نمایشگاه کتاب - 100/ مجتبی مطهری در گفت‌وگو با دفاع پرس:

شهید مطهری با «شهادت» متولد شد/ راز ماندگاری آثار پدر، «اخلاص» است

فرزند ارشد شهید مطهری درباره راز ماندگاری آثار شهید مطهری، گفت:‌ راز ماندگاری آثار پدر، «اخلاص» است.
کد خبر: ۲۳۹۰۵۸
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸ - 11May 2017
شهید مطهری با «شهادت» متولد شد/ راز ماندگاری آثار پدر «اخلاص» است
«مجتبی مطهری» فرزند ارشد شهید مرتضی مطهری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس درباره علت استقبال طیف‌های نخبگانی از آثار این متفکر اسلامی، اظهار داشت: راز استقبال و علاقه جوانان و متفکران و جریان‌های نخبگانی نسبت به آثار شهید مطهری را باید در حرف امام خمینی (ره) درباره ایشان جستجو کرد. حضرت امام فرمودند :«آثار قلم و زبان او بی استثنا آموزنده و روان بخش است و مواعظ و نصايح او كه از قلبی سرشار از ‏ايمان و عقيده نشات می‌گرفت، برای عارف و عامی سودمند و فرح‌زا است.» ‏

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) هیچ‌گاه اهل اغراق نبودند، افزود: سخن امام خمینی(ره) درباره آثار شهید مطهری سخن بلندی است و همه می‌دانند امام(ره) حتی یک کلمه را بی دلیل به کار نبرده است و شنیده شده که وقتی برای کسی عنوان «آیت‌الله» نوشته می‌شد که واقعیت نداشت، امام(ره) آن را پاک می‌کرد و «حجت‌الاسلام و المسلمین» می‌نوشت.

فرزند ارشد شهید مرتضی مطهری، گفت: مقام معظم رهبری نیز درباره آثار شهید مطهری می‌فرماید «آثار شهید مطهری مبنای فکری جمهوری اسلامی» است. این بیان رهبر معظم انقلاب نیز سخن بلندی است.

مجتبی مطهری راز ماندگاری این آثار را تلمذ شهید مطهری در محضر اساتیدی همچون امام خمینی(ره) دانست و عنوان کرد: شهید مطهری در محضر اساتید بزرگی همچون امام خمینی(ره)، علامه طباطبایی و آیت‌الله عظمی بروجردی تلمذ کردند. ایشان 12 سال از محضر امام خمینی(ره) درس اخلاق و فلسفه و عرفان یاد گرفته بودند. درس خارج فقه و اصول را از آیت‌الله عظمی بروجردی یاد گرفته بودند ولی فلسفه و حکمت ملاصدرا و اخلاق را هر 2 از امام(ره) یاد گرفته بودند. همچنین فلسلفه بوعلی و تفسیر را از علامه طباطبایی یاد گرفته بودند.

وی بیان کرد: همچنین اخلاص شهید مطهری یکی از عوامل بسیار مهم تاثیرگذاری آثار ایشان در طول سال‌های گذشته بوده که خیلی عجیب است. شاید افراد بسیار اندکی به قدر ایشان از این درجه اخلاص برخوردار بوده‌اند. اخلاص به معنای سطح عالی برای انسان‌های عارف، عاشق و دلسوخته حق رخ خواهد داد. بعد از رسول گرامی اسلام(ص) و ائمه اطهار علیهم اسلام انسان‌هایی مانند امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی از درجه و مراتب بالایی از اخلاص برخوردار بوده‌اند. شخصیتی مانند شهید مطهری نیز از مراتب عالی اخلاص بهره برده‌ و انسانی عارف، عاشق و مخلص بود و اینکه آثار ایشان در قلب‌ها می‌تابد یک سر غیبی و امداد الهی است.

فرزند ارشد شهید مرتضی مطهری عنوان کرد: مردی که هم حکیم است و هم عارف و فقیه؛ عجیب است که روی آثارش فقط به نوشتن اسم «مرتضی مطهری» اکتفا می‌کند. وقتی کسی که خودش را نمی‌بیند و جز خدا به کسی توجه نمی‌کند، خیلی سخت است. آدم وقتی که در این راه قرار گیرد و پا روی نفس خود بگذارد بسیار سخت است. بسیاری از آقایان و علما و دانشگاهیان در آن گیر می‌کنند. وقتی به آن‌ها «استاد» و یا «دکتر» نمی‌گویی، ناراحت می‌شوند.

مجتبی مطهری ادامه داد: خیلی از علما نیز اگر عنوان خاص برایشان استفاده نشود، ناراحت می‌شوند. انسان تا روح سلوک نداشته باشد و عاشق و دلسوخته‌ی مثل حافظ و مولانا و حضرت امام(ره) نباشد، نمی‌تواند به اخلاص واقعی برسد. قطعاً شخص آیت‌الله بهجت بهترین نمونه اخلاص است. ایشان اوج پاکی، صفا و اخلاص بودند که به شهید مطهری خیلی شبیه بودند. انسانی که خودش را بنده می‌داند و هیچ بهایی را برای خودش در نظر نمی‌گیرد به مراتب عالی می‌رسد.

وی اظهار داشت: بنده فکر می‌کنم شهید مطهری با شهادت متولد شد. گاهی به من می‌گویند هفته معلم را باید جشن گرفت و شهادت با جشن سازگاری ندارد و ایراد می‌گیرند و من پاسخ می‌دهم راز این حرف را آقای حمید سبزواری گفتند «نازمت ای شهید بهاور*** ای شهادت تو را عمر دیگر».

فرزند ارشد شهید مرتضی مطهری تاکید کرد: واقعاً شهید مطهری با شهادتشان متولد شد و شخصیتشان خیلی گسترده و عمیق در جهان مورد توجه قرار گرفت. شهید مطهری واقعاً عاشق امام(ره) و علامه طباطبایی بود. وی آنقدر به علامه طاطبایی ارادت داشت که به خاطر بیماری علامه ایشان  به خارج از کشور رفت.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار