مبتکر تیم جهادی سفیران صالحین:

طرح‌های ابتكاری صالحين در کل کشور اجرا می‌شود

پوریا بگری گفت: 32 طرح ابتکاری صالحین در برخی استان‌ها مشاهده کرده‌ایم که می‌توانند به سایر استان‌ها و حلقه‌های صالحین سراسر کشور تسری یابند.
کد خبر: ۲۳۹۹۵۶
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱ - 20May 2017
طرح‌های ابتكاری صالحين در کل کشور اجرا می‌شودبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس،‌ اکنون که چند سالی از تشکیل طرح حلقه‌های صالحین در رده‌های مختلف بسیج می‌گذرد، این طرح توانسته با بالابردن سطح توانایی‌های اعتقادی، فرهنگی و حتی ورزشی جوانان، عملکرد موفقی از خود به نمایش بگذارد. اما به نظر می‌رسدحلقه‌های صالحین با آفت‌هایی چون عدم نوآوری در طرح‌ها و نیز مهجوریت در میان مسئولان رو به رو باشد.
 
بر همین اساس عده‌ای از جوانان فعال در عرصه حلقه‌های صالحین سعی کرده‌اند با تشکیل «تیم جهادی سفیران صالحین» به ترویج و تشویق این حلقه‌ها در سراسر ایران اسلامی بپردازند. پوریا بگری مبتکر تیم جهادی سفیران صالحین است که گفت‌وگوی ما با وی را پیش رو دارید.

فکر تشکیل یک تیم جهادی برای ترویج حلقه‌های صالحین از کجا ناشی می‌شود؟ مگر این حلقه‌ها هم اکنون در سطوح مختلف بسیج اجرا نمی‌شوند؟

حلقه‌های صالحین هشت سالی است که در اقشار مختلف بسیج اجرا می‌شوند. اما گذشت سالیان باعث شده تا شاهد کاستی‌هایی در اجرای دقیق این طرح باشیم. به عنوان نمونه عدم‌نوآوری در برنامه‌های حلقه‌های صالحین باعث ملالت و خستگی جوانان می‌شود. همین‌طور عدم اطلاع دقیق برخی از نخبه‌ها، علما و مسئولان آفت دیگری است که سعی کردیم با تشکیل تیم جهادی سفیر انصالحین نسبت به رفع آنها اقدام کنیم.
 
چرا اسم سفیران را برای خودتان انتخاب کرده‌اید؟ گروه از چه زمانی کارش را شروع کرده است؟
 
تیم ما از پایان ماه رمضان سال گذشته فعالیتش را شروع کرده است. ناممان را هم «سفیران» گذاشتیم چراکه سعی می‌کنیم سفیر ترویج برنامه‌های مختلف در همه زمینه‌ها در سراسر کشور باشیم. بنده خودم در اولین قدم همان سال 95 به استان لرستان رفتم و با برخی از علما، مسئولان و دست اندرکاران حلقه‌های صالحین گفت‌وگوهایی داشتم. بعدها دوستان دیگری مثل حجت‌الاسلام خرم‌نژاد و حجت‌الاسلام رئیسی از شهر قم، حجت‌الاسلام جلیلی از خوزستان، آقای لطفی‌زاده از گلستان و آقای آذرافروز به ما پیوستند.
 
ما سه هدف عمده را دنبال می‌کنیم؛ اهمیت به مسئله تربیت سفیر صالحین برای استان‌ها، بررسی سطح ابتکارات و خلاقیت‌های صالحین استان‌ها و ترویج گفتمان صالحین میان علما، مسئولان و نخبگان. بر همین اساس هر ازگاهی به یکی از استان‌های کشورمان می‌رویم و با مسئولان، علما، نخبگان و فعالان این عرصه جلساتی را برگزار  و اهداف ذکر شده را دنبال می‌کنیم.

موضوع ترویج حلقه‌های صالحین در بین مسئولان به این معنی است که خیلی از آنها اشرافی نسبت به این حلقه‌ها ندارند؟

بله، ما در خیلی از مواقع با مسئولانی رو به رو می‌شویم که هیچ اطلاعی از ماهیت حلقه‌های صالحین ندارند. گفت‌وگوی ما با این عزیزان می‌تواند در جهت جلب حمایت آنها در توجه هر چه بیشتر به حلقه‌های صالحین در استان‌های متبوع‌شان تأثیرگذار باشد.
 
تا به حال به چند استان سفر کرده‌اید؟ چه ابتکاراتی در بحث حلقه‌های صالحین شناسایی شده‌اند؟

تا کنون به 13 استان لرستان، قم، البرز، تهران، خراسان رضوی، اصفهان، یزد، فارس،  ایلام، همدان، اردبیل و کردستان رفته‌ایم. طی این مدت 85 دیدار با نمایندگان محترم ولی‌فقیه در استان‌ها، علما، ائمه جمعه، مسئولان و متولیان امر صورت گرفته است. 32 طرح ابتکاری نیز در برخی از این استان‌ها مشاهده کرده‌ایم که می‌توانند به سایر استان‌ها و حلقه‌های صالحین سراسر کشور تسری یابند.
 
اگر می‌شود چند نمونه از طرح‌های ابتکاری را نام ببرید.

طرح باشگاه صالحین، طرح هسته‌های امداد، طرح مسجد دانش‌آموزی، طرح خانه‌های صالحین و... به عنوان نمونه در طرح باشگاه صالحین ابتکار جالبی از سوی بسیجیان خرم‌آبادی دیدیم. این عزیزان با تشکیل کلاس‌های آموزش رایگان ورزش کشتی باعث جذب جوانان و نوجوانان به حلقه‌های صالحین می‌شوند یا در طرح خانه‌های صالحین، مربی آموزشی صالحین شخصاً در خانه اعضای حلقه حضور می‌یابد و علاوه بر آگاهی‌رسانی در خصوص آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی و... گزارشی از عملکرد اعضای حلقه را به والدین آنها ارائه می‌دهد و همچنین به جذب پدران و مادران در حلقه‌های صالحین می‌پردازد.
 
سخن پایانی

این کار صرفاً یک حرکت بسیجی‌وار با هزینه شخصی و بدون استفاده از منابع سازمانی بوده و فعالان و دغدغه‌مندان در این عرصه تلاش کردند در راستای مطالبه رهبر معظم انقلاب که فرمود: جوانان کارهای خودجوش و جهادی را انجام دهند، صورت گرفته است. یکی از برکات سفرهای استانی ما، آشنایی علما و روحانیون با حلقه‌های صالحین و همین طور تعیین سفیران صالحین برای هر استان است که منجر به گسترش و ترویج هر چه بیشتر این حلقه‌ها خواهد شد. حلقه‌هایی که مقام معظم رهبری در خصوص‌شان فرمودند: جهان اسلام نیازمند چنین حرکت بسیجی‌ای است.

منبع: روزنامه جوان 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار