یادداشت/ سیروس فتح اله

صلح‌‌طلبی آمریکایی‌ با چاشنی تروریستی!

آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند خود را به عنوان طرفدار صلح و آرامش در بحران شش ساله سوریه مطرح و بشار اسد را نیز عامل اصلی این بحران معرفی کنند و به حمایت خود از تروریست‌ها نیز ادامه دهند، تا بحران سوریه حل نشود.
کد خبر: ۲۳۹۵۵۸
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹ - 16May 2017
صلح‌‌طلبی آمریکایی‌ با چاشنی تروریستی!گروه بین‌الملل دفاع پرس- سیروس فتح اله؛ آمریکا مدت‌هاست تلاش می‌کند خود را به عنوان طرفدار صلح و آرامش در بحران شش ساله سوریه مطرح و در مقابل بشار اسد رئیس جمهور قانونی سوریه و حامیان خارجی‌اش را نیز عاملان اصلی این بحران معرفی کند.
 
آمریکایی‌ها همچنین مدعی هستند که حل بحران سوریه بدون دخالت آنها غیر ممکن است، که همین موضوع به خوبی نشان می‌دهد، هدف آمریکایی‌ها ایجاد صلح و آرامش در سوریه نیست؛ بلکه آنها به دنبال سرنگونی حکومت بشار اسد هستند؛ اما با وجود این همه هجمه‌ها و فشارهای سیاسی و نظامی و یاوه‌گویی‌های مقامات آمریکایی، بشار اسد هنوز در رأس قدرت است و بارها هم در مصاحبه‌های مختلفی که با شبکه‌ها و پایگاه‌های خبری داشته، به صراحت بیان کرده است که این ملت سوریه است که باید سرنوشت این کشور را رقم بزند، نه دولت‌های استکباری!

کارنامه سیاه آمریکا در «ویتنام»، «کره»، «لیبی»، «عراق»، «افغانستان»، و «یمن» نشان می‌دهد که آمریکا نه‌تنها نمی‌تواند در کشورهایی که درگیر بحران هستند صلح ایجاد کند، بلکه آن کشورها را بیشتر به سمت بحران سوق می‌دهد.

ویکیلیکس که یک سایت افشاگر است، فاش کرده بود که آمریکایی‌ها قصد داشتند قبل از شروع بحران سوریه یعنی در سال ۲۰۱۱ حکومت سوریه را سرنگون کنند. این سایت با انتشار اسنادی مدعی بود که تلاش آمریکایی‌ها برای براندازی حکومت سوریه از سال ۲۰۰۶ شروع شده بود. در طرح توطئه‌آمیز آمریکایی‌ها اساس بر این بوده است که بشار اسد رئیس جمهور سوریه را مجبور به اقدامات افراط گرایانه در مقابل تهدیدهایی که از سوی افراطیون سوریه متوجه حکومت سوریه می‌شد، کند که هدف آنها از این اقدامات فقط ایجاد بحران جهت فراهم کردن زمینه حضور نظامی آمریکا در سوریه بود.

بر اساس ایمیل‌های لو رفته هیلاری کلینتون وزیر خارجه اسبق آمریکا، آمریکایی‌ها قصد دارند که دولت بشار اسد را سرنگون کنند تا از نفوذ ایران در سوریه جلوگیری کند و در مقابل امنیت اسرائیل را با انبار کردن سلاح‌های هسته‌ای در اسرائیل و حمایت از گروه‌های تروریستی تامین کنند.  
برخی کارشناسان می‌گویند یکی از دلایل حمایت کشورهای اروپایی و عربی از تروریسم در سوریه این است که این موضع استراتژیک یعنی سوریه که مانع تسلط مطلق غرب بر جهان عرب و برای اسرائیل خطر آفرین است، از بین برود. به عبارت دیگر آمریکا و اروپا در نهان با این گروه‌ها ارتباط برقرار می‌کنند و ترس اصلی آنها از مقاومت است.

روزنامه گاردین انگلیس به نقل از منابع خبری نزدیک به نهادهای اطلاعاتی این کشور از حضور تروریست‌ها از 17  کشور اروپایی برای جنگ در سوریه خبر داده است. همچنین یک مرکز بین المللی مبارزه با افراطی‌گری در لندن از وجود 11 هزار بیگانه که از 70 کشور روانه سوریه شده‌اند، خبر داده است.

به همین خاطر، آمریکا نمی‌تواند ادعا کند که خواستار برقراری صلح در سوریه است زیرا آمریکا تا کنون هیچ‌گونه نقش تاثیرگذاری برای ایجاد صلح در سوریه نداشته است؛ در سال 2012 روسیه طرحی را در راستای برقراری صلح مطرح کرد که در این طرح بشار اسد جزئی از آن بود، ولی آمریکایی‌ها برای اینکه می‌خواستند بلایی که بر سر معمر قذافی آوردند، بر سر بشار اسد هم بیاورند، این طرح را قبول نکردند.

در سال 2016 نیز آتش‌بسی در سوریه برقرار شد که متاسفانه بلافاصله با هدف قراردادن مقر نیروهای ارتش سوریه در حومه دیرالزور توسط ارتش آمریکا نقض شد و در پی آن، شماری از نیروهای ارتش سوریه به شهادت رسیدند و تعدادی هم مجروح شدند. همین حملات باعث فراهم شدن زمینه برای حملات جدید از سوی داعش علیه حکومت سوریه و متحدانش شد؛ حکومتی که گزارش‌های بین‌المللی نشان می‌دهند که سال گذشته این کشور به همراه متحدانش فعال‌ترین طرف در مبارزه با داعش به حساب می‌آید‌.
 
اواخر سال گذشته نیز روسیه، ایران و ترکیه بدون مشارکت آمریکایی‌ها اقداماتی در راستای برقراری صلح و امنیت در سوریه به عمل آوردند، اما گروه‌های مسلحی که از سوی آمریکا حمایت ‌می‌شوند دست به فعالیت‌های تروریستی زدند و آشوبی گسترده را در مناطق مشرف به نواحی درگیری در سوریه به وجود آوردند. همه این موارد نشان می‌دهد آمریکا برنامه‌ای برای پایان دادن به بحران سوریه در نظر ندارد و به طرح‌های پیشنهادی روسیه و ایران هم اهمیتی قائل نیست. مشکل اصلی آمریکا در برقراری صلح، اصرار و تاکید این کشور بر سرنگونی رئیس‌جمهور قانونی سوریه است. آرزویی که در زمان کنونی، تحقق‌ناپذیر است.
 
انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار