تالیف و تدوین لحاظ می‌شود. بنیاد شهید کمیسیونی به نام «کمیسیون انتشارات» دارد تا هر اثری بخواهد در نشر شاهد جهت انتشار در دستور کار قرار بگیرد، حتما باید از ستاد مرکز، مجوز چاپ بگیرد.

شیرکور درباره آثار شاخص نشر شاهد ابراز داشت: کتاب «ققنوس فاتح» از آثار مهم نشر شاهد است که مقام معظم رهبری بر آن تقریظ نوشته‌اند. این کتاب درباره زندگی شهید «محسن وزوایی» است و تا کنون به چاپ چهاردهم رسیده است. کتاب‌های «چند قدم تا متن» شامل سوژه‌هایی از نویسندگان مختلف درباره دفاع مقدس است که این کتاب نیز مورد توجه رهبر انقلاب در جریان بازدیدشان از غرفه شاهد در سال‌های گذشته قرار گرفت.

وی درباره معضلات حوزه نشر گفت: محدودیت‌های مالی و اعتباراتی که به حوزه نشر و توزیع داده می‌شود محدود است و ما را مجبور به خودسانسوری می‌کند. این مشکل باعث شده نتوانیم همه کارهایی که می‌خواهیم را انجام دهیم و دست به انتخاب بزنیم. در بحث توزیع، نیازمند تبلیغ گسترده هستیم که آن‌ هم مستلزم صرف هزینه است، یعنی اگر تلویزیون بخواهد رایگان تبلیغات کتاب را پخش کند (که حتی رسانه‌ملی هم همکاری لازم را ندارد)، برای ساخت تیزر نیازمند پرداخت هزینه هستیم.

شیرکور درباره کتاب‌های پرفروش نشر شاهد در سی‌امین نمایشگاه کتاب گفت: «ققنوس فاتح» نوشته گلعلی بابایی و مجموعه پنج جلدی «ترکش‌های ولگرد» نوشته «داوود امیریان» که در حوزه طنز دفاع مقدس است، از کتاب‌های پرفروش نشر شاهد است. 

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار