دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

تاکتیک‌های نزاجا در بهره‌برداری از سامانه‌های پهپادی

پهپادهای نزاجا متناسب با ماموریت‌های خود قادرند در حوزه شناسایی و رصد اطلاعاتی مناطق مرزی و در حوزه رزمی و انتحاری، ایجاد اختلال در سامانه ارتباطی دشمن، ترابری و جنگ روانی و در حوزه پدافندی اجرای عملیات کنند.
کد خبر: ۲۳۸۹۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۹ - 10May 2017

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، یگان پهپادی یکی از مهمترین یگان‌های نیروی زمینی ارتش است که در چند سال اخیر در سطح این نیرو تاسیس شده و متناسب با تنوع عملیاتی از جایگاه ویژه‌ای نیز برخوردار است.

این پرنده‌های هدایت پذیر از راه دور قادر به اجرای عملیات‌های مهمی چون کسب اطلاعات و شناسایی مناطق رزمی، رصد اطلاعاتی مناطق مرزی، پخش اوراق و اجرای عملیات روانی و انجام عملیات ترابری هستند.

برخی از این سامانه‌ها قادرند با نصب موشک‌ها و یا انواع بمب‌ها عملیات رزمی را به اجرا درآورده و مناطق از پیش تعیین شده را مورد اصابت قرار دهند.

براساس این گزارش نیروی زمینی ارتش دارای پهپادهای انتحاری کوچکی است که در شرایط لزوم قادرند با نزدیک شدن به اهداف، همچون یک موشک کروز عمل کرده و ضمن ارائه اطلاعات آنلاین به ایستگاه زمینی، خود را به هدف کوبیده و آن را منهدم کند.

یکی دیگر از عرصه‌هایی که نیروی زمینی در آن از سامانه‌های پهپادی استفاده می‌کند، ارتباطات و جنگ الکترونیک است که در این حوزه از پهپادهای اخلالگر بهره برداری می‌کند.

هماهنگی میان رسته‌ای یکی از مهمترین برنامه‌های استراتژیک یک نیرو است و در عرصه منازعات حرف اول را در اجرای عملیات‌ها می‌زند، از این رو واحدهای توپخانه یکی از مهمترین رسته‌های نزاجا هستند که با واحدهای هوایی نزاجا باید هماهنگی‌های لازم را داشته باشند، در این رابطه واحد توپخانه همواره برای تنظیم گلوله‌های خود نیاز به ارتباط با یگان‌های هوایی یعنی هوانیروز و یگان پهپادی دارد.

نیروی زمینی ارتش در راستای اجرای ماموریت‌های مختلف خود از پهپادهای کلاس مهاجر، رعد و طوفان در عرصه رزم انتحاری استفاده می‌کند و همچنین در حوزه شناسایی و رصد اطلاعاتی از پهپادهای کلاس سیراف و یسیر بهره برداری می‌کند.

تاکتیک‌های نزاجا در بهره‌برداری از سامانه‌های پهپادیپهیاد سیراف

پهپاد آزمایشی «سیراف» در رزمایش بیت المقدس 28، با برد بیش از یکصد کیلومتر و بیش از یک ساعت مداومت پروازی در حضور فرمانده نیروی زمینی ارتش رونمایی شد. این پهپاد که قادر به تصویربرداری و ارسال آنلاین تصاویر به پست فرماندهی است، توسط متخصصان دانشکده پدافند مرکز آموزش توپخانه نزاجا ساخته شده است. بیشترین قابلیت این پهپاد در برد موثر توپخانه و شناسایی صحنه نبرد عنوان شده است.

همچنین پهپاد «رعد» نوعی پهپاد رزمی است که قابلیت اجرای عملیات انتحاری نیز دارد، نکته قابل توجه در مورد این پهپاد انتحاری، سرجنگی بسیار قوی است که بر روی آن نصب شده و بر قابلیت‌های تهاجمی آن افزوده است. به گفته فرمانده یگان پهپادی نزاجا این سامانه همچون یک موشک کروز اهداف و مواضع را مورد اصابت قرار می‌دهد.

براساس این گزارش، پهپاد رعد در فاصله 100 کیلومتری اهداف مورد نظر را به صورت نقطه‌ای و در فاصله 200 کیلومتری با کمترین ضریب خطا مورد اصابت قرار می‌دهد.

همچنین پهپاد یسیر که در گذشته رونمایی شده است برای اولین بار در رزمایش محمد رسول الله 3 عملیاتی شد. این پهپادها جزو پهپادهای شناسایی و رزمی نزاجا محسوب می‌شوند که بین 8 تا 10 ساعت مداومت پروازی دارند و نوع ساخت آن به گونه‌ای است که می‌تواند حجم قابل توجهی از بمب و موشک را در زیر بال‌های خود قرار دهد.

تاکتیک‌های نزاجا در بهره‌برداری از سامانه‌های پهپادی 
پهپاد یسیر

«یسیر» نیز با بهره گیری از دوربین 360 درجه‌ای که زیر دماغه آن نصب شده می‌تواند ابعاد وسیعی را فیلمبرداری و رصد کرده و اطلاعات لازم را در اختیار مراکز کنترل و فرماندهی قرار دهد.

نیروی زمینی ارتش در آغاز سومین روز از رزمایش بزرگ محمد رسول‌الله (ص)_4 از دو فروند پهپاد جدید خود رونمایی کرد، پهپاد رزمی «شاهین» با قابلیت حمل موشک‌های هوا به سطح آخرین مدل پهپادی است که توسط سازمان جهادخودکفایی نزاجا طراحی و ساخته شده است و دومین پهپاد شناسایی بود که «عقاب» نام داشت؛ این پهپاد دارای مداومت پروازی 24 ساعته است و در حوزه شناسایی و مراقبت کارآیی دارد.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار