جنوب سوریه صحنه رویارویی بزرگ است/ رصد تحرکات مشکوک آنسوی مرز

بحران سوریه در حالی ادامه دارد که به نظر می‌رسد در جنوب این کشور تحرکات مشکوکی درحال وقوع است و این تحرکات از نگاه محور مقاومت به دور نمانده است.
کد خبر: ۲۳۸۸۸۶
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۶ - 10May 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، تحولات در سوریه به گونه ای پیش می رود که هر لحظه باید شاهد رویداد خاصی در آن باشیم؛ از آزاد سازی حلب گرفته تا اشغال تدمر از سوی داعش و در ادامه آزادسازی آن از سوی ارتش سوریه و همپیمانان آن و حمله موشکی آمریکا به پایگاه الشعیرات گرفته تا عملیات موفقیت آمیز ارتش سوریه در حومه شمالی حماه و حومه حمص.

به موازات تحرکات نظامی در آستانه در سوم و چهار ماه مه جاری در مذاکرات آستانه تحول جدیدی رقم خورد و آن ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه بود. وزارت دفاع روسیه، ۴ منطقه مشمول طرح مناطق کاهش تنش را شامل؛ شمال سوریه یعنی در حومه ادلب و مناطق همجوار آن، مناطق شمال شرقی حومه لاذقیه، حومه غربی حلب و حومه شمالی حماه اعلام کرد. این منطقه بزرگترین منطقه در میان سه منطقه دیگر است. در این منطقه بیش از یک میلیون نفر زندگی می کنند و گروههای مسلح که شامل ۱۴.۵ هزار نفر می شوند بر آن سیطره دارند.

دومین منطقه در  مرکز سوریه شامل حومه شمالی حمص و به طور مشخص دو شهر رستن و تلبیسه و مناطق اطراف آن که تحت اشغال گروه‌های مسلح که حدود سه هزار نفر می شود و در این منطقه ۱۸۰ هزار نفر زندگی می کنند.

سومین منطقه  نیز در مرکز سوریه واقع شده و غوطه شرقی دمشق با داشتن جمعیتی بالغ بر حدود ۶۹۰ هزار نفر غیر نظامی را شامل می‌شود. منطقه قابون به دلیل سیطره جبهه النصره بر آن شامل توافق نمی‌باشد.

چهارمین منطقه در جنوب سوریه شامل؛ مناطق دارای مرزهای مشترک با اردن در حومه های درعا و قنیطره که اغلب تحت تصرف گروه های مسلح موسوم به «الجبهه الجنوبیه» با ۱۵ عنصر مسلح است. این منطقه جمعیتی بالغ بر ۸۰۰ هزار غیرنظامی را دربرمی‌گیرد. بر این اساس مجموع تعداد عناصر مسلح در مناطق مشمول توافق ۴۲ هزار نفر می‌باشد.

اما اخباری که رسانه ها طی روزهای گذشته منتشر کرده اند حاکی از این است که جنوب سوریه آبستن تحولات جدیدی است.

روزنامه الاخبار لبنان در تحلیلی با عنوان «رویارویی بزرگ» به تحرکات جنوب سوریه پرداخته و آورده است: منطقه جنوب و جنوب شرقی سوریه در برابر رویارویی بزرگی قرار دارد که جنگ سوریه تاکنون شاهد نبوده است. آمریکا، ارتش هایی را در اردن و در نزدیکی مرز با سوریه جمع کرده است و این پس از تحرکات گروههای مسلح وابسته به آن در البادیه با هدف ممانعت از حرکت ارتش سوریه و همپیمانان آن برای رسیدن به مرزهای عراق است. در مقابل ارتش سوریه و همپیمانان آن در روز شنبه گذشته عملیات گسترده ای را در البادیه سوریه با هدف رسیدن به مرزهای عراق شروع کرده اند.

این رسانه لبنانی گزارش داد: بر اساس برآورد ناظران تحولات نظامی در سوریه، ارتش سوریه طی چهار روز گذشته بر مساحت حدود ۲۰۰۰ کیلومتر مربع مسلط شده اند. اعلام این عملیات ارتش سوریه و همپیمانانش در این منطقه در شنبه گذشته حمایت نیروهای روسی از این عملیات را در خود داشته است. به اختصار باید گفت که نیروهای بومی، منطقه ای و بین المللی در دو اردوگاه لشکرکشی کرده اند و هدف هر یک از آنها سیطره بر مناطق مرزی با عراق و سوریه با بخش هایی از آن است و هر دو اردوگاه اهداف دیگری را دنبال می کند.
 
جنوب سوریه صحنه رویارویی بزرگ است/ رصد تحرکات مشکوک آنسوی مرز

الاخبار می نویسد: واشنگتن خواستار ایجاد کمربند امنیتی در جنوب و شرق سوریه با هدف به کارگیری آن به منظور فشار بر دمشق از نظر میدانی و در هر گفتگو آینده و ممانعت از به ثمر نشستن پایداری میدانی محور مقاومت در طی سالهای گذشته است.

این رسانه می افزاید: این اردوکشی و لشکر کشی آمریکا به بهانه رزمایش موسوم به «شیر آماده» در داخل اردن است اما محور مقاومت این گونه به آن نمی نگرد. الاعلام الحربی وابسته به نیروهای همپیمان سوریه تصاویر هوایی منتشر کرده است که این لشکر کشی در داخل اراضی اردن را نشان می دهد و پیام آن این است که آنچه انجام می دهند زیر نگاه و آتش است.

الاعلام الحربی به نقل از یک منبع آگاه بیانیه ای منتشر کرد که مفاد آن این است: «آمریکایی ها و همپیمانان آنها بدانند که بهای سنگینی خواهند پرداخت. سوریه و همه همپیمانان تحرکات در نزدیکی مرزهای اردن و سوریه را رصد می کنند و نیز تحرکات نیروهای آمریکایی، انگلیسی و اردنی به سوی سوریه را رصد می کنند. رزمایشی که در حال حاضر انجام می شود مشکوک و هدف آن پوششی برای طرح یورش و اشغال اراضی سوریه تحت عنوان مبارزه با داعش است که در حال حاضر در این مرزها حضور ندارد. این رزمایش پوششی برای لشگر کشی نیروهای آمریکایی، غربی و عربی در اردوگاه الزرقا است. حدود ۴۵۰۰ فرد مسلح که قبلا آموزش دیده اند در این مرزها حضور دارند تا طرح کمربند امنیتی در اطراف سوریه را ایجاد کنند. ملت و دولت سوریه و همه همپیمانان اشغال از هر نوعی را نمی پذیرند و آمریکایی و همپیمانان آنها بدانند که بهای سنگینی خواهند پرداخت و به علت زیر پاگذاشتن حاکمیت سوریه هدف قرار خواهند گرفت».

الاخبار نوشت: این بیانیه ساعاتی پس از نشست خبری ولید المعلم وزیر خارجه سوریه که اولویت را بر نبردهای البادیه قرار داد، صادر شد و به اردن درباره ماجراجویی در داخل خاک سوریه هشدار داد. همزمان با آن دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از نیت خود برای هماهنگی با اسرائیل برای اقدام ضد تهدیدات ایران و وکلایش خبر داد.

این رسانه می نویسد: در نهایت به نظر می رسد که میدان جنوب و شرق سوریه میدان رویارویی بزرگ خواهد بود و در روزهای آتی مشخص خواهد شد که آیا این رویایی در راستای سقف های تعریف شده در طی سالهای جنگ سوریه است یا به درگیری مستقیم که نقشه های منطقه را ترسیم خواهد کرد منجر خواهد شد.

از سوی دیگر شبکه روسیا الیوم از عملیات نیروهای عراقی در مرز این کشور با سوریه و تحرکات انگلیس، آمریکا و اردن در مرزهای جنوبی سوریه خبر داد.

این رسانه روسی گزارش داد: وجود تحرکات نظامی گسترده که نشانگر نزدیک شدن به ساعت صفر در مرز اردن با سوریه است. بر اساس اطلاعات دریافتی؛ نظامیان آمریکایی، انگلیسی و اردنی به شکل گسترده ای در مرزهای جنوبی سوریه در مجاورت استان های السویداء و درعا از تل شهاب تا گذرگاه نصیب و تا منطقه الرمثا و خربه عواد مستقر شده اند.

شبکه المیادین نیز به نقل از منابع مطلع خود اعلام کرد که سوریه و تمام متحدانش حضور نظامی آمریکا در مرزهای اردن را از نزدیک دنبال می کنند.

این منابع همچنین از رصد تحرکات نیروهای آمریکایی، انگلیسی و اردنی در مرزهای سوریه خبر دادند.

منابع مذکور در عین حال افزودند که رزمایش نظامی آمریکا و متحدانش در اردن مشکوک و پوششی برای طرح تجاوز به اراضی سوریه است.

این منابع اظهارداشتند که افزون بر ۴ هزار و ۵۰۰ فرد مسلح آموزش دیده برای ایجاد منطقه امن در اطراف سوریه آماده شده اند و این اقدام اشغالگری به شمار می رود.

منابع یادشده افزودند که ملت و دولت سوریه و تمام متحدانش با هرگونه اشغالی با هر اسمی مخالفند و آمریکا و هم پیمانانش باید بدانند که در صورت تجاوز به خاک سوریه هزینه سنگینی را خواهند پرداخت.

این منابع همچنین تاکید کردند که ارتش سوریه می تواند سرزمین این کشور را از تکفیری هایی که به حامیان و ایجادکنندگان خود متکی هستند آزاد کند.

این در حالی است که «ولید المعلم» وزیر امور خارجه سوریه روز دوشنبه در کنفرانسی خبری گفت: ما خواهان رویارویی با اردن نیستیم اما اگر نیروهای اردنی بدون هماهنگی ما وارد سوریه شوند آنها را متجاوز به حساب خواهیم آورد.

در همین حال «محمد المومنی» سخنگوی دولت اردن گفت که کشورش در صورت لزوم از عمق سوریه از مرزهایش دفاع خواهد کرد.

شبکه المیادین گزارش داد: بر اساس اطلاعات دریافتی، تحرکاتی نظامی آمریکایی، انگلیسی و اردنی گسترده رصد شده و همه این تحرکات نشانه نزدیک شدن به ساعت صفر در مرزهای سوریه است و اطلاعات از حضور نزدیک به ۴۰۰۰ فرد مسلح آموزش دیده در اردن در منطقه التنف است. پایگاه های تامین کننده آتش اردنی برای نیروهایی که قصد وارد کردن آنها به داخل البادیه وجود دارد مشخص شده و گردانهای توپخانه سنگین و موشک اندازهای آمریکایی از نوع هرماس این وظیفه را برعهده دارند.

المیادین نوشت: این تحرکات نظامی نشان دهنده نزدیک شدن به ساعت صفر در مرزهای سوریه با اردن است.

پوشش هوایی برای نیروهایی که قرار است به سوریه وارد شوند از سوی نیروی هوایی آمریکا در پایگاه الازرق به همراهی هواپیماهای هلندی و بحرینی است.

به نظر می رسد که سوری ها میان چنگال داعشی و تروریستهای جبهه النصره و حملات هوایی ائتلاف بین المللی تحت رهبری آمریکا گرفتار شده اند و هر لحظه توطئه جدیدی ضد سوریه رخ می دهد. به هر حال آمریکایی ها از هیچ اقدامی علیه دمشق و محور مقاومت دریغ نمی کنند.

«آنتونی کارتولوچی» تحلیلگر آمریکایی و کارشناس ژئوپلتیک درباره سناریوهای آمریکا گفت: «هدف نهایی آمریکا در سوریه تغییر نظام این کشور است اما با حملات موشکی هم موفق به این کار نشده است. اکنون بیشتر معلوم شده است که آمریکا به دنبال افزایش مداخلات خود در سوریه از طریق دخالت مستقیم نظامی است. واشنگتن امیدوار است تا با تقسیم سوریه تا جائیکه ممکن است بخش هایی را در شمال تحت کنترل ناتو و ترکیه و در جنوب تحت کنترل گروه های تروریستی مورد حمایت عربستان، قطر، امارات و بحرین و حتی اردن قرار دهد. رفتار آمریکا در سال ۲۰۰۳ هم دقیقا مشابه رفتار کنونی اش در قبال سوریه بود. اینها بیانگر تمایل آمریکا به دروغ پردازی های تعمدی برای ایجاد بهانه های مورد نیاز برای دستیابی به اهدافش است.

احتمالا آمریکا امیدوار است در حالیکه حضور نظامی خود در سوریه را افزایش می دهد به تحریک دولت سوریه به اقدامات نظامی مستقیم نیز ادامه دهد تا با افزایش تلفات نیروهای آمریکایی در سوریه سیاستمداران آمریکایی بتوانند اقدامات نظامی بیشتر علیه دمشق را توجیه کنند حال اینکه حقیقت امر این است که افزایش تلفات آمریکایی ها نتیجه اشغال غیرقانونی سوریه توسط آمریکا است.سیاست خارجی آمریکا دهه ها است که از طریق استفاده از تحریکات تصنعی پیش می رود. سیاست خارجی آمریکا بر این است تا کشورهای دیگر را به جنگ با این کشور تحریک کند تا آمریکا بهانه مداخله نظامی را پیدا کند این سیاست از زمان واقعه خلیج تونکین در جنگ ویتنام اتخاذ شده تا واقعه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و دروغ های سال ۲۰۰۳ درباره وجود سلاح کشتار جمعی در عراق همچنین حملات نظامی آمریکا به لیبی با توجیه حمایت های بشردوستانه از مردم این کشور».

اما درباره توطئه های شوم آمریکا و غرب با همراهی برخی همسایگان سوریه باید گفت که با تدابیری که ارتش سوریه و همپیمانان آن به عمل آورده اند این تحرکات نقش بر آب خواهد شد و ارتش سوریه اجازه تحرک به مزدوران وابسته به آمریکا و اردن را نخواهد داد.
 
منبع: مهر
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار