حجت الاسلام و المسلمین پناهیان:

ضرورت توجه به مدیریت دفاع مقدس/ تکلیف محوری یکی از ویژگی­ های دفاع مقدس بود

استاد حوزه و دانشگاه گفت: جنگ و دفاع مقدس را جدی بگیرید. ذکر یاد و خاطره شهدا کار زیبا و پسندیده ای است اما در کنار پرداختن به سیره اخلاقی شهدا، یک بررسی هم در این حوزه داشته باشید که شهدا با چه امکاناتی دفاع مقدس را اداره کردند. شهدا از هیچ، همه چیز ساختند.
کد خبر: ۲۳۹۲۸۸
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹ - 13May 2017

به گزارش دفاع پرس از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین پناهیان در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی که به مناسبت نخستین اجلاسیه شهدای دانشجو در این دانشگاه گرد هم آمده بودند در سخنانی اظهار داشت: شهدا در دفاع مقدس جنگ را چگونه مدیریت کردند؟ و چرا این مدیریت امروز در اداره کشور استفاده نمی شود؟ که لازم است بخشی از پایان نامه­ های دانشگاهی به این موضوع اختصاص داده شود.

وی افزود: اگر شهدا را در ذهن تاریخ فراموش کنیم و سیره عملی آنها را در زندگی خود جاری نکنیم مقام آنها را پاس نداشتیم.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: حدود 30 سال است که از فرهنگ دفاع مقدس فاصله گرفتیم و امروز این آمادگی در جامعه وجود دارد که با بررسی دفاع مقدس به این نتیجه برسیم که جنگ چگونه اداره شد و امروز چرا از آن دوران فاصله گرفتیم. که اگر دوباره فرهنگ و معارف آن دوران را در جامعه پیاده کنیم بسیاری از مشکلات جامعه حل خواهد شد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: یکی از ویژگی ­های دفاع مقدس این بود که کسی که می­ خواست فعالیتی انجام دهد به تکلیفی که داشت نگاه می­ کرد نه به امکاناتی که در اختیار داشت. در دفاع مقدس بیشترین خلاقیت­ ها صورت گرفت تا هزینه ­ها کمتر شود. در جنگ ما با حداقل امکانات وارد شدیم و قدرتمندانه به پیروزی رسیدیم.

پناهیان با توصیه به دانشجویان به ضرورت پرداختن به سجایای اخلاقی شهدا یادآور شد: جنگ و دفاع مقدس را جدی بگیرید. ذکر یاد و خاطره شهدا کار زیبا و پسندیده ­ای است اما در کنار پرداختن به سیره اخلاقی شهدا یک بررسی هم در این حوزه داشته باشیم که شهدا با چه امکاناتی دفاع مقدس را اداره کردند. شهدا از هیچ همه چیز ساختند. مدیریت دفاع مقدس را بعد از جنگ در کمتر کسی دیدیم که لیاقت آن را پیدا کرده باشد. وقتی مشکلات باقیست یعنی نتوانستیم از فرهنگ دفاع مقدس استفاده کنیم. در دفاع مقدس با کمترین امکانات به بیشترین اهداف دست پیدا می­کردند که اصلاً روی کاغذ قابل قیاس نیست.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه در جامعه امروز گروهی سعی دارند نظام را به بن بست بکشانند گفت: عده­ ای در زمان جنگ با نامه­ هایی که به حضرت امام(ره) نوشتند اعلام کردند که دیگر مردم به جبهه نمی ­روند. که باعث شد حضرت امام(ره) جام زهر را بنوشند و قطعنامه 598 را بپذیرند. اما با حضور مردم کشورمان در عملیات مرصاد و شکست منافقین، امام راحل فرمودند:« اگر می­ دانستم جوانان اینگونه به جبهه می­ روند قطعنامه را قبول نمی­ کردم».

وی در ادامه با بیان این مطلب که ما مدیریت انقلابی را در مقابل مدیریت آمریکایی می­ خواهیم ابراز داشت: بی شک وظیفه شرعی و عقلانی و انقلابی ما است که به کسی رأی بدهیم که مدیریت از نوع دفاع مقدس ایجاد کند و هوشمندانه«ما نمی­ توانیم» را دور بریزد.

پناهیان در پایان تأکید کرد: ما راهی جز احیاء مدیریت دفاع مقدس نداریم. سرزندگی از روی حکمت و به سخره گرفتن دنیا روحیه دائمی شهدا بود و امروز باید راه و روش و مرام شهدا را زنده کنیم و نام و تابلو و خاطراتشان را در مقابل مدیران قرار دهیم.

در ابتدای این اجلاسیه شیخ الاسلام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در سخنانی به جایگاه شهدا اشاره کرد. همچنین در این مراسم پرچم حرم حضرت اباعبدالله ­الحسین(ع) به فضای مراسم عطر و بوی خاصی بخشید.

در پایان نخستین اجلاسیه شهدای دانشگاه آزاد اسلامی از خانواده معظم شهدای مدافع حرم شهیدان کوهساری، جواد جهانی، حسین هریری، محمد اسدی، حسن قاسمی دانا، جواد محمدی، مصطفی و مجتبی بختی، سجادی، فراهانی، هاشمی و خانواده شهدای دفاع مقدس شهیدان عبدالحسین برونسی و محمد حسن نظر نژاد تجلیل شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها