پایگاه خبری-تحلیلی الوقت نوشت:‌

چرایی چرخش مقاومت از غرب به شرق سوریه

ارتش سوریه و متحدانش پس از برقراری مناطق «کاهش تنش» در بخش هایی از غرب و مرکز سوریه بر اساس توافق آستانه، حالا بر شرق کشور متمرکز شده‌اند تا مناطق بیشتری را به کنترل خود درآورند و به موازات آن، مانع از پیشروی گروه‌های مسلح تحت حمایت آمریکا در بخش‌های شرقی سوریه شوند.
کد خبر: ۲۳۹۲۲۳
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷ - 13May 2017
چرایی چرخش مقاومت از غرب به شرق سوریهبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس به نقل از پایگاه خبری- تحلیلی الوقت،‌ در طول شش سال گذشته اولویت اول ارتش سوریه و نیروهای مقاومت آزادسازی و کنترل قسمت غربی کشور بوده، یعنی جایی که به «سوریه مفید» معروف است و بیشترین جمعیت سوریه را در خود جای داده و شهرهای بزرگ و اصلی سوریه همانند دمشق، حمص، حلب و لاذقیه در این قسمت قرار گرفته‌اند.

اما حالا به نظر می‌رسد نیروهای متحد در یک تغییر استراتژی اساسی تمرکز خود را از غرب به شرق سوریه متمرکز کرده‌اند. شرق این کشور عمدتا بیابانی است و جمعیت کمی را نیز در خود جای داده اما به دلیل داشتن منابع نفتی و گازی و همچنین معدنی از اهمیت زیادی برخوردار است. از همین رو دولت سوریه برای بازسازی کشور پس از جنگ و خودکفایی، قسمت شرقی را نیز باید به کنترل خود درآورد.

اما مهم‌تر از اهمیت اقتصادی مناطق شرقی سوریه، مقابله با برنامه‌ها و ماجرجویی‌های آمریکا است که باعث شده دمشق و متحدانش نگاه خود را بر این بخش از سوریه متمرکز کنند. واشنگتن تلاش دارد از دو محور نفوذ خود را در شرق سوریه افزایش دهد. از شمال کردها در قالب «نیروهای دمواکرتیک سوریه» و با حمایت گسترده آمریکا‌ تلاش دارند به شهر رقه، پایتخت خلافت خود خوانده داعش برسند و از سمت جنوب نیز گروه‌های تروریستی در قالب «ارتش آزاد سوریه» با حمایت اردن، آمریکا و انگلیس درصدد هستند مناطق تحت کنترل خود را در جنوب شرقی افزایش دهند. بعضی ناظران معقتدند هدف آمریکا از انجام این عملیات‌های در این مناطق، تجزیه شمال شرقی و جنوب شرقی سوریه است. بویژه آنکه در چند روز گذشته گمانه‌های جدی از احتمال اقدام نظامی علیه سوریه از خاک اردن منتشر شده است.

در مقابل، دمشق و متحدانشان که مصمم هستند یکپارچگی سوریه را حفظ کنند، تحرکات خود را برای ناکام گذاشتن اهداف واشنگتن در شرق آن کشور را آغاز کرده‌اند.  برقراری مناطق کاهش خشونت که در نشست اخیر آستانه به دست آمد، باعث شده تا با توقف عملیات‌ها در بخش‌هایی از غرب از جمله ادلب و حمص نیروهای بیشتری از مقاومت آزاد شده و برای گسیل به سمت شرق آماده شوند. در همین راستا، منابع خبری گزارش دادند که نیروهای مقاومت از چندین محور عملیات‌های هماهنگی را برای پیشروی به سمت مناطق شرقی آغاز کرده‌اند.

محور اول از استان مرکزی حمص آغاز شده است. این استان با دیرالزور همجوار است. دومین محور از سمت شهر باستانی پالمیرا شکل گرفته که هدف اصلی آن رسیدن به شهر سخنه است که درست مابین بزرگراهی قرار دارد که پالمیرا را به دیرالزور وصل می‌کند. هدف نهایی عملیات از این دو محور پایان دادن به محاصره شهر دیرالزور است که در حدود دو سال است در محاصره داعش قرار دارد و گفته می‌شود نزدیک به هفت هزار نفر از نیروهای دولتی سوریه در این شهر گیر افتاده‌اند. دمشق در طول دو سال گذشته از طریق هوایی کمک‌های اولیه و مورد نیاز را برای این نیروها پرتاب کرده است. آمریکایی‌ها در طول یک سال گذشته چندین بار مواضع نیروهای دولتی سوریه را در این شهر از طریق هوایی هدف قرار داده اند و همزمان با حملات هوایی آمریکا، شبه نظامیان داعش به مواضع ارتش سوریه هجوم بردند تا بتوانند اخرین خطوط دفاعی دولت سوریه را بشکنند و به صورت کامل شهر را به تسلط خود در آورند که در نهایت موفق نشدند.

محور سوم نیز متمرکز بر گذرگاه تنف خواهد بود که در مرز عراق و سوریه قرار دارد. این گذرگاه در مسیر بزرگراهی قرار گرفته که دمشق را به بغداد وصل می‌کند و به همین دلیل اهمیت زیادی برای محور مقاومت برخوردار است. هم اکنون تروریست‌های تحت حمایت آمریکا و اردن این گذرگاه را در کنترل خود دارند. هدف اصلی واشنگتن و امان از تسلط بر این گذرگاه ایجاد مانع بین دمشق و بغداد است تا آنچه را که «هلال شیعی» می‌خوانند قطع کنند. اما نیروهای مقاومت برای رسیدن به این گذرگاه مصمم هستند و از هم اکنون تحرکات خود را برای آزادسازی این مناطق آغاز کرده اند.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار