دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

هجوم به بطن دشمن با دکترین «شناورهای تندرو» سپاه

نیروی دریایی سپاه با بهره‌گیری از فرهنگ ایثار و شهادت و با توجه به شرایط محیطی و عمق خلیج فارس استفاده از شناورهای تندرو مجهز به موشک‌های کروز را به عنوان دکترین دفاعی خود برگزیده، که دشمنان ایران را به هراس انداخته است.
کد خبر: ۲۳۹۴۲۷
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۵ - 15May 2017

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سال 1364 و در آستانه‌ی اجرای عملیات بزرگ والفجر هشت، امام (ره) دستور داد تا سپاه سه نیروی زمینی، هوایی و دریایی را تشکیل دهد؛ گرچه نیروی زمینی پیش از این تشکیل شده بود و با این حکم شکل رسمی می‌یافت؛ اما نیروی دریایی و به خصوص نیروی هوایی تا پیش از آن تشکیلاتی نداشتند و تنها یگان‌های نیروی زمینی سپاه به یگان‌های آبی خاکی تبدیل شده بودند و در عملیات‌های خیبر و بدر که در سال‌های 62 و 63 در منطقه هورالعظیم انجام شد، برخی از تجهیزات و قایق‌ها را برای عبور از آب و عملیات در آب فراهم آورده آوردند. همچنین قابل ذکر است که از سال 63، عراق جنگ را در خلیج فارس گسترش داد، اسکله‌ها را مجهز و رادارهایش را بر روی این رادارها مستقر کرد.

هجوم به بطن دشمن با دکترین «شناورهای تندرو» سپاه 
قایق تندرو عاشورا در دوران دفاع مقدس

پس از ابلاغ این حکم امام به محسن رضایی، سپاه دوره‌های آموزش شنا، قایقرانی، پیاده‌روی در باتلاق، غواصی و عبور از موانع در آب را برگزار کرد که البته در راستای اجرای عملیات والفجر هشت نیز بود. این عملیات در بهمن ماه 64، با عبور غواصان از اروندرود و حمله به شبه‌جزیره فاو انجام شد که پیروزی بزرگی را برای رزمندگان اسلام رقم زد.

در شهریور 1365، نیروی دریایی سپاه اولین عملیات خود (عملیات کربلای 3) را انجام داد که هدفش نابودی اسکله‌های البکر و الامیه عراق بود. سپاه از آنجایی که برخی از تجهیزات دریایی را در اختیار نداشت و با توجه به مقابله با تهدیدات احتمالی در خلیج فارس و شرایط محیطی و عمق کم خلیج فارس، استفاده از «شناورهای تندرو» را به عنوان استراتژی و دکترین دفاعی خود در دفاع از مرزهای آبی برگزید.

هجوم به بطن دشمن با دکترین «شناورهای تندرو» سپاه 
موقعیت اسکله‌های البکر و الامیه در خلیج فارس

با پیروزی ایران در عملیات کربلای 5 و ناامیدی حامیان صدام از رژیم بعث عراق، جنگ وارد عرصه جدیدی شد و آمریکا و حامیان صدام وارد صحنه‌ی نبرد شدند و تقابل بین ایران با آمریکا در خلیج فارس آغاز شد و آمریکا ناو هواپیمابر جان اف کندی که معروف به ابر ناو بود به خلیج فارس اعزام کرد.

خلیج فارس در سال 66، به صحنه‌ی نبرد اراده‌ها تبدیل شد و سپاه به صورت گسترده وارد دریا شد و در تابستان همان سال سپاه با برگزاری رزمایش شهادت بر اساس دکترین شناورهای تندرو در خلیج فارس، قدرت و سرعت عمل این قایق‌ها را به جهانیان نشان داد و دشمنانی که در خلیج فارس حضور داشتند به وحشت افتادند. در این رزمایش که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، یک قایق انفجاری سپاه که از دور کنترل می‌شد، پس از طی چندین کیلومتر در آب‌های خلیج فارس با دستور آیت الله خامنه‌ای به کشتی دشمن فرضی اصابت و آن را منهدم کرد.

هجوم به بطن دشمن با دکترین «شناورهای تندرو» سپاه 
مانور دریایی شهادت سپاه در تابستان سال 1366

همچنین همان روزها مجله‌ی تایم آمریکا عکس مانور نیروی دریایی سپاه را چاپ کرد و نوشت: «نیروی دریایی سپاه 800 قایق تندرو در اختیار دارد که بعضی از آن‌ها، از نوع بوگامر و ساخت سوئد هستند. این قایق‌ها می‌توانند تا صد کیلومتر سرعت بگیرند و در ماموریت‌های انتحاری بسیار خطرناکند. یک دیپلمات عراقی این قایق‌ها را «اژدر انسانی» نام نهاده است که قدرت و سرعت عملشان در مانور اخیر نیروی دریایی سپاه به نمایش در آمد.» البته به گفته سردار «علی فدوی» فرمانده نیروی دریایی سپاه سرعت قایق‌های این نیرو در آن سال‌ها ابتدا 20 نات بود که هر نات برابر با 1852 متر بر ساعت است و امروزه سرعت این قایق‌ها افزایش یافته، به طوری که به بیش از 100 نات رسیده است که مجهز به موشک‌های با برد بیش از 100 کیلومتر است. این سرعت، دو برابر سرعت شناورهای تندرو جهان است، لذا نیروی دریایی سپاه در این رابطه تنها نیروی مسلحی است که شناورهای رزمی با این سرعت دارد.

شناورهای تندرو سپاه در دوران دفاع مقدس از لحاظ فنی قابل توجه نبودند بلکه مهم استفاده از آن قایق‌ها و انجام عملیات‌های انتحاری بود که جز با روحیه ایثار و شهادت طلبی انجام نمی‌شد. نمونه این افراد، نادر مهدوی و بیژن گرد بودند که با کمترین امکانات در جزیره فارسی برابر ناوگان مجهز نیروی دریایی آمریکا جنگیدند.

هجوم به بطن دشمن با دکترین «شناورهای تندرو» سپاه
 

امروز نیروی دریایی سپاه با بهره‌گیری از متخصصان بومی در سازمان جهاد خودکفایی این نیرو توانسته است به توانمندی‌هایی دست یابد که به گفته فرمانده نیروی دریایی سپاه، توانمندی‌ها و تجهیزات این نیرو یا چند سال قبل نیز قابل مقایسه نیست. چابکی و سرعت، ثبات و آرامش، رادار گریزی و سهولت در کاربرد و قدرت مانور از ویژگی‌های شناورهای تندرو سپاه هستند که متناسب با تهدیدات احتمالی در خلیج فارس طراحی و ساخته شده‌اند. وزیر دفاع آمریکا اعلام کرده است که برای مقابله با ایران در خلیج فارس باید به دنبال ایجاد توانی بود.

قابل ذکر است که طبق تفکیک ماموریتی که بین نیروهای دریایی سپاه و ارتش انجام شده است، حفاظت از مرزهای آبی ایران در خلیج فارس و تنگه هرمز بر عهده سپاه است.

شناورهای تندرو سپاه مجهز به موشک و اژدرهایی هستند که در کوتاه‌ترین زمان می‌توانند خود را به شناورهای متخاصم برسانند و به آنان آسیب وارد کنند. این شناورها در دو وزن سبک و نیمه سنگین هستند که جدیدترین شناور تندرو برد بلند نیمه سنگینی که سال گذشته رونمایی شد، شهید ناظری نام دارد و دارای قابلیت حضور در آب‌های آزاد جهان است. این شناور قابلیت حمل بالگرد و 100 نفر نیرو را نیز دارد. ضمن اینکه طراحی و جنس این شناور منحصر به فرد است.

هجوم به بطن دشمن با دکترین «شناورهای تندرو» سپاه
شناور تندرو برد بلند شهید ناظری
انتهای پیام/211

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار