محمد بروجردی، بخش مهمی از تاریخ انقلاب اسلامی در کردستان است

شهید بروجردی بخش مهمی از تاریخ انقلاب اسلامی در کردستان است. وی با شخصیت‌های بزرگی از ارتش و سپاه همرزم بوده است. تاریخ انقلاب می‌گوید که محمد بروجردی نبض کردستان را در دست می‌گیرد.
کد خبر: ۲۳۹۰۹۴
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۹ - 11May 2017
محمد بروجردی، بخش مهمی از تاریخ انقلاب اسلامی در کردستان استبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، نشست نقد و بررسی کتاب «محمد، مسیح کردستان» با حضور جهانگیر خسروشاهی، نصرت الله محمودزاده، نویسنده کتاب و علیرضا کمره ای در سالن یاس نمایشگاه کتاب برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، نصرت الله محموزاده صحبت کرد و گفت: شاید کمتر کسی محمد بروجردی را بشناسد. او کسی است که در کودکی پدر و مادرش را از دست می‌دهد، به تهران می‌آید و به دلیل فقر مجبور به ترک تحصیل می‌شود. این زندگی برای او ادامه دارد تا جایی که با یک روحانی آشنا می‌شود. این آشنایی باعث می‌شود که کل مسیر زندگی او عوض شود.

وی ادامه داد: از این جا به بعد، زندگی او دچار تحول می‌شود. او سپس به پخش اعلامیه های امام می‌پردازد و گروه توحیدی صف را تشکیل می‌دهد. در ادامه تلاش می‌کند که با امام ارتباط برقرار کند و به همین دلیل طی سفری به عراق می‌رود تا امام را از نزدیک ببیند. در جریان این بازدید، متوجه می‌شود که چگونه باید مبارزه مسلحانه کند. با مشورتی که با امام خمینی انجام می دهد، می‌فهمد که بهترین راه مبارزه با دشمنان، رفتن به سراغ آمریکایی ها است. بنابراین در مقابله با آن ها قرار می‌گیرد و در یک جایی 70 آمریکایی را ترور می‌کند و به رئیس آن ها پیام می‌دهد که توانایی کشتن او را نیز دارد. این اقدامات او باعث می‌شود که آمریکایی ها از ایران بیرون رفته و راه برای پیروزی انقلاب اسلامی هموار شود.

نویسنده کتاب «محمد، مسیح کردستان» اضافه کرد: پس از پیروزی انقلاب، محمد بروجردی به امام نزدیک می‌شود. او به کردستان می‌رود تا جنگ کردستان خاتمه بدهد. به همین منظور فعالیت خود را در سپاه آغاز کرده و اولین گردان را در کردستان تشکیل می‌دهد. فعالیت او منجر به جداسازی نیروهای مردمی از نیروهای ضدانقلاب می‌شود که خود دستاورد بزرگی است. در ادامه کار نیز مشغول به انجام جنگ نرم می‌شود و در نهایت نقش مهمی را در آزادسازی سنندج بر عهده می‌گیرد. محمد بروجردی با شخصیت های بزرگی از ارتش و سپاه همانند صیاد شیرازی، آبشناسان، متوسلیان و همت هم رزم بوده و این افراد به گونه ای شاگرد او هستند. تاریخ انقلاب می‌گوید که محمد بروجردی نبض کردستان را در دست می‌گیرد.

محمودزاده ضمن اشاره به مراحل نوشتن این کتاب گفت: در این کتاب با زندگی نامه شهدای زیادی آشنا می‌شویم. هنگامی که نگارش کتاب را در سال 76 آغاز کردم، متوجه شدم که ماجرای او در کردستان بسیار فراتر از اتفاقات موجود است. بنابراین نیاز به تحقیق بیشتری بود. علاوه بر این، دست نوشته ها و یادداشت های بسیار کمی از او وجود داشت که کار را سخت تر می‌کرد. پروسه تحقیق و پژوهش این کتاب چیزی در حدود 17 سال به طول انجامید و حدود 5000 دقیقه صوت پیاده شده از مصاحبه های انجام شده با هم رزمان و یاران محمد بروجردی را پیاده کردیم. نکته مهمی که در جریان این تحقیق وجود داشت این بود که بعضا اطلاعات غلط نیز وارد کار می شد. بنابراین برای این که مطمئن شوم که اطلاعات درستی دریافت کردم، باید با چندین نفر مختلف صحبت می‌کردم. همین موضوع باعث شد تا تحقیق چند لایه و دقیقی بر روی این مساله صورت بگیرد.

در ادامه جلسه جهانگیر خسروشاهی صحبت کرد. او در بخشی از صحبت های خود ضمن اشاره به ویژگی های این کتاب گفت: این کتاب دارای ویژگی های مثبت و عمده ای است و موضوعاتی را مورد نقد و بررسی قرار میدهد که کمتر درباره ی آن ها صحبت شده است. این کتاب نکات مهمی را در باب تاریخ معاصر ایران روشن کرده و نقد می‌کند. برای مثال ممکن است که شما شک کنید که آیا زندگی نامه محمد بروجردی را می خوانید یا قطعه ای از تاریخ را مورد بررسی قرار داده اید.

وی ادامه داد: یکی از نکات مهمی که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است، مربوط به سپاه است. در آن از مسائل مربوط به فرماندهی گرفته تا بسیاری مسائل دیگر بررسی می‌شود. دومین نکته مربوط به بررسی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی است که بسیار به آن پرداخته شده است. شاد بتوان این گله را به کتاب داشت که بیش از آن چه که باید به این مسائل پرداخته شده است.
 
منبع: تسنیم
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار