یادداشت؛

چرایی تبعیت از ولی فقیه تا ظهور منجی

کد خبر: ۲۳۸۹۱۴
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۰ - 11May 2017

تبعیت از ولی فقیه تا ظهور منجیگروه فرهنگ و هنر دفاع پرس- فرشته حاجی زاده؛ گناه‌های شیعیان مانند تیری است که باعث رنجش امام زمان (عج) و منجر به طولانی‌شدن مدت غیبت حضرت می‌شود. همانگونه که گناه ظهور را به تاخیر می‌اندازد، توبه واقعی و تقوا نیز سبب تعجیل در امر فرج می‌گردد.

شاید اغراق نباشد اگر بگوییم که پیامبر اکرم (ص) برای هدایت انسان‌ها جان خود و اهل‌بیت خویش را فدا کرد تا انسان‌ها به تقوا و زهد واقعی برسند، ایشان و فرزندانشان در تمام طول دوران زندگی خود به دنبال راهنمایی و هدایت بشر بودند و در تمام دوره‌ها انسان‌ها یک امام، مدیر و مدبری داشتند که راهنمایشان باشد.

در دوره کنونی نیز به همین شکل است غیبت حضرت مهدی (ع) به معنای نبودن امام نیست، بلکه طبق روایات حضرت در میان مردم رفت و آمد می‌کنند واین مردم هستند که ایشان را می‌بینند اما او را نمی‌شناسند، مانند حضرت یوسف (ع) که در میان مردم زندگی می‌کرد ولی مردم او را نمی‌شناختند تا اینکه خداوند به او اجازه داد خود را معرفی کند.

البته ذکر این موضوع نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که با توجه به فرمایش حضرت علی (ع) که فرمودند: «وجود حاكمى براى مردم، چه نیكوكار و عادل یا ستمگر و زشت‌كار، لازم است». این امر و فرموده به روشنى گویاى ضرورت وجود حكومت و حاکم در جامعه را روشن کرده است.

وقتی در جامعه حکومتی شکل می‌گیرد پس وجود حاکم و رهبر هم لازم است لذا در زمان غیبت امام معصوم (ع) باید رهبر و حاکمی در جامعه حکفرما باشد که مردم از آن تبعیت کنند؛ زمانى كه مردم از وجود رهبر معصوم محرومند، یا باید خداوند متعال از اجراى احكام اجتماعى اسلام صرف نظر كرده باشد یا اجازه اجراى آن را به كسى كه اصلح از دیگران است، داده باشد.

با توجه به آیات و روایات عقلی و نقلی این كه خداوند در زمان عدم‌دسترسى جامعه به رهبر معصوم، از اجراى احكام اجتماعى اسلام صرف نظر كرده باشد، خلاف حكمت است؛ بنابراین ثابت مى‌شود كه به حكم قطعى اجازه اجراى احكام اجتماعى اسلام توسّط كسى كه اصلح از دیگران است، داده شده است؛‌ و در این زمان مردم موظف هستند ـ تا ظهور منجی و امام معصوم که ظهور او هم با توجه به نکاتی که در احادیث و آیات به آن اشاره گردیده، مستلزم شرایطی می‌باشد ـ از رهبر و حاکم جامعه که اصلح از دیگران است، تبعیت کنند و در جامعه‌ای که حکومت آن اسلامی است از ولی‌فقیه فرمان ببرند، هر چند که معصوم هم نباشد اما با توجه به نکاتی که گفته شد قطعا اصلح از دیگران می‌باشد.

ولایت‌فقیه یعنی، رهبری سیاسی جامعه اسلامی به وسیله فقیه عادل و باتقوا و دارای شرایط لازم رهبری، که با این قید همه مکلف هستند که تا زمان ظهور حجت و امام عصر، از ایشان تبعیت و حمایت کنند.

با توجه به فرمایش امام راحل (ره) که فرمودند: «ولایت‌فقیه برای مسلمین هدیه‌ای است که خداوند تبارک و تعالی برای پیشبرد اهداف اسلامی قرار داده است و همواره باید پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد.» لذا تا ظهور منجی عالم بشریت هر کسی موظف است که از حاکم جامعه اسلامی و رهبر و امام آن جامعه فرمانبرداری کنند و شرایط ظهور امام معصوم (ع) را فراهم نمایند.

 
انتهای پیام/
 
 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار