حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

«توان دفاعی» پشتوانه قدرت دیپلماسی است/ «دیپلماسی وحدت» جریان‌های تکفیری را ریشه‌کن می‌کند

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه با بیان اینکه توان دفاعی پشتوانه و لازمه قدرت دیپلماسی کشورمان است، گفت: اگر قدرت دفاعی افزایش پیدا کند، میدان فعالیت‌ دیپلمات‌ها نیز به تبع آن بازتر شده و دشمن برای شنیدن حرف دیپلمات‌ها آمادگی بیشتری پیدا می‌کند.
کد خبر: ۲۳۹۳۳۷
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱ - 14May 2017
توان «دفاعی» پشتوانه قدرت دیپلماسی است/ «دیپلماسی وحدت» جریان‌های تکفیری را ریشه‌کن می‌کندحجت‌الاسلام و المسلمین سیدرضا تقوی، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، در گفت‌وگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، به تاثیر دیپلماسی وحدت در جهان اسلام برای خشکاندن ریشه جریان‌های تکفیری اشاره کرد و اظهار داشت: جریان‌های تکفیری در واقع عامل ایجاد تفرقه در جهان اسلام هستند؛ لذا دیپلماسی وحدت می‌تواند پادزهری برای خنثی کردن همه این جریان‌ها باشد و ریشه‌های همه آنها را خشک کند. ما با وحدت می‌توانیم با این جریان‌ها مقابله و بصیرت افزایی کنیم.

وی در ادامه ضمن اشاره به مسئولیت علمای جهان اسلام در مبارزه با جریان‌های تکفیری و بصیرت‌افزایی مسلمانان خاطرنشان کرد: علما،‌ اندیشمندان و  نخبگان نقش بسیار مهمی در ایجاد وحدت بین مسلمانان دارند؛ علما و اندیشمندان چه از اهل سنت و چه از شیعیان مورد اعتماد مردم هستند و مردم نگاه ویژه‌ای به علماء دارند و آنها در جامعه تاثیرگذار هستند، لذا آنها باید از این اعتماد در جهت ایجاد وحدت بین مسلمانان بهره ببرند. البته تحقق وحدت را نباید فقط از یک نهاد و مؤسسه انتظار داشت، بلکه همه باید به میدان بیایند و در راستای وحدت گام بر دارند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه توان دفاعی کشورمان چه تاثیری در فعالیت‌ دیپلمات‌های ما در عرصه دیپلماسی دارد، گفت: توان دفاعی کشور نقش کلیدی در قدرت دیپلماسی دارد. توان دفاعی باعث تقویت قدرت دیپلماسی می‌شود و پشتوانه و لازمه خوبی نیز برای آن به حساب می‌آید. پس اگر قدرت دفاعی افزایش پیدا کند، میدان فعالیت‌ دیپلمات‌ها نیز به مراتب بازتر و گسترده‌تر شده و دشمن برای شنیدن حرف دیپلمات‌ها آمادگی بیشتری پیدا می‌کند. وقتی دشمن قدرت دفاعی کشور هدف را مشاهده می‌کند، نمی‌تواند تصمیمی برای جنگ بگیرد. کارایی قدرت علمی، ملی و ... در سایه توان دفاعی افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه آمریکا از آن کشورهایی است که به حرف ملتی که توان دفاعی ندارد توجه نمی‌کند، خاطرنشان کرد: اگر در دنیای امروز کشوری توان دفاعی نداشته باشد،‌ فعالیت‌های دیپلماتیک آن نیز تاثیرگذار نخواهد بود. پس باید توان دفاعی را برای پیشرفت کار دیپلمات‌ها که می‌خواهند در میدان دیپلماسی وارد میدان شوند،‌ افزایش داد. لذا اگر ما توان دفاعی قابل توجهی نداشته بودیم در بحث هسته‌ای به حرف ما گوش نمی‌دادند.

انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار