رئیس سازمان تحقیقات و خودکفایی نزسا در گفت‌و‌گو با دفاع پرس:

آمادگی سپاه برای نصب دستگاه کمک بازرسی کانتینری در مناطق ورودی کشور/ مرزهای غربی و شرقی کشور خط حد نیروی زمینی سپاه هستند

رئیس سازمان تحقیقات و خودکفایی نزسا گفت: نیروی زمینی سپاه توانمندی تولید دستگاه های کمک بازرسی کانتینری مورد نیاز برای تجهیز تمامی مبادی ورودی کشور را دارد.
کد خبر: ۲۳۸۹۶۶
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳ - 12May 2017
گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس ـ رحیم محمدی؛ چندی پیش دستگاه کمک بازرسی کانتینری توسط جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه طراحی و ساخته شد تا در مناطق مرزی که تحت حیطه ماموریتی سپاه قرار دارد نصب شود تا با کمک این دستگاه بتوانند جلوی ورود اشیاء ممنوعه ای هم چون سلاح و مهمات را به داخل بگیرند.

لذا بنابه اهمیت ساخت این دستگاه و نقش آن در کاهش ورود اشیاء قاچاق و ممنوعه به داخل کشور خبرنگار دفاع پرس گفت و گویی را با سردار سهیل امامیان رئیس سازمان تحقیقات و خودکفایی نیروی زمینی سپاه پیرامون اهمیت و تاثیر دستگاه مورد اشاره در جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق به کشور انجام داده که ماحصل آن در ادامه آمده است.

دفاع پرس: علت ورود سپاه به ساخت چنین دستگاهی چیست؟

هر سامانه ای که به صورت غیر نظامی ساخته می شود به صورت حتم دارای سابقه ای نظامی است؛ به عبارت دیگر ابتدا یک سیستم نظامی دستاوری را طراحی و می سازد و بعد از ساخت و بکارگیری استاندارهای مورد نیاز، آن دستگاه کابری غیره نظامی پیدا می کند که سپاه هم از این قاعده مستثنی نیست.

دفاع پرس: باتوجه به اینکه کنترل مبادی ورودی و خروجی کشور بر عهده مرزبانی ناجا و گمرک است، علت ورود سپاه در این حوزه چیست؟

همه مرزها این گونه نیست؛ چون مرزهای ما در شمال غرب، غرب، جنوب شرق و شمال شرق جزو خط حد نیروی زمینی سپاه است البته در تمامی مبادی ورودی کشور سپاه در کنار نیروی انتظامی و ماموران گمرک فعالیت دارند.

اما آنچه دغدغه ما در نیروی زمینی سپاه است، مواد منفجره، مواد مخدر و قاچاق سلاح است که عده ای از همین مبادی ورودی کشور وارد می کردند؛ لذا باید می توانستیم این مبادی ورودی اصلی به کشور را تحت کنترل قرار می دادیم چون گاهی در همین مبادی ورودی کالا که حجم انبوهی از کالا از آنها وارد کشور می شود، مواد مخدر، مواد منفجره و سلاح به راحتی در کنار ورود کالاهای اساسی به کشور پنهان می شد؛ لذا این حوزه نیروی زمینی سپاه است که در کنار ناجا و ماموران گمرک بتوانند این موارد را آشکار کنند و از ورود هر نوع مواد مخدر، مواد منفجره و سلاح به کشور جلوگیری کنند.

بنابراین ابتدا بحث نظامی و آنچه که به عنوان مناطق مرزی می بایست کنترل می کردیم را مد نظر قرار دادیم؛ به همین دلیل این الزام منجر به ساخت و تولید سامانه ای شد که تعدادی از آنها تولید و در مبادی ورودی کشور در اختیار سپاه قرار گرفت؛ در این رابطه انواع و اقسام آزمایش ها نیز صورت گرفت به نحوی که اکنون این سامانه در نقاطی که برای سپاه حساسیت دارد در حال بهره برداری است.

برای سامانه کانتینری هم همین بحث انجام شد چون در گمرک بحث قاچاق کالا وجود دارد و از سوی دیگر سپاه هم بحث شناسایی مواد منفجره و سلاح را دنبال می کند؛ سپاه وارد عرصه ساخت سامانه کمک بازرسی گمرکی شد.

دفاع پرس: دستگاه هایی با کاربرد نظامی با دستگاه های مشابه غیر نظامی چه تفاوت هایی دارد؟

در وضعیت نمونه های نظامی از قطعات ریز الکترونیکی که استفاده می کنیم باید درجه حرارت و برودت خاصی را داشته باشند در حالی که در کابردهای غیرنظامی این گونه نیست؛ در کاربری های غیر نظامی می توان از آی سی های تجاری هم استفاده کرد.

با این توضیح برای سیستم های خودرویی و کانتینری نیاز نیست سیستم های الکترونیکی به اندازه ای سرمایه گذاری شود که از قطعات نظامی در آن استفاده کرد چون سامانه های کانتینری در یک محفظه رو بسته هستند و تریلرهای کانتینری زیر این سامانه قرار می گیرند و بعد از اسکن می توانند عبور کنند.

آمادگی سپاه برای نصب دستگاه کمک بازرسی کانتینری در مناطق ورودی کشور/ مرزهای غربی و شرقی کشور خط حد نیروی زمینی سپاه هستند 

دفاع پرس: سامانه ای که ساخته شده نسبت به نمونه های مشابه خارجی از چه مزیت ها و برتری هایی برخوردار است؟

تولید این گونه سامانه ها، در یک اتاق در بسته طراحی نشده بلکه با دیدن نمونه های خارجی و دیدن اینکه آنها چه مشکلاتی دارند و چه موارد نرم افزاری را مورد استفاده قرار دادند صورت گرفته است؛ بازدید از نمونه هایی را در کشورهای اروپایی و آسیایی را مشاهده و آزمایش کردیم و سناریو ـ تست هایی را با مشابه های خارجی این سامانه انجام دادیم که نتایج آن منجر به ساخت این سامانه بومی شد؛ بنابراین سامانه ها را به گونه ایم طراحی کردیم تا نیازمندی کشورمان را نسبت به نواقصی که سامانه های مشابه خارجی دارند، بر طرف سازیم.

در واقع آنچه برای ما حایز اهمیت است مباحث نرم افزاری این سامانه ها است؛ بر این اساس این سامانه ها به گونه ای طراحی شدند که به راحتی می توانیم پردازش تصاویر را با تفکیک رنگ های متفاوت از نوع موادی که مورد نظر است مانند مواد عالی یا فلزی با تفکیک رنگ ها، انجام دهیم؛ این باعث می شود تا اپراتور با دقت بالایی کالاها را اسکن کند.

علاوه براین در صورتی که اپراتور به دلیل خستگی پشت سیستم نباشد، با زدن زنگ اخطار، اپراتور را متوجه می کند که این در نمونه های خارجی وجود ندارد.

از سوی دیگر چون نرم افزار این سامانه بومی است، چنانچه مشکل نرم افزاری برای دستگاه بوجود آید به راحتی قابل رفع است؛ همچنین برای دقت افزایی اپراتور، قابلیت هایی مانند زوم، خوانش پلاک خودرو، ثبت تمامی مدارک راننده، کالا، وسیله حمل کالا، در این سامانه پیش بینی شده است.

بدین ترتیب در این سامانه چنانچه بر روی تصاویر هر کانتینر کلیک شود، پرونده کاملی از آنچه که در بار کانتینر وجود دارد به همراه مشخصات راننده و تصاویر مربوطه قابل دسترسی خواهد بود و بدین ترتیب پرونده کاملی از آنچه که در بار وجود دارد به راحتی قابل مشاهده خواهد بود.

دفاع پرس: مدت زمانی که از ایده تا محصول صرف شده، چه مدت بوده است؟

مدت زمانی که از ایده تا محصول انجام شده به دلیل سابقه ساخت دستگاه اسکن خودوریی، یک سال بوده است.

دفاع پرس: قبل از طراحی و نصب سامانه کمک بازرسی خودروهای سنگین، مشابه این دستگاه برای خودروهای سبک طراحی و نصب شده است، این سامانه خودرویی چه کمکی در کاهش اجناس ممنوعه به کشور داشته است؟

نیروی زمینی سپاه در مناطق مرزی مورد نظر خود، حدود یک سال پیش سامانه خودرویی سبک را مستقر کرد به نحوی که در روزهای اول استقرار این سامانه در مناطق یاد شده مانند مناطق مرزی شمال غرب و جنوب شرق، کالاهای ممنوعه ای که قرار بود به کشور وارد شود، کشف شد به نحوی که توانستیم با نصب این دستگاه در مبادی ورودی مد نظرمان، کشف مواد ممنوعه را به صفر برسانیم لذا در برنامه آتی در صدد هستیم تا در مناطق آزاد نیز این دستگاه را باکمک مدیران مناطق آزاد تسری بدهیم که در این رابطه صحبت هایی هم با مدیران مناطق آزاد و سایر مدیران مبادی ورودی صورت گرفته است.

دفاع پرس: آیا اشعه هایی که برای اسکن در این دستگاه ها استفاده می شود، به سلامت انسان آسیب نمی رساند؟

لازمه استفاده از این دستگاه ها بکارگیری برابر استانداردهای موجود است؛ به همین علت استانداردهای موجود پرتو نگاری را مورد استفاده قرار دادیم و در مدت یک سالی که سامانه خودرویی در حال فعالیت است، متخصصان مربوطه به صورت دوره ای دستگاه را مورد بازبینی قرار می دهند تا در صورت لزوم نواقص موجود را برطرف کنند که تاکنون موردی برای تعمیر وجود نداشته است.

آمادگی سپاه برای نصب دستگاه کمک بازرسی کانتینری در مناطق ورودی کشور/ مرزهای غربی و شرقی کشور خط حد نیروی زمینی سپاه هستند 

دفاع پرس: این دستگاه ها را دارید؟

نیروی زمینی سپاه توانمندی تولید دستگاه های مورد نیاز برای تجهیز تمامی مبادی ورودی کشور به این دستگاه ها را دارد لذا امیدواریم از کشور خارجی خرید نکنند.

دفاع پرس: آیا دستگاه اسکن خودرویی قابلیت استفاده در مناطق شهری را هم دارد؟

سامانه اسکن خودوریی سبک و کانتینری هر دو استقراری است یعنی باید ابتدا در محلی نصب شوند و سپس از آنها بهره برداری کرد؛ دستگاه اسکن خودرویی از زمان استقرار تا زمان بهره برداری 20 دقیقه زمان می برد و این استقرار هم هر کجا لازم باشد، امکان آن وجود دارد.

از سوی دیگر برای سامانه کمک بازرسی کانتینری هم در صدد هستیم تا پایان امسال دستگاه سیار(پرتابل) آن را که بر روی یک تریلر سوار می شود را طراحی و عملیاتی کنیم تا هر کجا نیاز باشد حمل و نصب شود.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار