انتخابات در نگاه رهبری/ 2

اشرافی‌گرى و تجمل‌‏پرستى آفتی در کمین

بهترین، آن کسى است که درد کشور را بفهمد، درد مردم را بداند، با مردم یگانه و صمیمى باشد، از فساد دور باشد، دنبال اشرافی‌گرى خودش نباشد.
کد خبر: ۲۳۹۱۸۵
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴ - 13May 2017

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس،انتخابات نکته اساسی که در این روزهای منتهی به جمعه سرنوشت‌ساز، روز برگزاری دوازدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری، باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد، حضور حداکثری و چشم‌گیر مردم در پای صندوق‌های رای است، که البته امسال هم به روال سال‌های پیشین انتخابات پیش‌ رو، بار دیگر یکی از پرشورترین انتخابات خواهد بود و حماسه ملی به دست غیورمردان و شیرزنان میهنمان رقم خواهد خورد تا مانند همیشه دشمن از دست‌اندازی به ایران اسلامی و ملت شریفمان مایوس گردد.

مردم باید از فرصتی که در اختیار دارند، جهت شناخت کاندیدهای مورد نظر بهره‌گیری لازم را ببرند و بکوشند از میان نامزدهای منتخب، شایسته‌ترین انتخالب را داشته باشند. مردم در انتخابات ریاست جمهوری باید فردی با كفايت، دلسوز، مومن و وفادار به آرمان‌های انقلاب و ملت را انتخاب كنند كه سطح كارآمدی نظام را روز به روز ارتقاء دهد و مشكلات مادی ومعنوی مردم را با قدرت حل نمايد.

رهبر انقلاب اسلامی در طول سال‌های گذشته و به مناسبت برگزاری انتخابات، همواره مردم را به رعایت شاخص‌هایی در هنگام انتخاب نامزد اصلح سفارش نموده‌اند، که در ادامه به برخی از فرمایشات مقام معظم رهبری می‌پردازیم.

انتخابات سرمایه عظیم ملت 

«انتخابات سرمایه‏‌گذاری عظیم ملت ایران است؛ مثل این‌که شما سرمایه‏‌ی سنگین و عظیمی را در بانک می‌گذارید، بانک با آن کار می‌کند و شما از سودش استفاده می‌کنید؛ انتخابات یک چنین چیزی است. ملت ایران سرمایه‏‌گذاری عظیمی را می‌کند، سپرده‏‌گذاری بزرگی را انجام می‌دهد و سود آن را می‌برد. آراء یکایک شما مردم سهمی است از همان سرمایه‏‌گذاری و سپرده‏‌گذاری. هر رأی که شما در صندوق می‏اندازید، مثل این است که یک بخشی از پول آن سپرده را دارید تأمین می‌کنید. یک رأی هم اهمیت دارد. هرچه انتخابات پرشورتر باشد، عظمت ملت ایران بیشتر در چشم مخالفان و دشمنانش دیده خواهد شد؛ برای ملت ایران حرمت بیشتری خواهند گذاشت؛ دوستان شما هم در دنیا خوشحال می‌شوند. عظمت ملت ایران را حضور مردم در انتخابات نشان می‌دهد.» (بیانات مقام معظم رهبری در جمع زائران حضرت امام رضا (ع) 1388.1.1)

 اشرافی‌گری، آفت بزرگ

«بهترین کیست؟ من نسبت به شخص، هیچ‏گونه نظرى ابراز نمی‏‌کنم؛ اما شاخص‌هایى وجود دارد. بهترین، آن کسى است که درد کشور را بفهمد، درد مردم را بداند، با مردم یگانه و صمیمى باشد، از فساد دور باشد، دنبال اشرافی‌گرى خودش نباشد. آفت بزرگ ما اشرافی‌گرى و تجمل‌‏پرستى است؛ فلان مسئول اگر اهل تجمل و اشرافی‌گرى باشد، مردم را به سمت اشرافی‌گرى و به سمت اسراف سوق خواهد داد.» (بیانات مقام معظم رهبری در جمع مردم استان کردستان‌ در میدان آزادى سنندج‌ - 1388.2.22)

پایبند به اسلام و عدالت

«پایبندى او به اسلام باشد، پایبندى او به عدالت باشد، پایبندى او به منافع ملى باشد، مرز او با دشمن مرز مشخصى باشد. بعضى، از دشمن رودربایستى دارند؛ بعضى، ملاحظه‌ى دشمن را مى‏‌کنند. ملاحظه‌ى ملت را باید کرد، ملاحظه‏‌ى خدا را باید کرد، نه ملاحظه‏‌ى دشمن را. دشمن، دشمن است؛ هرچه ملاحظه کنى، هرچه عقب بنشینى، او جلو مى‏‌آید. اگر خاکریز شما در مقابل دشمن خاکریز مستحکمى نباشد، او نفوذ مى‏‌کند. دشمنان این را مى‏‌خواهند. (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم‌ - 1386.12.22)

پرهیز از شعارهای پوشالی

یک انتخاب خوب، یک انتخاب درست، نه فقط در طول چهار سال، گاهی در طول ده‌ها سال تأثیراتش برای کشور باقی می‌ماند. برای انتخابِ خوب باید فکر کرد، باید معیارها را شناخت. کسانی سر کار بیایند که همتشان بر حفظ عزت و حرکت کشور در جهت هدف‌های انقلاب باشد. آنچه ما در این سالهای طولانی از خیرات و برکات به دست آورده‌ایم، به برکت هدف‌های انقلاب بوده است؛ هر جائی که ما کم آوردیم، عقب ماندیم، شکست خوردیم، به خاطر غفلت از هدف‌های انقلاب اسلامی و هدف‌های اسلامی بوده است. کسانی سر کار بیایند که مصداق: «انّ الّذین قالوا ربّنا اللّه ثمّ استقاموا» باشند؛ اهل استقامت، اهل ایستادگی باشند؛ زرهی پولادین از یاد خدا و از توکل به خدا بر تن خودشان بپوشند و وارد میدان شوند. شعارها را نگاه کنید، ببیند شعارهائی که تعیین می‌کنند، چه جور شعارهائی است؟ گاهی بعضی‌ها - البته اشتباه می‌کنند - برای جلب آراء، شعارهائی می‌دهند که این شعارها از حدود قدرت و اختیاراتشان بیرون است؛ اینها را مردم هوشمند ما، می‌توانند بشناسند، مراقبت کنند، دقت کنند.

دقت در انتخابات، هنر مردم ایران

«آن کسانى که به وسیله‌ى شوراى نگهبان صلاحیت آن‏‌ها اعلام می‌‏شود، معنایش این است که این از حداقل صلاحیت مورد نیاز برخوردار است. در بین این کسانى که اعلام می‌شوند، افرادى هستند با صلاحیت‌هاى بالاتر، افرادى هستند در سطح پایین‌‏تر. هنر ملت ایران و مردم شهرها و حوزه‌هاى انتخابیه این است که دقت کنند، نگاه کنند، بشناسند اصلح را، بهترین را انتخاب کنند؛ بهترین از لحاظ ایمان، بهترین از لحاظ اخلاص و امانت، بهترین از لحاظ دین‏دارى و آمادگى براى حضور در میدان‌هاى انقلاب؛ دردشناس‌ترین و دردمندترین نسبت به نیازهاى مردم را انتخاب کنند. این‏ها فرصت‏‌هایى هست، بایستى مردم عزیز ما در همه جاى کشور هوشیارانه، با بصیرتِ تمام تلاش کنند، پیدا کنند و با رأى خود مسجل کنند؛ البته مردم توجه باید داشته باشند که تبلیغات رنگین و متنوع ملاک نیست؛ وعده‌هاى غیر عملى ملاک نیست. وعده‏‌هاى غیر عملى دادن، وعده‏‌هاى بزرگ دادن، این‏‌ها ملاک نیست؛ باید مردم توجه کنند.» (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مردم یزد- 1386.10.12)

بصیرت در برگزاری انتخابات

«مردم باید با چشم باز در این صحنه‌ى مهم حاضر شوند و ان شاءاللَّه خداى متعال کمک کند و دل‌هاى مردم را هدایت کند تا فرد با کفایت، شجاع، با اخلاص، داراى روح مردمى، شاداب و با نشاط، مؤمن به هدف‌ها و ارزش‌هاى انقلاب، مؤمن به مردم، مؤمن به نیروى مردم و معتقد به حق مردم را انتخاب کنند.» (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار زائرین و مجاورین حرم مطهر رضوی - 1384.1.1)

 دلسوز به دین و دنیای مردم

«در پیدا کردن نامزد مورد نظر دقت کنید. به کسى گرایش پیدا کنید که به دین مردم، به انقلاب مردم، به دنیاى مردم، به معیشت مردم، به آینده‌ى مردم و به عزت مردم اهمیت مى‌دهد.» (بیانات مقام معظم رهبری در سالگرد ارتحال حضرت امام خمینى(ره) - 1384.3.14)

کسانى سر کار نیایند که در مقابل دشمنان دست تسلیم بالا ببرند 

مقام معظم رهبری علاوه بر ذکر ویژگی‌های فرد اصلح، در جایی نیز مردم را از انتخاب برخی از افراد نهی و به بیان ویژگی‌های این افراد پرداختند. ایشان در این خصوص فرمودند: « ملت ایران در انتخاب‌هاى خود توجه کند؛ کسانى با رأى ملت سر کار نیایند که در مقابل دشمنان بخواهند دست تسلیم بالا ببرند و آبروى ملت ایران را ببرند. کسانى سر کار نیایند که بخواهند با تملق‌گوئى به غرب، به دولت‌هاى غربى، به دولت‌هاى زورگو و مستکبر، به خیال خودشان بخواهند براى خودشان موقعیتى در سطح بین‌المللى دست و پا کنند. این‌ها براى ملت ایران ارزشى ندارد. کسانى سر کار نیایند که دشمنان ملت ایران طمع بورزند که به وسیله‌ى آنها بتوانند صفوف ملت را از هم جدا کنند، مردم را از دینشان، از اصولشان، از ارزشهاى انقلابى‌شان دور کنند. ملت باید آگاه باشد. اگر کسانى بر سر کار بیایند که در مراکز گوناگون سیاسى یا اقتصادى به جاى اینکه به فکر ادامه‌ى راه امام و ارزش‌ها و اصول ترسیم شده‌ى به وسیله‌ى امام باشند، به فکر به دست آوردن دل فلان قدرت غربى و فلان مستکبر بین‌المللى باشند، براى ملت ایران مصیبت خواهد بود. این آگاهى براى ملت لازم است.» (بیانات مقام معظم رهبر در دیدار مردم بیجار- 1388.28.2)

وابسته و مقید به قانون اساسی

«آن کسانى که وارد میدان می‌شوند، باید کسانى باشند که در خود توانایىِ کشیدن این بار را بیابند؛ صلاحیت‌هایى را هم که در قانون اساسى است و شوراى محترم نگهبان بر روى آن‌ها تکیه خواهد کرد، در خودشان ملاحظه کنند و واقعاً وابسته و دلبسته‌ى به نظام و قانون اساسى باشند؛ بخواهند قانون اساسى را اجرا کنند؛ چون رئیس جمهور سوگند می‌خورد که قانون اساسى را اجرا کند؛ قسم دروغ که نمی‌شود خورد.» (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مردم قم - 1391.10.19)

افزایش نقاط قوت در رئیس جمهور

«آنچه ما برای رئیس‌جمهور آینده نیاز داریم، عبارت است از امتیازاتی که امروز وجود دارد، منهای ضعف‌هائی که وجود دارد. این را همه توجه کنند؛ رئیس‌جمهورِ هر دوره‌ای باید امتیازات کسبی و ممکن‌‌الحصول رئیس‌جمهور قبلی را داشته باشد، ضعف‌های او را نداشته باشد. هر کسی بالاخره نقاط قوّتی دارد و نقاط ضعفی دارد. رؤسای جمهور، چه رئیس‌جمهور امروز، چه رئیس‌جمهور فردا، نقاط قوّتی دارند و نقاط ضعفی هم دارند. همه‌ی ما همین جوریم؛ نقاط قوّتی داریم، نقاط ضعفی داریم. آن چیزهایی که امروز برای دولت و برای رئیس‌جمهور نقاط قوّت محسوب می‌شود، این‌ها باید در رئیس‌جمهور بعدی وجود داشته‌ باشد، این‌ها را باید در خود تأمین کند؛ آن چیزهایی که امروز نقاط ضعف شناخته می‌شود - که ممکن است شما بگوئید، من بگویم، دیگری بگوید، این نقاط ضعف را باید از خود دور کند. یعنی ما در سلسله‌‌ی دولت‌هایی که پشت سر هم می‌آیند، باید رو به پیشرفت باشیم، رو به تعالی و تکامل باشیم، تدریجاً بهترین‌های خودمان را بفرستیم؛ هر کسی می‌آید، پایبند به انقلاب، پایبند به ارزش‌ها، پایبند به منافع ملی، پایبند به نظام اسلامی، پایبند به عقل جمعی، پایبند به تدبیر باشد. اینجوری باید این کشور را اداره کرد.» (بیانات مقام معظم رهبری در حرم مطهر رضوی - 1392.1.1)

راهنمایى بخواهید 

رهبر معظم انقلاب در تاکید بر لزوم ادای تکلیف نه نتیجه گرایی، نیز فرموده‌اند: «مردم هم نگاه کنند و اصلح را انتخاب کنند. شما تلاش خود را بکنید؛ مشورت خود را بکنید؛ از کسانى که فکر مى‌کنید مى‌توانند شما را راهنمایى کنند، راهنمایى بخواهید؛ به هر نتیجه‌اى که رسیدید، عمل کنید و رأى بدهید؛ اجر شما را خداى متعال خواهد داد. ما مأموریم که به آنچه مى‌فهمیم و به آنچه تکلیف الهى تشخیص مى‌دهیم، عمل کنیم؛ مطابق با واقع شد یا نشد، اجر ما محفوظ است. اجر کسى که عامل به تکلیف است، پیش خداى متعال محفوظ است.» ( بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از ایثارگران و خانواده‌های شهدا - 1384.3.3)

انتهای پیام/ 151
 
نظر شما
پربیننده ها