امروز 30 اردیبهشت پخش می‌شود؛

نمایش تاریخچه مردم‌سالاری در مستند «تبار دموکراسی»

مستند «تبار دموکراسی» با موضوع تاریخ شکل‌گیری اندیشه دموکراسی از یونان باستان تا جوامع امروزی، از شبکه افق پخش می‌شود.
کد خبر: ۲۳۹۹۴۶
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷ - 20May 2017
تاریخچه مردم سالاری در مستند «تبار دموکراسی» از شبکه افق
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، مستند «تبار دموکراسی» در مورد ریشه‌های پیدایش دموکراسی به معنای امروزی آن است و به تاریخ شکل‌گیری این تفکر از یونان باستان تاکنون می‌پردازد.
 
بر اساس تعاریف سیاسی و اجتماعی، دموکراسی یک روش حکومتی برای مدیریت کم خطا بر مردم است که در آن فرد یا گروهی خاص حکومت نمی‌کنند بلکه مردم حکومت بر خود را در اختیار دارند، البته دموکراسی دارای انواع و اقسامی است و حتی ممکن است چندگانگی دموکراسی هم در جامعه‌ای رخ دهد.

در برخی انواع دموکراسی، نمایندگی و قدرت افزون‌تری در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد و در برخی کمتر، و اکثریت، قدرت را در دست می‌گیرند که از آن به ویژگی اصلی و متمایزکننده دموکراسی یاد می‌شود؛ رقابت انتخاباتی یکی از ارکان دموکراسی به شمار می‌رود.

نمایندگی، چند حزبی، تک حزبی، مشارکتی و شبه دموکراسی از انواع دموکراسی به شمار می‌روند.

عوامل دخیل در شکل‌گیری دولت‌شهرها، دولت‌های دینی و نقش مذهب و سیاست، تاریخ اجتماعی دنیای باستان (یونان و روم دو نماینده غرب و شرق)، دید منفعت‌طلبانه پادشاهان و امپراطوری روم باستان به دین و بهره‌برداری‌های سیاسی از آن در این مستند مورد بررسی قرار می‌گیرند.

امیرحسین نوروزی «تبار دموکراسی» را تهیه کرده و علی حمید هم کارگردان آن است؛ این مستند را می‌توانید شنبه 30 اردیبهشت ساعت 18:00 از شبکه افق ببینید.

انتهای پیام/121
نظر شما
پربیننده ها