انتخابات در نگاه رهبری/ 3

انتخابات هدیه‌ اسلام به ملت ایران/ از جاده‌ی انصاف خارج نشوید

کسانی که برای انتخابات خود را نامزد می‌کنند، بدانند که انتخابات یک وسیله‌ای است برای بالا بردن توان کشور، برای آبرومند کردن ملت؛ اگر بناست این انتخابات برای اقتدار ملت ایران باشد، پس نامزدها بایستی به این اهمیت بدهند و این را در تبلیغاتشان، در اظهاراتشان و در حضورشان رعایت کنند.
کد خبر: ۲۳۹۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۸ - 16May 2017

انتخابات هدیه‌ی اسلام به ملت ایران/ از جاده‌ی انصاف خارج نشوید

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، در آستانه‌ی برگزاری دوازدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری و با توجه به اینکه در این دوره از انتخابات 56 میلیون و 410 هزار و 234 نفر از جمعیت 80 میلیونی ایران واجد شرایط رای دادن هستند؛ می‌کوشیم تا با بهره‌گیری از فرمایشات مقام معظم رهبری در روز جمعه 29 اردیبهشت‌ماه با قلبی لبریز از ایمان به حقایق و چشمانی گشوده به نیرنگ‌های دشمنان، با حضور گسترده‌ی خود در پای صندوق‌های اخذ رای شایسته‌ترین اتخاب را داشته باشیم.

در ادامه برخی از بیانات رهبر انقلاب اسلامی پیرامون انتخابات ریاست جمهوری را با هم می‌خوانیم:

هدف ملت ایران، هدف جبهه‌ی دشمنان

هدف جبهه‌ی دشمنان شما، نقطه‌ی مقابل هدف شما است. شما كه در انتخابات شركت می‌كنید، دنبال یک فرد اصلحی می‌گردید كه بتواند كشورتان را با همین سرعت، بلكه بیش از این، پیش ببرد؛ هم در عرصه‌ی مادی، هم در عرصه‌ی معنوی.

شما دنبال انتخاباتید، برای اینكه رئیس جمهوری بتواند عزت شما را بالا ببرد، استقلال شما را عمیق‌تر كند، وضع زندگی شما را بهتر و مرفه‌تر كند، گره‌ها را باز كند، امید و شور و شوقی در كشور به‌وجود آورد؛ اما دشمن شما درست بعكس، مایل است انتخاباتی انجام بگیرد، حالا كه بنا است انجام بگیرد؛ البته اگر می‌توانستند كاری كنند كه انتخابات انجام نگیرد، آن كار را می‌كردند؛ اما حالا كه بالاخره چاره‌ای ندارند و انتخابات انجام خواهد گرفت، كه برای آینده‌ی كشور این محسّنات را نداشته باشد؛ بلكه كشور را به سمت وابستگی، به سمت ضعف، به سمت عقب‌ماندگی در صحنه‌های گوناگون حركت دهد؛ كشور را به عقب بكشاند، به عقب براند؛ آنها هدفشان این است.

پس دو تا هدف در مقابل هم قرار دارد؛ هدف ملت ایران، هدف جبهه‌ی دشمنان. مقصود دشمن چگونه حاصل می‌شود؟ مقصود دشمن با این حاصل می‌شود كه انتخابات اولاً سرد برگزار شود؛ مردم بی‌رغبت باشند، عده‌ی كمی شركت كنند، یک عده‌ای بگویند آقا چرا شركت كنیم؟ فایده‌اش چیست؟ ما نمی‌خواهیم بیائیم. این‌ها دشمن را خوشحال می‌كند. ثانیاً نتیجه‌ای كه از صندوق‌ها بیرون می‌آید، نتیجه‌ای باشد كه دولت را، به تبع دولت، ملت را به سمت وابستگی بیشتر، به سمت تبعیت بیشتر، به سمت قرار گرفتن در سیاست‌های دشمنان قرار دهد؛ دشمن این را می‌خواهد. پس ببینید، صحنه روشن است؛ معلوم است شما چه می‌خواهید، معلوم است دشمن چه می‌خواهد. (بیانات مقام معظم رهبری در دیار با اقشار مردم 1392.2.25)

 وحدت، لازمه‌ی حضور در انتخابات

ما باید خودمان كارهای خودمان را منظم و مرتب كنیم. مردم نگاه كنند به اظهارات داوطلبان محترمی كه در این میدان وارد شدند، ما هم نگاه می‌كنیم؛ تشخیص بدهیم، ترجیح بدهیم، ببینیم آن كسی كه می‌تواند برای انقلاب، برای كشور، برای آینده، برای عزت ملی، برای باز كردن گره مشكلات، برای ایستادگی قدرتمندانه و عزتمندانه در مقابل جبهه‌ی معاندان، و برای الگو كردن جمهوری اسلامی در چشم مستضعفان عالم، بیشتر و بهتر تلاش كند، كیست؟ ممكن است تشخیص یک آقایی با تشخیص یک آقای دیگر مخالف باشد؛ هیچ اشكالی ندارد. این را من به همه بگویم، ممكن است شما به یكی از نامزدها علاقه‌مند شوید، رفیقتان به یک نامزد دیگر؛ این موجب نشود كه شما در مقابل هم قرار بگیرید. برای انتخابات و برای گزینش عالی‌ترین مقام اجرائی در كشور، كه بسیار هم حساس است، بسیار هم مهم است، سازوكارهای درستی وجود دارد؛ سازوكار قانون. هیچ مانعی ندارد كه شما به یكی علاقه‌مند باشید، بنده به یكی دیگر علاقه‌مند باشم؛ شما به او رأی دهید، من به دیگری رأی دهم؛ بالاخره اكثریتی هست، اقلیتی هست، ضابطه‌ای هست، قانونی هست؛ بر طبق آن عمل خواهد شد. آحاد مردم با هم كدورت بیجا درست نكنند، به خاطر اینكه این به آن علاقه‌مند است، این به آن علاقه‌مند است؛ خب، باشند. خود داوطلبان محترم هم باید رعایت كنند. كار را با حماسه، با شور، با غیرتمندی، اما بدون چالش، بدون منافرت پیش ببرند. ظرافت كار اینجا است كه ممكن است سكون و سكوت و جمود و خمودگی وجود نداشته باشد، نشاط باشد، تحرک باشد، در میدان و در عرصه گفتگو باشد. گفتگوهای گرم و داغ، درعین‌حال نفرت‌پراكنی نباشد؛ این می‌شود. این یک نكته‌ای است كه آقایان داوطلبان محترم خوب است كه رعایت كنند.(بیانات مقام معظم رهبری در دانشگاه امام حسین (ع) 1392.3.6)

انتخابات ثمره مردم سالاری دینی

انتخابات در کشور ما یک حرکت نمایشی نیست. پایه‌ی نظام ما همین انتخابات است. یکی از پایه‌ها، انتخابات است. مردم سالاری دینی با حرف نمی‌شود؛ مردم سالاری دینی با شرکت مردم، حضور مردم، اراده‌ی مردم، ارتباط فکری و عقلانی و عاطفی مردم با تحولات کشور صورت می‌گیرد؛ این هم جزو با یک انتخابات صحیح و همگانی و مشارکت وسیع مردم ممکن نیست. این مردم سالاری، عامل پایداری ملت ایران است. این که شما توانسته‌اید در طول این سی سال از نهیب ابرقدرت‌ها نترسید، این که ابرقدرت‌ها هم غیر از نهیب نتوانستند ضربه‌ی اساسی به شما بزنند، این که جوانان کشور در ورود به میدان‌های گوناگون این شجاعت و اخلاص را نشان می‌دهند، ناشی از مردم سالاری دینی است. (بیانات مقام معظم رهبری در جمع زائران و مجاوران حضرت امام رضا (ع) 1388.1.1)

انتخابات هدیه‌ی اسلام به ملت ایران

انتخابات نماد حرکت اسلامی در کشور ماست. انتخابات، هدیه‌ی اسلام به ملت ماست. امام بزرگوار ما حکومت اسلامی به روش انتخاباتی را به ما یاد داد. حکومت اسلامی در ذهن‌ها و خاطره‌ها به شکل خلافت‌های موروثی به یادگار مانده بود؛ خیال می‌کردند حکومت اسلامی یعنی مثل خلافت بنی‌امیه و بنی‌عباس یا خلافت ترکان عثمانی؛ یک نفر با نام و شکل ظاهری خلیفه، اما با باطن و عمل فرعون و پادشاهان مستبد؛ بعد هم که از دنیا می‌رود، یک نفر را به جای خود معین کند. در ذهن مردم دنیا، حکومت اسلامی به این شکل تصویر می‌شد؛ که بزرگترین اهانت به اسلام و حکومت اسلامی بود. امام، حکومت اسلامیِ به روش انتخابات مردم و حضور مردم و تعیین منتخب مردم را که لبّ اسلام است بار دیگر برای مردم ما معنا کرد و در جامعه‌ی ما تحقق بخشید. (بیانات مقام معظم رهبری در مراسم شانزدهمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) 1384.3.14)

مسئله‌ی اول، شرکت در انتخابات

انتخاب رئیس جمهور یعنی انتخاب رئیس قوه‌ی مجریه و کسی که اغلب امکانات کشور در اختیار اوست. و می‌بینید اگر چنان چه رئیس جمهوری شور و نشاط و شوق و اراده داشته باشد، چه خدمات بزرگی را برای این کشور انجام می‌دهد؛ می‌خواهند این نباشد. همه باید اصرار داشته باشید که در انتخابات شرکت کنید. به نظر من مسئله‌ی اول در انتخابات، مسئله ی انتخاب این شخص یا آن شخص نیست؛ مسئله‌ی اول، مسئله‌ی حضور شماست. حضور شماست که نظام را تحکیم می‌کند، پایه‌های نظام را مستحکم می‌کند، آبروی ملت ایران را زیاد می‌کند، استقامت کشور را در مقابل دشمنی‌ها زیاد می‌کند و دشمن را از طمع ورزیدن به کشور و از فکر ضربه زدن و توسعه و فساد و فتنه منصرف می‌کند. این یک مسئله‌ی بسیار مهم است؛ پس مسئله‌ی اول، شرکت در انتخابات است. (بیانات مقام معظم رهبری در جمع مردم استان کردستان در میدان آزادی سنندج 1388.2.22)

برای حضور حد اکثری تلاش کنید

مسأله‌ی اول، مشارکت است. در زمینه‌ی مشارکت مردم، هر طور که می‌توانید، روی خانواده‌ها و دوستانتان کار کنید. مشارکت، یکی از اساسی‌ترین مسائل است. حضور مردم برای پیشرفت و صیانت کشور لازم است. نه این که اگر عده‌ی زیادی شرکت نکردند، این ها به نظام «نه» گفته‌اند؛ به هیچ وجه این طوری نیست. آن‌هایی که به خاطر «نه» گفتنِ به نظام نمی‌آیند، درصد خیلی کمی‌اند. یک عده به خاطر بی‌حالی نمی‌آیند؛ یک عده به خاطر بی‌حوصلگی نمی‌آیند؛ یک عده روز جمعه کار دیگری دارند و نمی‌آیند؛ این‌ها را شما راه بیندازید. والّا کسانی که معتقد به نظام و قانون اساسی نیستند و دلشان برای بیگانگان و نفوذ آن‌ها پر می‌زند و منتظر آمدن بیگانگان هستند، درصد بسیار کمی‌اند. (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار دانشجویان بسیجی 1384.3.5)

رأی دادند تا نه بگویند!

دشمنان هیچ وقت دست از بدگویی کردن نسبت به جمهوری اسلامی و هر تشکیلاتی در دنیا که با آن موافق نباشند، برنمی‌دارند. اگر مردم ایران در یک انتخابات پرشور شرکت کنند، یک طور حرف می‌زنند؛ اگر شرکت نکنند، یک طور دیگر حرف می‌زنند. در انتخابات دوم خرداد سال 1376 که انتخابات پرشوری شد؛ جمعیت عظیمی شرکت کردند که البته بی‌سابقه نبود و آن درصد قبلاً هم در بعضی از انتخابات‌های دیگر شرکت کرده بودند؛ اما در آن انتخابات درصد بسیار خوبی شرکت کردند، رادیوهای بیگانه گفتند ملت ایران جمع شدند و رأی در صندوق‌ها ریختند، برای این که به جمهوری اسلامی بگویند نه! شما را به خدا ببینید؛ مردم به دعوت رهبری، نظام و مسؤولان آمدند و مسؤولی را برای جمهوری اسلامی انتخاب کردند. وقتی که شلوغ بود و جمعیت پای صندوق‌ها با درصد بالا شرکت کردند، آن طور گفتند؛ در انتخابات شوراها هم که در شهرهای بزرگ، مخصوصاً تهران، شرکت مردم خیلی پایین بود، باز گفتند مردم شرکت نکردند؛ یعنی به جمهوری اسلامی گفتند نه! بنابراین و به نظر آن‌ها اگر مردم در انتخابات شرکت کنند، گفته‌اند نه؛ اگر شرکت هم نکنند ، گفته‌اند نه! تبلیغات دشمن این گونه است. هرچه هم مردم شرکت کنند، تبلیغات دشمن هست. (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار استادان و دانشجویان قزوین 1382.9.26)

بهانه‌های بنی‌اسراییلی!

بنده معتقدم که در این انتخابات، ملت باید به عنوان یک تکلیف و یک حق شرکت کنند. دشمنان ما می‌خواهند اصلاً انتخابات برگزار نشود. چرا؟ برای این که بتوانند شاهدی بیاورند که در ایران مردم سالاری و دمکراسی نیست. وقتی ما انتخابات برگزار می‌کنیم، حربه‌ی آنها گم می‌شود. بنابراین اولین خواسته‌های آن‌ها برگزار نشدن انتخابات است. گام دوم این است که اگر نتوانستند، انتخابات را متهم کنند، خواهند گفت در انتخابات تقلب شده؛ خواهند گفت انتخابات تبعیض‌آمیز است؛ خواهند گفت چرا فلانی رد صلاحیت شد. آن جایی هم که رد صلاحیت نیست، باز همین حرف‌ها را می‌گویند. (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار دانشجویان و اساتید دانشگاه های استان کرمان 1384.2.19)

ورودی‌های میدان سیاست باید کنترل شود

یقیناً ورودی‌های میدان سیاست باید کنترل شود. میدانِ اداره‌ی کشور و مدیریت کشور است؛ مگر شوخی است؟ یک کشور را می‌خواهند دست یک نفر بسپرند، لذا باید ورودی‌های این میدان کنترل شود و معلوم گردد کسی که دارد می‌آید، کیست؛ اصلاً عُرضه‌ی این کار را دارد یا ندارد. بعد، اعتقاد به این کار دارد یا ندارد. بعد، اصلاً می فهمد در کشور چه کار باید کرد یا نه. ملاک‌هایی وجود دارد؛ باید کسانی باشند که این ملاک‌ها را ببینند و بسنجند. قانون اساسی این را پیش‌بینی کرده، شما معیارها را می دانید. خوشبختانه کشور ما کشور جوانی است؛ لذا چهره‌ی جوان کشور اقتضاء می‌کند که یک نشاط خوب و قوی و جوانانه در کل دستگاه اجرایی وجود داشته باشد. نگاه کنید ببینید واقعاً چه کسی طرفدار انقلاب و طرفدار دین و طرفدار عدالت و طرفدار عدم تبعیض بین فقیر و غنی است؛ چه کسی کفایت و دنبال‌گیری و نشاط لازم را دارد؛ چنین کسی را پیدا کنید. (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار دانشجویان بسیجی 1384.5.13)

از جاده‌ی انصاف خارج نشوید

کسانی که برای انتخابات خود را نامزد می‌کنند، بدانند که انتخابات یک وسیله‌ای است برای بالا بردن توان کشور، برای آبرومند کردن ملت؛ انتخابات فقط ابزاری برای قدرت‌طلبی نیست. اگر بناست این انتخابات برای اقتدار ملت ایران باشد، پس نامزدها بایستی به این اهمیت بدهند و این را در تبلیغاتشان، در اظهاراتشان و در حضورشان رعایت کنند. مبادا نامزدها در اثنای فعالیت‌های انتخاباتیِ خودشان جوری رفتار کنند و حرفی بزنند که دشمن را به طمع بیندازند. رقابت ها را منصفانه کنند، حرف ها را منصفانه کنند، از جاده‌ی انصاف خارج نشوند. خوب، به طور طبیعی هر نامزدی حرفی دارد و حرف مقابل خود را رد می‌کند؛ این رد و ایراد فی‌نفسه اشکالی ندارد؛ اما مشروط بر این که تویش بی انصافی نباشد، کتمان حقیقت نباشد. میدان برای همه باز است؛ بیایند در میدان انتخابات خود را بر مردم عرضه کنند. اختیار با مردم است؛ مردم هر جوری که فهمیدند، تشخیص دادند، هشیاری آن‌ها به آن‌ها کمک کرد، ان شاءاللَّه همان جور عمل خواهند کرد. (بیانات مقام معظم رهبری در جمع زائران و مجاوران حضرت امام رضا (ع) 1388.1.1)

آب در آسیاب دشمن نریزید

دشمنان ایران و ایرانی می‌دانند که مایه‌ی ایستادگی و اقتدار این ملت و اراده‌ی مستحکم او، همین ایمان اسلامی او بود؛ می‌خواهند این را از او بگیرند. آن‌ها تبلیغات جهانی را در همین جهت سازماندهی می‌کنند. ما باید هوشیار باشیم؛ مسئولین ما باید هوشیار باشند؛ نامزدهای انتخابات باید هوشیار باشند. مبادا نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در تبلیغات خود برای دل خوشی دشمنان حرفی بر زبان جاری کنند. رضایت خدا را باید در نظر گرفت، رضایت اولیاء را باید در نظر گرفت. آن چیزی را باید معیار قضاوت قرار داد که مایه‌ی ایستادگی ملت است، مایه‌ی استحکام ملت است، مایه‌ی استقامت مردم است و او پایبندیِ محکم به اسلام است. (بیانات مقام معظم رهبری در جمع تعدادی از خانواده‌های شهدا 1388.3.3)

اختیارات بی‌نظیر رییس جمهور

انتخابات یک حادثه‌ی مهم است؛ چون مردم اختیار کشور را برای مدت چهار سال به دست انسانی خواهند داد؛ و اوست که می‌تواند در این مدت بودجه و درآمد و نیروی انسانی و سازمان‌های کشور را به کار بگیرد؛ یا درست، یا خدای نکرده نادرست؛ یا کامل، یا خدای نکرده ناقص؛ یا همراه با صحت عمل، یا خدای نکرده دچار شائبه‌های سوءعمل؛ یا با توجه به نیازهای مردم، متوجه به باز کردن گره‌های زندگی مردم، متوجه به رفع مشکلات انبوهی که وجود دارد، یا خدای نکرده بی‌اعتنایی به این‌ها. پس انتخابات از این جهت بسیار مهم است که ملت ایران می‌خواهد اداره‌ی کشور را برای چهار سال به دست انسانی بسپرد که از لحاظ قانونی اختیارات بسیار وسیعی دارد، امکانات بی‌نظیری در اختیار دارد و می‌تواند ملت و کشور را چهار سال و یا حتّی بیش از چهار سال جلو ببرد؛ و می‌تواند متوقف نگه دارد یا خدای نکرده به عقب برگرداند. (بیانات مقام معظم رهبری در مراسم شانزدهمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) 1384.3.14)

انتهای پیام/ 151


نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار