سرتیپ ارتش سوریه:

استراتژی ارتش سوریه پس از آزادی «القابون»/ ۸۰ درصد افراد مسلح «غوطه» به‌زودی تسلیم می‌شوند

سرتیپ ارتش سوریه گفت: کشورهای حامی گروه‌های تروریستی در پی آزادسازی محله القابون توسط ارتش سوریه دچار سرخوردگی و آشفتگی شده‌اند و ۸۰ درصد افراد مسلح غوطه شرقی به‌زودی سلاح‌های خود را تحویل دولت داده و بقیه نیز به ادلب خواهند رفت.
کد خبر: ۲۳۹۹۵۲
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰ - 20May 2017
استراتژی ارتش سوریه پس از آزادی «القابون»/ ۸۰ درصد افراد مسلح «غوطه» به‌زودی تسلیم می‌شوندبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، علی مقصود کارشناس نظامی و سرتیپ ارتش سوریه درباره اهمیت راهبردی آزادسازی محله القابون در شرق پایتخت گفت: اهمیت راهبردی محله القابون در این است که دروازه شمالی دمشق را تشکیل می‌دهد و همچنین با آزادسازی آن، بزرگراه بین‌المللی که شاهراه اصلی خارج از پایتخت تا شهرهای مختلف سوریه قلمداد می‌شود، در کنترل کامل دولت قرار می‌گیرد،‌ نکته مهم دیگر این است که آزادسازی القابون با آزادسازی محله «برزه»‌در مجاورت آن مرتبط است که برگ برنده‌ دیگری را علاوه بر القابون تشکیل داده است.

مقصود خاطرنشان کرد: محله القابون یکی از محله‌های شهر دمشق است نه محله‌های اطراف آن، افراد مسلح از این مکان همواره پایتخت را چه از طریق عملیات تهاجمی یا ارتباط با بقیه شهرک‌ها و مناطق غوطه شرقی از جوبر تا حرستا و دوما با شبکه‌ای از تونل‌هایی که برای کمک‌رسانی و نفوذ گروه‌های مسلح حفر شده بود، تهدید می‌‌کردند به‌طوری که برخی تونل‌های حفرشده میان القابون و دیگر شهرک‌ها در غوطه به‌حدی بزرگ و عریض بوده که حتی خودروها و زره‌پوش‌ها هم می‌توانستند در آن عبور کنند.

وی افزود: ویژگی متمایز عملیات محله القابون این است که آزادسازی آن پس از آن صورت گرفت که گروه‌های تروریستی به‌سرکردگی جبهه تحریرالشام تلاش می‌کردند تا تغییری در معادله میدانی از تلاش اخیرشان برای حمله به دمشق ایجاد کنند، اما شکست سنگینی متحمل شدند و اقتدار آنها در هم شکسته شد، آنها در نهایت پس از مخالفت با گزینه راه حل غیرنظامی در ابتدا، در نهایت پس از شکست سنگین مجبور به پذیرفتن آن شدند. این دستاورد (آزادسازی القابون) تأثیر مثبتی بر دیگر محله‌های شرقی پایتخت و به‌طور اساسی بر محله‌های جوبر، حرستا و دوما خواهد داشت.

این سرتیپ ارتش سوریه تأکید کرد در لحظه سقوط محله القابون، تروریست‌ها به‌صورت دسته‌جمعی از طریق تونل‌ها فرار می‌کردند، کسانی که بعداً به محله برزه رفتند تا با اتوبوس به کسانی که به ادلب و جرابلس در شمال سوریه می‌رفتند، بروند. این فروپاشی صفوف تروریست‌ها بر تمام شهرک‌ها و مناطق غوطه شرقی تأثیر گذاشت و برخی سرکردگان آنها تلاش کردند مانع فرار عناصر خود از صحنه‌های میدانی شوند که این مسئله سبب بروز درگیری میان تروریست‌ها و سرکردگان آنها شد که این مسئله درباره گروه موسوم به فیلق الرحمن رخ داد.

این کارشناس نظامی درباره این سؤال که آیا احتمال دارد ارتش سوریه عملیات نظامی به‌سمت جبهه‌های غوطه شرقی را پس از نبرد القابون آغاز کند یا اینکه گزینه آشتی عنوان مرحله بعدی است؟ گفت: ارتش سوریه هنگامی که در میدان دست به تحرک می‌زند،‌ معنایش این است که همواره به‌دنبال تحمیل معادله‌ای  است که رهبران سیاسی آن را عنوان اصلی قرار داده و آن «آشتی» و ساماندهی وضعیت کسانی است که سلاح به دست گرفته‌اند،‌ هدف از این عملیات رساندن این گروه‌های مسلح به لحظه شکست و ناامیدی و در نتیجه تسلیم است و هدف کشتار یا انهدام مواضع و ویران کردن شهرک‌ها نیست. هنگامی که یکی از این گروه‌های مسلح با حرکت در مسیر آشتی مخالفت کند، در آن هنگام ارتش این معادله را از طریق به‌کارگیری قدرت و تحقق پیروزی تحمیل خواهد کرد.

وی افزود :‌کشورهای حامی گروه‌های مسلح بر حملاتشان که از جوبر شروع شده بود، حساب باز می‌کردند تا محله القابون را به جوبر ربط دهند که تمام تونل‌هایی که القابون به دیگر شهرک‌ها مرتبط می‌کرد از دست دادند، اما این شرط‌بندی آنها شکست خورد و قافیه را باختند، اکنون صفوف این گروه‌های تروریستی از هم گسسته و پیوندهایشان قطع شده و دیگر نمی‌توانند به حیات خود ادامه دهند مگر آنکه در برابر معادله جدید تسلیم شوند.

مقصود گفت: ارزیابی من از واقعیت میدانی این است که یک رویکرد و گرایش واضح برای حل سیاسی و آشتی وجود دارد و می‌توان گفت 80 درصد افراد مسلح در غوطه سلاح‌های خود را تسلیم دولت کرده و اوضاعشان ساماندهی خواهد شد و اندک افراد باقی‌مانده هم به ادلب اخراج خواهند شد.
 
منبع: تسنیم
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار