دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

انتفاضه شعبانیه عراق؛ تاریخچه و دستاوردها

اگرچه انتفاضه شعبانیه 26 سال قبل در عراق به وقوع پیوست، اما پیامدهای آن، تأثیر مهمی بر موقعیت کنونی عراق گذاشته است.
کد خبر: ۲۳۹۶۵۵
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۷ - 24May 2017

به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، انتفاضه شعبانیه، به دلیل وقوع در چنین ماهی در سال 1991 (1370) هجری شمسی به نام قیام شعبانیه معروف شد. طی این قیام فراگیر، به جز شهرهایی نظیر بغداد، سامراء، رمادی و فلوجه، تمام شهرهای عراق به دست مردم انقلابی، که پس از ظلم‌های صدام و رژیم بعث و عدم تحقق اهداف رژیم بعث در دو جنگ بزرگ با ایران و کویت، فرصت را برای قیام فراهم می‌دیدند، افتاد.

با آغاز قیام، مردم کرد شمال عراق، که سال‌ها جنایات صدام بویژه طی جنگ علیه ایران را تحمل کرده بودند، اقدام به پاکسازی گسترده شهرهای کردنشین از لوث عناصر بعثی کردند. شهرهای مقدس کربلا و نجف در نخستین ساعات این انقلاب مردمی، در روز یکم آوریل به تصرف انقلابیون درآمد.

همزمان شهرهای ناصریه، عماره، کوت، بصره، سماوه و دیگر شهرهای شیعه‌نشین به سرعت به دست انقلابیون افتادند. با این حال، از آنجا که صدام محبوبیت قابل توجهی در میان برخی عشایر اهل سنت عراق داشت، آنان دست به مقابله با نیروهای انقلابی سنی در شهرهای خود زدند و در نتیجه شهرهایی نظیر فلوجه، که از مهم‌ترین پایگاه‌های حمایت از رژیم بعث بود و مردم آن دشمنی سختی با شیعیان داشتند، در دست نیروهای صدام باقی ماند.

با پیشروی گسترده نیروهای انقلابی شیعه و کرد، بغداد در آستانه آزادسازی کامل از اشغال رژیم صدام قرار گرفت؛ اما ناگهان حادثه‌ای مهم باعث ایجاد دگرگونی در وضعیت میدانی شد. آمریکا، که طرح پرواز ممنوع در عراق را در سازمان ملل به تصویب رسانده بود، پس از هشدار صهیونیست‌ها مبنی بر «خطر شکل‌گیری یک نمونه دیگر از انقلاب اسلامی ایران در خاورمیانه»، این قانون را لغو کرد و دست صدام را برای سرکوب نیروهای انقلابی باز گذاشت.

در پی این اقدام، رژیم بعث با استفاده از توپخانه، موشک و نیروی هوایی دست به سرکوب گسترده مردم انقلابی زد و صدها نفر را به شهادت رساند و به اسارت گرفت که بسیاری از آنان را اعدام دسته‌جمعی کرد. این اقدام به این حد محدود نماند و هواپیماها و تانک‌های رژیم بعث دست به بمباران حرمین شریفین در کربلای معلی زدند تا پازل جنایات صدام با این اقدام بی‌شرمانه، تکمیل شود.

با اینکه سال‌ها از وقوع جنایات صدام در انتفاضه شعبانیه گذشته است، اما ملت عراق که این بار با شکلی دیگر از همان تروریسم بعثی، یعنی تروریسم تکفیری گروهک داعش، روبرو شده بودند، طی فرمان مرجعیت عالی‌قدر نجف‌اشرف دست به تشکیل بسیج مردمی زدند و توانستند با الگوگیری از درس‌های انتفاضه شعبانیه، که برگرفته از قیام امام حسین(ع) در سال 61 و قیام امام خمینی در سال 1357 بود، ضرباتی محکم به پیکره تروریست‌های تکفیری داعش وارد کنند و نه‌تنها آرزوی رسیدن به حرم‌های مطهر امامان معصوم(ع) در نجف، کربلا، کاظمین و سامرا را بر آنان حرام کنند، بلکه ضمن بیرون کردن آنان از بخش وسیعی از خاک عراق، درس‌های مهمی به هم‌پیمانان تروریست آنان در سوریه، که به دنبال تخریب حرم حضرت زینب کبری(س) بودند، نیز بدهند.

انتهای پیام/ 421  

نظر شما
پربیننده ها