گزارش دفاع پرس از مجاهدت‌های سردار شهید ناظری/

کابوس آمریکایی‌ها در خلیج فارس

سردار شهید «محمد ناظری» فرمانده یگان تکاوری نیروی دریایی سپاه با تربیت شجاع‌ترین و زبده‌ترین نیروها توانست به مقابله با نیروهای فرامنطقه‌ای متخاصم در خلیج فارس بپردازد.
کد خبر: ۲۳۹۱۸۹
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱ - 13May 2017

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار شهید «محمد ناظری» فرمانده یگان تکاوری نیروی دریایی سپاه بود که سال گذشته در حین ماموریت در منطقه نازعات در خلیج فارس به دلیل عارضه شیمیایی به شهادت رسید.

این شهید بزرگوار نقش بی بدیلی در آموزش و ایجاد یگان تکاوری داشته است. وی از اولین مربیان و اساتید آموزش نظامی و تکاوری در پادگان امام علی (ع) تهران (سعد آباد سابق) بود که بسیاری از فرماندهان جنگ و فرماندهان حاضر در سپاه همچون سرلشکر «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه از جمله شاگردان نظامی وی بودند.

فرمانده‌ای مامور به تربیت تکاوران دریایی برای مقابله با متجاوزان آمریکایی 

دوره زندگی شهید ناظری به 2 دوران، جنگ و پس از آن قابل تقسیم است. در دوران دفاع مقدس، وی با چند اقدام مهم در تربیت نیروهای تکاور نقش داشت و خود نیز تکاوری حرفه‌ای بود. راه‌اندازی مرکز آموزش هوابرد سپاه و دانشکده فرماندهی و ستاد (دافوس) سپاه در این راستا بوده است و وی رکورددار پرش هوایی در سطح تکاوری سپاه و متخصص در فنون دریایی، غواصی، بارریزی هوایی، هلی‌بُرن و رشته‌های رزمی از جمله جودو بود.

وی در دوران دفاع مقدس، تخصص‌ها و توانمندی‌های خود را در عملیات‌های چریکی و برون مرزی که زیر نظر قرارگاه رمضان سپاه انجام می‌شد به اجرا گذاشت. قرارگاه رمضان ماموریت داشت تا با همکاری نیروهای کرد معارض عراق، علیه دشمن بعثی عملیات‌هایی انجام دهد که برخی از این عملیات‌های مهم که شهید ناظری در آن‌ها نقش محوری داشته است، عبارتند از: عملیات‌های فتح یک، دو، سه و چهار.

فرمانده‌ای مامور به تربیت تکاوران دریایی برای مقابله با متجاوزان آمریکایی 

پس از دفاع مقدس، وی با کوله‌باری از اندوخته‌های نظامی وارد نیروی دریایی سپاه شد؛ نیرویی که سال 64 و با فرمان امام خمینی (ره) تشکیل شده بود. وی با ورود به نیروی دریایی، تخصص و توانمندی خود را برای ایجاد یگان ویژه تکاوری در این نیرو به کار گرفت و تا لحظه‌ی شهادت این یگان را فرماندهی کرد و به تربیت تکاوران دریایی ورزیده و شجاع پرداخت، که در عملیات‌های مختلف و رزمایش‌ها بخشی از این شجاعت‌ها را به نمایش گذاشته‌اند و نیروهای فرامنطقه‌ای که در خلیج فارس حضور دارند از شجاعت نیروهای تکاور ندسا و تجهیزات این نیروها همچون شناورهای تندرو واهمه دارند و نتایج مجاهدت‌های سردار ناظری تبدیل کابوسی بزرگ برای ناوگان دریایی نیروهای فرامنطقه‌ای در خلیج فارس شده است. امروز تکاوران دریایی و شناورهای تندرو، قدرت بازدارنده دریایی نظام جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس هستند و به گفته سرلشکر «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، شناورهای تندرو معجزه نیروی دریایی سپاهند.

در این رابطه گفتنی است، از آنجایی که ماموریت حراست از تنگه هرمز و خلیج فارس با نیروی دریایی سپاه است، این نیرو با تجربه‌ای که از سال‌های دفاع مقدس داشته است و با به کارگیری قایق‌های تندرو، دکترین اصلی خود را بر اساس شناورهای با سرعت زیاد تعریف کرد؛ شناورهایی که در عین سرعت بالا، توانایی پرتاب انواع موشک‌های کروز ضد کشتی را نیز دارا هستند. لذا در این راستا نیروهای ویژه دریایی یا S.N.S.F مخفف sepah navy special force توسط سپاه تشکیل داده شد. ماموریت ویژه این یگان ایجاد توان مقابله با آمریکایی‌ها و همپیمانان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آنان است.

فرمانده‌ای مامور به تربیت تکاوران دریایی برای مقابله با متجاوزان آمریکایی 

این یگان ابتدا با حضور بسیجیانی توانمند و با فرماندهی سردار ناظری آغاز به کار کرد و جزیره فارور در خلیج فارس و در نزدیکی جزیره کیش را به عنوان مکان استقرار یگان و انجام آموزش‌ها انتخاب کرد. جزیره‌ای که فاقد سکنه و امکانات و تجهیزات لازم بود و به گفته سردار ناظری این جزیره گاهی محل فرود بالگردهای آمریکایی بود که مردم اطراف تصور می‌کردند این بالگردها شهاب سنگ یا سفینه فضایی هستند. انجام آموزش‌های سخت در جزیره‌ای که آب و برق نداشته است موجب شد که نیروهای یگان‌های ویژه ندسا توانمند شوند و در شرایط سخت پایداری روحی و جسمی داشته باشند. این نیروها توانایی این را دارند که 30 کیلومتر پیاده روی و 2 کیلومتر بدون وقفه شنا کنند. ماموریت‌های این یگان معمولا سه ماهه است و گاهی تا 5-4 ماه طول می‌کشد. برای جذب افراد به این یگان سخت‌گیری‌های بسیاری می‌شود و متقاضیان باید دوره‌های سختی را با موفقیت پشت سر بگذرانند که برخی از این دوره‌ها در مستند فرمانده نمایش داده شد.

برخی از ماموریت‌های یگان تکاوری که سردار ناظری آموزش داده است، دفاع شجاعانه از آب‌های سرزمینی ایران در خلیج فارس، انجام عملیات اسکورت کشتی‌های تجاری و نفتکش‌های ایران در خلیج عدن، تنبیه متجاوز به منابع و تجهیزات نفتی ایران، مقابله با دزدان دریایی و تسخیر مواضع دشمن در دریا در مواقع احتمالی و... بوده و یا است. همچنین در کارنامه این یگان دستگیری تفنگداران دریایی آمریکا و انگلیس دیده می‌شود که به گفته سردار «علی فدوی» فرمانده نیروی دریایی سپاه تاکنون سه بار نیروهای انگلیسی و آمریکایی به دلیل تجاوز به آب‌ها سرزمینی کشورمان دستگیر شده‌اند.

 فرمانده‌ای مامور به تربیت تکاوران دریایی برای مقابله با متجاوزان آمریکایی
 
فرمانده‌ای مامور به تربیت تکاوران دریایی برای مقابله با متجاوزان آمریکایی 

شهید ناظری علاوه بر ماموریت‌های تکاوری که در سپاه داشته است و با وجود اینکه بخشی از آموزش‌ها را با شرکت در مراکز آموزشی ارتش فراگرفته است، در تربیت نیروهای نوهد (نیروهای ویژه هوابرد ارتش) نیز به صورت غیر مستقیم نقش داشت. امیر بیژن پارسا فرمانده اسبق تیپ 65 نوهد در این خصوص عنوان کرده است: به جرات می‌توان گفت که سردار محمد ناظری در کیفیت فعلی تیپ نوهد غیر مستقیم نقش داشته است.

نیروهای آموزش دیده توسط شهید ناظری در سال‌های اخیر در چند نوبت به عنوان مستشار نظامی و برای دفاع از حرم حضرت زینب (س) به سوریه اعزام شدند که رشادت‌های بسیاری را از خود در آنجا به نمایش گذاشتند.

فرمانده‌ای مامور به تربیت تکاوران دریایی برای مقابله با متجاوزان آمریکایی 

شهید ناظری در راه آموزش تکاوران مجرب، تکنیک‌های فرماندهی خاصی داشت که یکی از آن‌ها برخورد دلسوزانه و پدرانه با نیروهای خود بود و بر قلوب آنان فرماندهی می‌کرد. انضباط، سخت گیری نظامی، تاکید بر استفاده از بهترین تجهیزات، تسلیحات و لوازم تکاوری و یادگیری استفاده از آنان و تاکید بر عرق ملی و یادگیری دو زبان عربی و انگلیسی از دیگر ویژگی‌های فرماندهی این سردار بوده است.

انتهای پیام/211
نظر شما
پربیننده ها