نمایشگاه کتاب -92/ حجت‌الاسلام خاموشی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

سوره مهر، سال آینده خاطرات مدافعان حرم را به نمایشگاه می‎‌آورد

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: ما وامدار نظر شریف رهبر معظم انقلاب هستیم و امیدواریم نظر لطف ایشان به آثار سوره مهر همیشه وجود داشته باشد.
کد خبر: ۲۳۸۸۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰ - 10May 2017
تقریظ رهبر انقلاب عامل فروش سوره مهر/ سال آینده خاطرات شهدای مدافع حرم را به نمایشگاه می‎‌آوریم
«حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی» رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس با بیان اینکه تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب‌های سوره مهر در فروش کتاب و معرفی به نسل جوان انقلابی و ایرانی بسیار موثر بوده است، اظهار داشت: ما وامدار نظر شریف رهبر معظم انقلاب هستیم و امیدواریم نظر لطف ایشان به آثار سوره مهر همیشه وجود داشته باشد.
 
وی با اشاره به تاثیرات ادبیات دفاع مقدس، افزود: تاریخ یک کشور جز فرهنگ آن محسوب می‌شود، این تاریخ را می‌توانند دیگران بنویسند و کسانی که در تاریخ حاضرند نیز می‌توانند نقل کنند. در طول تاریخ این مرز و بوم و یا هر نقطه‌ای از جهان صادق‌ترین روایت‌ها، از روایان حاضر در آن زمان روایت شده است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: دفاع مقدس رزمندگان، فرماندهان و خانواده‌های درگیر زیادی داشته است که آسیب‌خورده از این هجمه دشمن هستند. در این راه مجاهدت‌های فراوانی شده، شهدا و مجروحین زیادی داده‌ایم که منجر به 8 سال دفاع جانانه از مرزهای ایمان، عقیده، انقلاب و مرزهای جغرافیایی بوده است که ثمره کمی از تاریخ نیست.

خاموشی ادامه داد: آنچه که ما در ادبیات کار کرده‌ایم گوشه کوچکی بوده که توانسته‌ایم نمایش دهیم. اگر فرض کنیم یک میلیون نفر از مردم ما درگیر دفاع از کشور بوده‌اند، باید ببینیم چند اثر از آن‌ها چاپ کرده‌ایم. فرض کنیم اگر همه ناشران کشور در کُل 20 هزار اثر چاپ کرده باشند و اگر ما این رقم را نیز سه برابر کنیم هنوز نزدیک به آماری نیست که رزمندگان برای دفاع از کشور حضور داشته‌اند.

وی تصریح کرد: باید حکایت پدر و مادر و خواهر رزمندگان و شهدای ما در جبهه‌های حق علیه باطل روایت شود، چند سالی است که خاطرات همسران شهدا در حال چاپ است و استقبال بی‌نظیری از آن‌ها شده است. نمونه این کتاب «دختر شینا» است. مادر و همسر شهید فرماندهی که برای فرزندانش پدری و مادری کرده است تا چراغ خانه‌اش را روشن کند و فرزندان خوبی را به جامعه تقدیم کند. من آرزو داشتم هم صحبت روایتگر کتاب دختر شینا باشم چون ایشان پس از روایت کتاب از جهان دیده بربست. سوال است که این خاطرات چه تاثیری خواهد داشت.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: درگیران دفاع مقدس فقط رزمندگان، فرماندهان، پشتیبانی‌کنندگان نبوده‌اند بلکه تمام خانواده‌های مرتبط درگیر بوده‌‎اند. اگر ما تعداد این خانواده‌ها را نیز به رقم رزمندگان اضافه کنیم واقعاً ما فقط صدفی از این اقیانوس بیرون آورده‌ایم و باید خیلی کار کنیم و استان به استان خاطرات را جمع‌آوری کنیم. کتاب‌های زیادی از جمله «بابا نظر»، «نوردین پسر ایران» و «وقتی مهتاب گم شد» از استان‌های ما بیرون آمد.

خاموشی اظهار داشت: باید استان‌های ما تلاش کنند، من فکر می‌کنم رسالت بزرگ عجیب و جهادگونه‌ای بر عهده نیروهای حاضر ما در حوزه هنری استان‌ها است. باید تلاش ویژه و مجاهدت کنند چون مادران شهدا عمرشان کفاف نمی‌دهد و باید زمان را از دست ندهیم و سرعت عمل داشته باشیم و کمیت را بالا برییم.

وی بیان کرد: ما در سوره مهر عزممان را جزم کرده‌ایم تا سال به سال بر رونق رمان‌ها بیفزایم و نقل خاطرات و واقعیت‌های جبهه را بازگو کنیم تا فرزندانمان در آینده، در این سرزمین بدانند پدران، برادران و دوستانشان چه دفاعی کرده‌اند تا امروز این میراث امنیت به دستشان رسیده است و از جانشان برای دفاع از انقلاب مایه بگذارند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی درباره آینده نشر دفاع مقدس گفت: کتاب‌های خوشخوان و تولیدات خوب در بازار نشر جایگاه خوبی دارد و این جایگاه را از دست نخواهد داد. فضای مجازی فقط می‌تواند جایگزین خلاصه‌نویسی‌ها باشد وگرنه کسی تمایل نخواهد داشت در یک صفحه مانیتور کتاب 500 صفحه‌ای مطالعه کند.

خاموشی از ورود سوره مهر در حوزه خاطرات شهدای مدافع حرم خبر داد و عنوان کرد: جمع‌آوری و تدوین خاطرات شهدای مدافع حرم در دستور کار سوره مهر است و کارهای خوبی نیز در این حوزه صورت گرفته است که به نتیجه خواهد رسید اما باید تولیدات ما وزن داشته باشند و ان‌شاءالله در نمایشگاه کتاب بعدی، تولیداتی را در این خصوص عرضه خواهیم کرد.

وی درباره تولید آثار سینمایی از ادبیات دفاع مقدس گفت: اصولاً چندین سال است که اقتباس در دستور کار ما قرار گرفته است و ممکن است اصل کتاب فیلم نشود اما سوژه‌های آن مورد استفاده قرار گیرد. سریال کیما می‌توانست بخش زیادی از آن برگرفته از کتاب دا باشد. نمی‌گویم از دا گرفته شده اما می‌گویم می‌تواند برگرفته از آن باشد. صنعت اقتباس در دستور کار ماست گرچه برخی از آثار سینمایی چون «مزار شریف» بدون نگاه به رمان‌های این حوزه خلق نمی‌شود.

وی همچنین با اشاره به جابه‌جایی نمایشگاه کتاب از مصلی به شهر آفتاب، اظهار داشت: انتقال نمایشگاه به شهر آفتاب ضرورت داشت چون فضا و جایگاه بسیار ارتقا یافته است و فضاهای مفرح برای مردم بیشتر شده است که امیدواریم این نمایشگاه همیشگی باشد. تهران بزرگ و پایتخت چنین فضایی نیاز داشت چون نمایشگاه در مرکز شهر موجب مشکل می‌شود و در همه کشورهای مطرح، نمایشگاه‌های بزرگ در جوار شهرهاست تا وضع روان مردم با مشکل روبرو نشود.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در ارزیابی عملکرد نمایشگاه گفت: قضاوت درباره موفقیت یا عدم موفقیت نمایشگاه هنوز زود است چون نمایشگاه کامل نشده است و هنوز در حال تکامل است. ان‌شاءالله در آینده خواهیم دید که کامل‌تر شده است.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار