در دیدار «امیرعبداللهیان» با سفیر فرانسه در تهران؛

باید از توسل به راهکارهای غیر‌سیاسی برای حل بحران سوریه اجتناب شود

«فرانسوا سنمو»، سفیر فرانسه در تهران با دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل دیدار و گفتگو کرد.
کد خبر: ۲۳۹۷۷۳
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۹ - 17May 2017
به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس،«حسین امیرعبداللهیان»، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای این دیدار با «فرانسوا سنمو»، سفیر فرانسه با اشاره به روند رو‌به رشد روابط پارلمانی ایران و فرانسه گفت: همکاری پارلمانی میان دو کشور در سطوح مختلف در جریان بوده و امیدواریم بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی فرانسه در ماه آینده نیز، شاهد ادامه این روند و تقویت هر‌چه بیشتر همکاری‌های پارلمانی دو کشور در راستای تقویت روابط موجود فیمابین باشیم.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک انتخاب رئیس جمهور جدید فرانسه گفت: امیدواریم رئیس جمهور جدید فرانسه مبارزه جدی با تروریسم را به عنوان مهمترین چالش صلح و امنیت بین‌المللی از اولویت‌های عملی خود قرار دهد.

امیرعبدالهیان تمرکز بر راه‌حل سیاسی در سوریه را عاملی مهم در مبارزه با تروریسم دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای شروع این بحران بر گفتگو و مذاکره سیاسی تاکید داشته است.

وی افزود: نشست آستانه شروع خوبی برای رسیدن به راه‌حل سیاسی در بحران سوریه است ولی ممکن است ابتکارات این نشست با اقدامات مخرب آمریکا و همپیمانانش با چالش‌‌های تخریبی روبرو شود.

وی با تاکید بر اینکه سرنوشت سوریه باید به دست مردم این کشور تعیین شود و همه گروه‌های سوری معتقد به راهکار سیاسی بخشی از راه‌حل باشند گفت: نباید از خارج سوریه راه‌حلی بر مردم تحمیل شود.

امیرعبداللهیان در پایان با ابراز نگرانی از تحرکات حکومت بحرین علیه «شیخ عیسی قاسم» گفت: «شیخ عیسی قاسم» از روحانیون متنفذ جهان اسلام است و فقط متعلق به بحرین نیست.

وی با بیان اینکه خواست مردم بحرین دموکراسی است گفت: نباید مبارزه دموکراتیک برای تحقق دموکراسی دستاویزی برای محکومیت­های ناعادلانه باشد.

امیر عبداللهیان همچنین در این دیدار تاثیرات نامناسب افراط گرایی و تحرکات تروریستی را بر صلح و امنیت بین المللی برشمرد.

«فرانسوا سمنو»، سفیر فرانسه نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از مناسبات پارلمانی موجود و تاکید بر تلاش بیشتر به منظور توسعه همه‌جانبه همکاری‌ها و با اشاره به انتخاب رئیس جمهور جدید این کشور گفت: «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور جدید فرانسه سخنان زیادی در خصوص مبارزه با تروریسم و عزم جدی فرانسه برای از  بین بردن داعش و سایر گروه‌های تروریستی فعال در منطقه داشته زیرا این مسئله به امنیت جهان پیوند خورده و تاثیرات منفی خود را بر فرانسه در سال‌های اخیر برجای گذاشته است.

وی افزود: ماکرون با اعلام اینکه هدفش در سوریه مبارزه با داعش و پایان دادن به بحران داخلی این کشور است، بر همکاری با شرکای منطقه‌ای مانند ایران، ترکیه و لبنان در حل بحران سوریه تاکید کرده است.

سفیر فرانسه با تاکید بر پایبندی دولت جدید فرانسه به توافق هسته‌ای ایران و 1+5 گفت: فرانسه همواره سیاست منطقی برقراری صلح و ثبات در منطقه را دنبال کرده است و برجام را نیز در این راستا ارزیابی کرده و به آن پایبند هستیم.

«فرانسوا سنمو» در خصوص تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی دیدگاه کشورش را تبیین کرد و بر ضرورت اجتناب همه طرفها از توسل به راهکارهای غیر‌سیاسی تاکید کرد.
 
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان 
نظر شما
پربیننده ها