سفرای ایران در عراق، سوریه و عمان مستقر شدند

مدیرکل حوزه خلیج‌فارس وزارت امور خارجه در کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: سفرای ایران در عراق، سوریه و عمان مستقر شدند.
کد خبر: ۲۳۸۸۶۵
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۵ - 09May 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، «سیدحسین نقوی»، نماینده مردم ورامین و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی به ارائه گزارشی از نشست عصر امروز کمیسیون متبوعش پرداخت و اظهار داشت: جلسه امروز با هدف بررسی مسائل منطقه و با حضور «جابری‌انصاری»، معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه و فرازمندی مدیرکل حوزه خلیج‌فارس وزارت امور خارجه تشکیل شد.

وی افزود: رسولی مدیرکل امور مجلس وزارت امور خارجه توضیح داد که با تلاش‌های سفیر جمهوری اسلامی در پاکستان مشکل انتقال زوار پاکستانی که در مرز ایران مانده بودند و دولت پاکستان اسکورت تأمین امنیت آنان را برای انتقال تدارک ندیده بود، با اعزام تیمی از سوی دولت پاکستان حل شد.

نقوی توضیح داد: رسولی درخواست داشت که خط هوایی زوار پاکستان که قبلاً توافق شده بود از سوی شرکت ماهان برقرار شود تا مشکلات امنیتی برای زوار پیش نیاید.

وی تصریح کرد: جابری‌انصاری در مورد مسئله سوریه پس از سند آستانه عنوان کرد که این سند به لحاظ متنی با هدف ایجاد مناطق کاهش تنش تنظیم شده که شامل 4 منطقه در کمربند غرب سوریه قرار دارند، هدف این است که تنش در مناطق مختلف در این منطقه کاهش یابد؛ روسیه، ایران و ترکیه هم مجری و ضامن اجرای سند هستند؛ همچنین تمهیدات لازم در سند دیده شده است، این 4 منطقه مناطق اصلی درگیری‌ها و تنش‌های اصلی بین دولت و گروه‌های مسلح است.


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه تأکید کرد: جابری‌انصاری توضیح داد در مورد حماس، همان‌طور که در جریان هستید انتخابات شورای مرکزی حماس برگزار شد و در شورای مرکزی هم رئیس دفتر سیاسی انتخاب شد که اسماعیل‌هنیه جایگزین خالد مشعل بعد از بیست و چند سال شد. در عین حال سند میثاق حماس که در سال 1988 تهیه شده بود، مورد تجدیدنظر قرار گرفت و در نهایت توسط خالد مشعل اصلاح و اخیراً رونمایی شد که به لحاظ محتوا و کیفیت دچار تحولاتی شده است؛ مهمترین مسئله تغییر یافته پذیرش مرزهای 1967 در سند جدید است، اگر چه بین سند 1988 با سند 2017 تفاوت عمیقی وجود دارد، ولی ادبیات وارد شده در این متن طی سال‌های گذشته شکل گرفته است، مثلا در سند 1988 گفته می‌شود که حماس شعبه‌ای از اخوان است ولی این بند در سند 2017 حذف شده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: در ادامه فرازمندی مدیرکل خلیج‌فارس وزارت امور خارجه در مورد حوزه خلیج‌فارس توضیح داد و گفت در روابط بین ایران و عربستان، اخیراً عربستان در مورد حج همراهی کرده و بالاخره جهت اعزام حجاج به حج توافق صورت گرفت؛ سفر ترامپ به عنوان اولین سفر او به خارج از کشور، آن هم سفر به عربستان حتماً پیام دارد، با وجود اینکه کمپین انتخاب کلینتون از سوی عربستان مدیریت می‌شد، اما ترامپ اولین سفر خود به خارج از کشور را ریاض انتخاب کرده است.

*طرح دغدغه نمایندگان در خصوص اعزام حجاح به عربستان

نقوی با بیان اینکه اعضای کمیسیون سؤالاتی مطرح کردند، ادامه داد: ذوالنوری عنوان کرد که در شرایط فعلی آیا ضرورت داشت و دارد که سفر حج صورت بگیرد، با شرایطی مانند حجاج باید دستبند مشخصات داشته باشند و تهدیدات امنیتی همچنان متوجه حجاج ما است؛ این نماینده همچنین به روابط ایران و عمان اشاره کرد که چرا هنوز سفیری در این کشور نداریم و نکته سوم علت عدم ارتباط در تراز مناسب ایران با همسایگان به ویژه در حوزه‌های اقتصادی است.

وی اظهار داشت: همچنین صفاری‌نطنزی نیز عنوان کرد در شرایطی که جمهوری اسلامی قبلا مخالف ایجاد منطقه امن در سوریه بود امروز به دنبال چنین منطقه‌ای است و نیز منظور از ناتوی عربی در منطقه چیست و علت تشکیل آن را توضیح دهید، بحث بعدی بحران بحرین است که نیاز به توضیح دارد.

نقوی ادامه داد: گودرزی سوال کرد بالاخره آینده یمن چه می‌شود و اختلافات بین کشورهای متحد چیست؟ وی خواستار توضیح درباره علت سفر ترامپ به عربستان نیز شد.

وی عنوان کرد: از سوی جمالی این سوال مطرح شد که در شرایط فعلی چه ضرورتی وجود دارد که ما 80 هزار حاجی خود را به عربستان اعزام کنیم و نکته دیگر اینکه ما در دیپلماسی منطقه‌ای نیازمند تحرکات بیشتری هستیم ولی کوتاهی می‌شود، مثلاً چرا پول گاز ترکمنستان داده نمی‌شود.

نقوی گفت: فلاحت‌پیشه نیز تغییرات در مورد منشور حماس را نیازمند بحث جدی دانست و خواستار مطالعه بیشتر در زمینه مسئله سوریه و تحولات آن شد، اعزام حجاج به عربستان طبق توافقی صورت می‌گیرد، چرا آن توافق به اطلاع مردم نمی‌رسد؟ نباید بدانیم حجاج در چارچوب چه توافقی اعزام می‌شوند؟.

نقوی یادآور شد: آقای رضایی نیز در مورد تحولات ساختار حماس سؤال کرد و بالاخره حسن‌بیگی مطرح کرد تأثیر جمهوری اسلامی ایران بر ملت‌های دیگر، روحیه و تفکر انقلابی ملت ایران بود، آیا وزارت خارجه برای تقویت و حفظ روحیه و تفکر انقلابی برنامه و پیگیری دارد و پیگیر آن است؟

*جابری‌انصاری: اعزام حجاج تدبیر نظام بود

نقوی تأکید کرد: جابری‌انصاری در مورد اعزام حجاج به عربستان عنوان کرد که تدبیر اعزام حجاج، تدبیر نظام بوده است و مراحل خاص خود را طی کرده است البته وزارت خارجه نقشی در این مذاکرات حج نداشته است؛ سفیران عراق، سوریه و عمان مشخص و هر سه مستقر شده‌اند، همچنین در ارتباط با سوریه عنوان شد آنچه که از سوی ایران، روسیه و ترکیه دنبال می‌شود منطقه امن مدنظر غربی‌ها نیست، بلکه منطقه کاهش تنش با مدیریت همین محور است و کاملاً با مناطق امن تفاوت دارد، احتمال دخالت اردن در سوریه از مرزهای جنوبی وجود دارد.

نقوی حسینی افزود: همچنین جابری‌انصاری در مورد حماس و تحولات آن گفت که سیر تحولات مذکور تدریجی بوده و ناگهانی رخ نداده است، ولی علت وجود حماس این است که مدعی مقاومت است و اگر بخواهد جای فتح را بگیرد نیازی به حماس نیست. حماس در صورتی حیات خواهد داشت که محور فعالیت او مقاومت باشد، استراتژی جمهوری اسلامی مقاومت همه‌جانبه برای آزادی فلسطین است و این هدف‌گیری تغییر پیدا نخواهد کرد، مقاومت در مقابل رژیم اشغال‌گر قدس و آزادسازی سرزمین‌های فلسطین و نجات آنهاست.

این نماینده مجلس به توضیحات فرازمند اشاره کرد و گفت: مدیرکل حوزه خلیج‌فارس وزارت امور خارجه عنوان کرد عربستان به دنبال تنش بین روابط ایران با کشورهای منطقه است تا روابط ایران را با کشورهای منطقه به بن‌بست بکشاند و یا سطح روابط را کاهش دهند اما جمهوری اسلامی تلاش دارد نه تنها روابط ایران با سایر کشور کاهش نیابد بلکه آن را حداقل در سطح موجود حفظ کند.

*تعویق در صدور حکم شیخ عیسی قاسم

نقوی حسینی تاکید کرد: براساس گزارش ارائه شده توسط جابری‌انصاری، صدور حکم شیخ عیسی قاسم فعلاً سه هفته به تأخیر افتاده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پایان به ارجاع 4 لایحه به این کمیسیون اشاره و خاطرنشان کرد: لوایح موافقتنامه همکاری در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت آذربایجان، الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به پیمان مودت و همکاری در جنوب شرق آسیا، معاهده بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اندونزی در زمینه معاضدت حقوقی متقابل در امور کیفری و معاهده بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اندونزی در زمینه استرداد مجرمین به تصویب کمیسیون رسید.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار