منتظری خبر داد؛‌

تشکیل 236 پرونده تخلفات انتخاباتی/ برگزاری 336 جلسه ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی در استان‌ها

دادستان کل کشور از ارجاع 236 پرونده شکایت انتخاباتی از سراسر کشور به دادسراها خبر داد، که 27 فقره از طریق وزارت کشور و مابقی از طریق ستادهای کاندیداهای انتخاباتی بوده است.
کد خبر: ۲۳۸۸۴۷
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۳ - 09May 2017
تشکیل 236 پرونده تخلفات انتخاباتی/ مجموع تخلفات نگران کننده و زیاد نیست/ برگزاری 336 جلسه ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی در استان‌ها
به گزارش گروه اجتمکاعی دفاع پرس، حجت الاسلام و المسلمین «محمدجعفر منتظری» دادستان کل کشور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خبر 21 با استناد به ماده 33 قانون انتخابات، به مصادیق مهم تخلفات انتخاباتی اشاره کرد و خرید و فروش رأی، تقلب و تزوير در اوراق تعرفه يا برگ رأی، تهدید و تطمیع در امر انتخابات، رأی با شناسنامه جعلی یا شناسنامه دیگران، بیش از یکبار رأی دادن، اخلال در امر انتخابات، تقلب در رأی‌گیری و شمارش آرا، رأی دادن با شناسنامه فرد غایب و توهین و اهانت را به عنوان مصادیق تخلفات انتخاباتی نام برد.
 
 
وی ادامه داد: تا یکشنبه هفته جاری در سراسر کشور حدود 236 فقره پرونده شکایت به دادسرا ارجاع شده که از این 236 فقره، 27 فقره مورد از طریق وزارت کشور و مابقی از طریق ستادهای کاندیداهای انتخاباتی بوده است.
 
حجت الاسلام و المسلمین منتظری با بیان اینکه معمولا بعضی از مواردی که قابل تعقیب است مستلزم تقدیم شکایت از طرف کسانی است که مورد اهانت قرار می‌گیرند و اگر شکایت نکنند دادسرا رسیدگی نمی‌کند، ادامه داد: یکسری موارد هم هست که تخلفات انتخاباتی به شمار می‌رود و مستلزم رسیدگی است.
 
رئیس ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی افزود:  در این دسته از تخلفات مقامات اجرایی یا قضایی چنانچه پی ببرند موضوع را تعقیب کرده و به دادسرا ارجاع می‌دهند و دادسرا نیز مکلف به رسیدگی است.
 
حجت‌الاسلام منتظری در رابطه با مجمع صالح رسیدگی به تخلفات انتخاباتی ادامه داد: اگر چنانچه جرمی واقع شود که در صلاحیت آن حوزه قضایی باشد باید در همان حوزه قضایی رسیدگی شود، منتهی طبق قانون بعضی از تخلفات و جرائم اشخاص است که در تهران و یا مرکز استان رسیدگی می‌شود و آن دسته از تخلفات که در تهران به موجب قانون رسیدگی می‌شود جرائم انتخاباتی استانداران و یا فرمانداران مراکز استان‌ها است و جرائم و تخلفات فرمانداران شهرستان‌ها در حوزه صلاحیت دادسرای مرکز همان استان است و حسب مورد باید به آن مراجع صالحه ارجاع شود.
 
وی خاطرنشان کرد: شکایاتی هم از سراسر کشور به تعداد اندکی از استانداران و فرمانداران مراکز استان‌هابه دادسرای تهران ارجاع شده است.
 
دادستان کل کشور یادآور شد: همچنین شکایاتی از فرمانداران شهرستان‌ها به مراکز استان‌ها ارجاع شده که حسب مورد در همان مرکز استان رسیدگی می‌شود.
 
حجت الاسلام و المسلمین منتظری در پاسخ به این سوال که آیا تخلف یا پرونده عمده‌ای تا الان مطرح شده که قابل ملاحظه باشد و در روند انتخابات تاثیر بگذارد، گفت: خوشبختانه با اقدامات پیشگیرانه‌ای که در قوه قضائیه، وزرات کشور و از سوی سایر دست‌اندرکان صورت گرفته تا این مرحله شاید تخلفات زیادی نبوده‌ایم و در مقایسه با انتخابات گذشته با کاهش ورودی و شکایت مواجه شدیم.
 
دادستان کل کشور اظهار کرد: در ستاد مرکزی پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی 4 جلسه، در استان‌ها 336 جلسه با 757 مصوبه و در شهرستان‌ها 367 جلسه با 1768 مصوبه داشته‌ایم که این اقدامات پیشگیرانه در مرکز استان‌ها و شهرستان‌ها جواب داده و از بسیاری از تخلفات پیشگیری شده است.
 
عضو کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در مجموع تخلفات نگران کننده و زیاد نیست، گفت: تاکنون تخلفات حوزه‌ای، ستادی و مسائلی بوده که یا با تذکر حل شده و یا بخشی به دادسرا ارجاع شده است.
 
انتهای پیام/ 241
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار