معاون اشتغال کمیته امداد عنوان کرد؛

فروش 130 میلیارد تومانی تولیدات فرش مددجویان در سال 95/ خودکفایی 160 هزار خانوار

«محمد امید» با حضور در برنامه روی خط خبر شبکه خبر اقدامات کمیته امداد برای ایجاد طرح‌های اشتغال زایی مددجویان را تشریح کرد.
کد خبر: ۲۳۸۸۴۵
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰ - 09May 2017
فروش ۱۳۰میلیارد تومانی تولیدات فرش مددجویان در سال ۹۵/ خودکفایی ۱۶۰ هزار خانوار
به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، «محمد امید» معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد در این برنامه با بیان اینکه اساس کار کمیته امداد توجه به توانمندسازی و خوداتکایی این خانواده‌هاست تا از عهده مخارج خود برآیند، گفت: مجموعه کمیته امداد از بدو تاسیس، خانواده‌های مستمندی که به هر دلیل امکان ایجاد کار و درآمد برایشان مقدور نبوده و یا فاقد سرپرست هستند و یا سرپرست از کار افتاده دارند را تحت پوشش قرار داده است.

امید تعداد افراد تحت پوشش این نهاد را بیش از 3 میلیون نفر عنوان کرد و درباره محل تامین اعتبارات کمیته امداد، گفت: بخشی از این اعتبارات از محل قانون بودجه عمومی کشور، بخشی از تسهیلاتی که کمیته امداد از بانک‌ها و قرض الحسنه می‌گیرد و نیز قسمت عمده‌ای از محل کمک‌های مردمی که قابل توجه نیز هست تامین می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت  آموزش و کسب مهارت آموزی مددجویان تحت حمایت در پایداری مشاغل، تصریح کرد: بر این اساس تفاهم نامه‌ای با سازمان فنی و حرفه‌ای کشور  با هدف استفاده از ظرفیت دو دستگاه جهت ارائه مهارت‌های فنی و حرفه‌ای متناسب با نیاز بازار کار برای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد با رویکرد اشتغال پایدار امضاء شده است.

وی ادامه داد: آموزش‌هایی که از طریق سازمان فنی حرفه‌ای و یا به صورت آزاد  به مددجویان تحت حمایت ارائه می‌شود باعث شده تا این افراد با ورود به عرصه اشتغال و همچنین بهره‌مندی از  آموزش‌های در حین کار، از توانمندی‌های لازم برخوردار شوند و به اشتغال پایدار و مناسب دست پیدا کنند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با بیان اینکه در سال گذشته 1 هزار و 300 میلیارد تومان منابع برای اشتغال مددجویان اختصاص پیدا کرد، یادآور شد: امسال این میزان حدود 3 هزار و 300 میلیارد تومان و به صورت قرض الحسنه است که 2 هزار و 100 میلیارد آن از طریق تسهیلات بانکی و  حدود 1 هزار و 200 میلیارد تومان از منابع اشتغال کمیته امداد و صندوق قرض الحسنه کمیته امداد اختصاص داده می‌شود.

امید در ارتباط با میزان تسهیلات اشتغال به مددجویان، افزود: این نوع تسهیلات با توجه به نوع مشاغل متفاوت است به‌طوریکه برای مشاغل خانگی  5 میلیون و ایجاد مشاغل صنعتی تا سقف 50 میلیون تسهیلات داده می شود حتی اگر به صورت گروهی پیش بینی شود تا ۱۰۰میلیون تومان هم پرداخت می شود.

وی با اشاره به فروش 130 میلیارد تومانی تولیدات فرش مددجویان در سال 95، یادآور شد: حدود 250 هزار متر فرش دستباف تولید مددجویان ما درسال گذشته بوده و از 16 قلم صنایع دستی که در کشور وجود دارد بیش از 86 درصد مربوط به تولیدات  فرش مددجویان است. در صورتی‌که مددجویان نتوانند تولیداتشان را به فروش برسانند بخشی از آن هارا خریداری و یا  زمینه صادرات آن را فراهم می کنیم.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد به پروسه ایجاد اشتغال در کمیته امداد اشاره کرد و افزود: استعداد سنجی افراد تحت حمایت، ارائه آموزش‌های فنی و حرفه ای، ارائه تسهیلات قرض الحسنه، نظارت و بازاریابی از فرآیند‌های ایجاد اشتغال برای مددجویان تحت حمایت است که بر این اساس یک میلیون و 240 هزار مورد بازدید از طرح‌های اشتغال کمیته امداد در سال 95 توسط ناظران طرح اشتغال کمیته امداد انجام شده است.

امید با اشاره به  خروج 150 هزار خانواده تحت حمایت از چرخه حمایتی کمیته امداد، اظهار کرد: چنانچه زمینه توانمندی این افراد  فراهم نمی‌شد کمیته امداد سالانه 300 میلیارد تومان به این افراد به صورت بلاعوض کمک می‌کرد و این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد 1 هزار و 500 میلیارد تومان درآمد این خانواده ها از بابت طرح های اشتغال بوده است. امسال نیز 160 هزار خانوار دیگر خودکفا خواهند شد.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد  در ارتباط با تولیدات مددجویان تحت حمایت افزود: 16 درصد از صنایع دستی کشور، 6 درصد فرآورده‌های گوشتی، 7 درصد فرآورده‌های لبنیاتی، 4/5 میلیون راس دام سبک و 1/5 میلیون راس دام سنگین، 10 درصد از عسل کشور و 12 درصد در بخش خدمات و حمل و نقل درون شهری در اختیار مددجویان کمیته امداد قرار دارد که نشان از نقش مددجویان این نهاد در اقتصاد ملی را دارد.

وی در پایان از همکاری خوب بانک‌ها با کمیته امداد در این زمینه خبر داد و گفت: نرخ معوقات بانکی مددجویان زیر 2 درصد است یعنی 98 درصد افرادی که از این تسهیلات استفاده کرده‌اند به موقع اقساط خود را پرداخت کرده‌اند. بازپرداخت تسهیلات با توجه به نوع شغل ایجاد شده و با فصل در آمد افراد تنظیم می‌شود.

 انتهای پیام/ 241
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار